Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-04-11
Innehåll
Kursen behandlar mentorskapets historiska bakgrund samt vad som kan utmärka dagens mentorskap. I kursen belyses också vad mentorskap för nyutbildade lärare kan innebära, hur det förhåller sig till andra utbildningsformer samt vad som kan ingå i mentorsuppdraget.
Dessutom behandlas mentorsamtal avseende exempelvis reflektion, lyssnande samt icke-verbalt språk.
Målrelaterat mentorskap och utvärdering av mentorskapsprocessen diskuteras och problematiseras.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Problematisera mentorskapet utifrån en historisk kontext
Jämföra mentorskap med andra utbildningsformer
Analysera mentorsrollen i relation till lärarrollen och handledarrollen
Redogöra för, genomföra och analysera mentorsamtal med fokus på mål, genomförande och återkoppling
Diskutera och problematisera målrelaterade mentorssamtal och hur dessa utvärderas
Behörighetskrav
Lärarexamen samt två års yrkeserfarenhet
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturseminarier och grupparbeten.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga redovisningar enskilt såväl som i grupp. Ett skriftligt fördjupningsarbete ingår.
Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning.
Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning www.umu.se/blankett/SA.
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 36
Lära om lärande Alerby Eva, Kansanen Pertti, Kroksmark Tomas Lund : 2000 :
Gannerud Eva Lärares liv och arbete i ett genusperspektiv Stockholm : Liber : 2001 : sid. 191 s :
An Exploration of Beginning Teacher Mentoring in the Context of Teacher Standards. Ganser Tom, Lindgren Ulla Paper presented at AERA in Chicago April : 2007 :
Jordell Karl-Øyvind Learning to teach. A review and a discussion. : Report No 1. Oslo : University of Oslo: Institute for Educational Research. (192 s.) : 2006 : sid. 192 :
Laursen Per Den autentiske läraren. Stockholm : Liber AB : 2004 : sid. 204 :
Lindgren Ulla En empirisk studie av mentorskap inom högre utbildning i Sverige Umeå : Umeå : Univ., : 2000 : sid. 338 : ISBN: 91-630-9531-9 Se Umeå UB:s söktjänst
Lindgren Ulla Nya lärares upplevelser av arbetsplanering och mentorskap under ett år : en intervjustudie från Umeå kommun Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen, Umeå univ., : 2003 : sid. 82 : ISBN: 91-974906-0-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Lindgren Ulla På väg mot en yrkesidentitet Umeå : Umeå universitet, Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2006 : sid. 89 : ISBN: 91-974906-9-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Kommunikation : samspel mellan människor Nilsson Björn, Waldermarsson Anna-Karin 3., [omarb.] uppl : Lund : Studentlitteratur : 2007 : sid. 169 : ISBN: 978-91-44-04128-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Lärande i vuxenlivet. Wenestam Claes-Göran, Lendahls Rosendahl Birgit Lund : Sudentlitteratur, 2005 (Lund : tur) : 229 s. : ISBN: 91-44-04177-2 Se Umeå UB:s söktjänst
Eventuellt tillkommer ett mindre antal artiklar
Referenslitteratur:
Brockbank, Anne. McGill, Ian & Beech, Nic (2002) (Eds.) Reflective lear¬ning in practice. Hants England: Gower Publishing Company. Brooks, Val & Sikes, Pat (1997) The good mentor guide. Buckingham: Open University press. Carlgren, Ingrid. & Marton, Ference. (2000). Lärare av i morgon. Stockholm: Lärarförbundets Förlag. Field, Barbara. & Field, Terry (1994). Teachers as mentors: A practical guide. London: The Falmer Press. Ganser, Tom. (2003). Teacher Mentorship Programs in the United States: Shaping Trends and New Directions. In U. Lindgren (Ed.) Mentorship for learning and development. Umea University: Department of Swedish and Social Sciences. Jensen, Rita A. & Kiley, Therese J. (2005). Teaching, Leading and Learning. Boston: Houghton Mifflin Company. Johnson, W. Brad. (2007). On being a mentor: a guide for higher education faculty. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. (260 s.) Jordell, Karl- Øyvind. (1986). Fra pulp til kateter. Om socialisering til lareryrket en teoretisk studie. (Rapport 4). Tromsö: Universitetet i Tromsö, Av¬delning for praktisk-pedagogisk utdanning. Lindgren, Ulla & Burman, Lars (2003). Jag bland andra. Att utveckla social kompetens. Stockholm: Ekelunds förlag. Lindgren, Ulla (2007). A Nordic Perspective on Teacher Education in a Time of Social Change. Umeå universitet: Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen. Mullen, Carol A. & Lick, Dale W. (1999). (Eds) New Directions in Mentoring: Creating a Culture of Synergy. London: Falmer Press. Säll, Evelyn (2000). Lärarrollens olika skepnader; estradör, regissör och illuminator en longitudinell studie av blivande lärares föreställningar. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis. Westbury, Ian. (2003). Extended competence in teacher education: Which comes first, the chicken or the egg? I Jan Sjöberg, Håkan Andersson och Björkqvist, Ole (Eds.) Läraren och pedagogiken. Vasa: Pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi. Vetenskapsrådet (2002). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskpalig forskning. http://www.stingerfonden.org/documents/hsetikregler.pdf Vetenskapsrådets propositionsunderlag 2005-2008. (2003). Mänskliga förutsättningar för ett gott samhälle - forskning inom humaniora och samhällsvetenskap. Rapport 2003:7. Stockholm: Vetenskapsrådet.