"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Yrkespedagogiskt forsknings- och utvecklingsarbete, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Research and Development Work in Vocational Education

Denna kursplan gäller: 2008-08-18 och tillsvidare

Kurskod: 6PE074

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-03-28

Innehåll

Kursen genomsyras av ett fördjupat vetenskapligt förhållningssätt med fokus på hela forskningsprocessen. Olika vetenskapsteoretiska perspektiv och metodologier behandlas. Aktuell yrkespedagogisk forskning och utvecklingsarbete behandlas. I denna del ingår analys och värdering av vetenskapliga texter med anknytning till kursens övriga innehåll. I kursen ingår studier för att utveckla kompetens att arbeta och leda praktiskt förändringsarbete inom eget yrkespedagogiskt fält och egen undervisning. I kursen behandlas utvärdering på verksamhetsnivå. I kursen ingår inslag av skolutveckling för att kvalitetssäkra den yrkesförberedande utbildningen. Samverkan mellan skola och arbetsliv problematiseras och analyseras utifrån olika perspektiv och uppdraget.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för några vetenskapsteoretiska perspektiv och metoder - söka och värdera kunskap i vetenskapliga avhandlingar inom det yrkespedagogiska fältet - kritiskt granska vetenskapliga texter med fokus på metodfrågor - söka information i olika databaser med hjälp av olika sökverktyg - problematisera och analysera utvecklingsarbete i relation till teorier om skolutveckling och verksamhetsnära skolforskning - beskriva, använda och argumentera för lämpliga modeller för verksamhetsutvärdering - redovisa hur likvärdighet och kvalitet kan utvecklas inom de yrkesförberedande programmen

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs genomgångna kurser om 60 högskolepoäng inom det allmänna utbildningsområdet i lärarutbildningen.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbeten. Seminarier och grupparbeten är obligatoriska delar av kursen.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyget på kursen utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att, utifrån kursens innehåll, visa analytisk förmåga samt ett kritiskt förhållningssätt. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. TILLGODORÄKNANDE Betygsättande lärare beslutar om tillgodoräknande på moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment som ansökan avser. Styrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Fakultetsnämnden för lärarutbildning beslutar om tillgodoräknande av hel kurs. Ansökningsblankett finns på www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 44

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Ett vetenskapligt förhållningssätt i uppsatser och examensarbeten. Finns tillgänglig på http:www.pedag.umu.se/forskning/publikationer/rapporter/Nr 17.pdf
Berge Britt-Marie, Hult Agneta
Umeå : Pedagogiska institutionen : 1999 : 26 s. :

Skolutvecklingens många ansikten
Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
ISBN: 91-85128-15-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Enkäten i praktiken : en handbok i enkätmetodik
Ejlertsson Göran, Axelsson Jonas
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 134 s. :
ISBN: 91-44-00052-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Kvale Steinar
Den kvalitativa forskningsintervjun
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 306 s. :
ISBN: 91-44-00185-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Myndigheten för skolutveckling
Att granska och förbättra kvalitet. Studiehandledning
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling: Fritzes kundservice [distributör] : [2003] : 20 s. :
ISBN: 91-85128-07-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Att utvärdera skolan. Verktyg för utvärdering
http://www.skolverket.se/publikationer?id=496 : 1999 : 56 :

Stensmo Christer
Vetenskapsteori och metod för lärare : en introduktion.
1. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget, 2002 (Uppsala : 136 s. :
ISBN: 91-89040-44-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket Om utvärdering av kunskapslyftet samt Strategier och modeller för utvärdering http://www.skolutveckling.se/vux/dokument/att_utv_Klyftet.pdf Valfri akademisk avhandling inom det yrkespedagogiska fältet och ett antal artiklar tillkommer. Aktuella styrdokument och rapporter från skolverket samt valbar artikel inom aktuellt program. För det egna fördjupningsarbetet tillkommer litteratur som anknyter till fördjupningsarbetet.