Yrkespedagogiskt forsknings- och utvecklingsarbete, 15 hp
Kursen är nedlagd
Engelskt namn: Research and Development Work in Vocational Education
Denna kursplan gäller: 2008-08-18
och tillsvidare
Kurskod: 6PE074
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-03-28
Innehåll
Kursen genomsyras av ett fördjupat vetenskapligt förhållningssätt med fokus på hela forskningsprocessen. Olika vetenskapsteoretiska perspektiv och metodologier behandlas. Aktuell yrkespedagogisk forskning och utvecklingsarbete behandlas. I denna del ingår analys och värdering av vetenskapliga texter med anknytning till kursens övriga innehåll. I kursen ingår studier för att utveckla kompetens att arbeta och leda praktiskt förändringsarbete inom eget yrkespedagogiskt fält och egen undervisning. I kursen behandlas utvärdering på verksamhetsnivå. I kursen ingår inslag av skolutveckling för att kvalitetssäkra den yrkesförberedande utbildningen. Samverkan mellan skola och arbetsliv problematiseras och analyseras utifrån olika perspektiv och uppdraget.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för några vetenskapsteoretiska perspektiv och metoder
- söka och värdera kunskap i vetenskapliga avhandlingar inom det yrkespedagogiska fältet
- kritiskt granska vetenskapliga texter med fokus på metodfrågor
- söka information i olika databaser med hjälp av olika sökverktyg
- problematisera och analysera utvecklingsarbete i relation till teorier om skolutveckling och verksamhetsnära skolforskning
- beskriva, använda och argumentera för lämpliga modeller för verksamhetsutvärdering
- redovisa hur likvärdighet och kvalitet kan utvecklas inom de yrkesförberedande programmen
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs genomgångna kurser om 60 högskolepoäng inom det allmänna utbildningsområdet i lärarutbildningen.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbeten. Seminarier och grupparbeten är obligatoriska delar av kursen.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyget på kursen utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska delar är godkända.
För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att, utifrån kursens innehåll, visa analytisk förmåga samt ett kritiskt förhållningssätt.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen.
TILLGODORÄKNANDE
Betygsättande lärare beslutar om tillgodoräknande på moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment som ansökan avser. Styrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Fakultetsnämnden för lärarutbildning beslutar om tillgodoräknande av hel kurs. Ansökningsblankett finns på www.umu.se/blankett/SA.
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 44
Backman Jarl Rapporter och uppsatser 2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. : ISBN: 978-91-44-04826-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Ett vetenskapligt förhållningssätt i uppsatser och examensarbeten. Finns tillgänglig på http:www.pedag.umu.se/forskning/publikationer/rapporter/Nr 17.pdf Berge Britt-Marie, Hult Agneta Umeå : Pedagogiska institutionen : 1999 : 26 s. :
Skolutvecklingens många ansikten Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. : ISBN: 91-85128-15-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Enkäten i praktiken : en handbok i enkätmetodik Ejlertsson Göran, Axelsson Jonas Lund : Studentlitteratur : 1996 : 134 s. : ISBN: 91-44-00052-9 Se Umeå UB:s söktjänst
Kvale Steinar Den kvalitativa forskningsintervjun Lund : Studentlitteratur : 1997 : 306 s. : ISBN: 91-44-00185-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheten för skolutveckling Att granska och förbättra kvalitet. Studiehandledning Stockholm : Myndigheten för skolutveckling: Fritzes kundservice [distributör] : [2003] : 20 s. : ISBN: 91-85128-07-4 Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket Att utvärdera skolan. Verktyg för utvärdering http://www.skolverket.se/publikationer?id=496 : 1999 : 56 :
Stensmo Christer Vetenskapsteori och metod för lärare : en introduktion. 1. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget, 2002 (Uppsala : 136 s. : ISBN: 91-89040-44-9 Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket Om utvärdering av kunskapslyftet samt Strategier och modeller för utvärdering http://www.skolutveckling.se/vux/dokument/att_utv_Klyftet.pdf Valfri akademisk avhandling inom det yrkespedagogiska fältet och ett antal artiklar tillkommer. Aktuella styrdokument och rapporter från skolverket samt valbar artikel inom aktuellt program. För det egna fördjupningsarbetet tillkommer litteratur som anknyter till fördjupningsarbetet.