"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Skola och undervisning: läroplan, skolämne, ämnesdidaktik, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: School and teaching: curriculum, schoolsubject and subjectdidactics

Denna kursplan gäller: 2008-01-28 och tillsvidare

Kurskod: 6PE071

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-02-14

Innehåll

Moment 1. Läroplan, skolämne och kunskap i teori och praktik, 9 hp. Theoretical and practical perspectives on curriculum, school subject and knowledge. Ur historiskt och samtida perspektiv diskuteras frågor om läroplansteori, läroplaner och skolämnen, i en politisk och kulturell kontext. Frågor om skolämnens legitimitet och lärares professionalitet behandlas. Kunskapsbegreppet fördjupas så att skolkunskap relateras till vardagskunskap och vetenskap. Internationella perspektiv beaktas. Moment 2. Läroplan, skolämne och kunskap i praktisk verksamhet 6 hp. Curriculum, school subject and knowledge in practice. Med utgångspunkt i skolämnen behandlas perspektiv på transformering, realisering och utvärdering av skolundervisning. I momentet ingår en vecka VFU (1,5 hp).

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna - problematisera betydelsen av beprövad erfarenhet och teori i relation till lärarprofessionen. - diskutera skillnader mellan beskrivning och tolkning av skolsituationer. - diskutera och redogöra för teorier om normalitet och avvikelse, och problematisera kategoriseringars effekter för verksamheten i skolan. - redogöra för och diskutera läraryrkets historiska och samhälleliga inramning. - identifiera problem i vägval för uppfyllelse av intentioner i lagar och styrdokument. - identifiera och analysera faktorer som påverkar transformering, realisering och utvärdering av undervisning inom sitt ämne. - använda grundläggande vetenskapliga metoder, sammanställa, beskriva pröva och värdera resultat.

Behörighetskrav

Lärande och undervisning: samhälle, demokrati, etik, 15 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Under kursen genomförs VFU motsvarande en vecka. Kommunikation och handledning sker delvis med hjälp av en First Class-plattform.

Examination

Examination sker både muntligt och skriftligt, såväl enskilt som i grupp. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11 b §). Begäran om utbyte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning www.umi.se/blankett/SA.

Litteratur

  • Giltig från: 2014 vecka 14

    Kulturnavigering i skolan
    Arvastson Gösta, Ehn Billy
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. :
    ISBN: 9789140661081
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bjerg Jens
    Pedagogik : en grundbok
    Stockholm : Liber : 2000 : 604 s. :
    ISBN: 91-47-04954-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hartman Jan
    Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori.
    senaste : Studentlitteratur : 307 s. :
    Obligatorisk

    Hartman Sven G.
    Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
    Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 329, [1] s. :
    ISBN: 91-27-10915-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utbildningsreformer och politisk styrning
    Lindensjö Bo, Lundgren Ulf P.
    Stockholm : HLS förl. : 2000 : 220 s. :
    ISBN: 9176564878
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. (valda delar)
    Lindström Lars, Lindberg Viveca
    Stockholm : HLS förlag : 2005 : 253, [3] s. :
    ISBN: 91-7656-594-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Englund Tomas
    Utbildningspolitiskt systemskifte?
    Stockholm : HLS : 1996 : 236 s. :
    ISBN: 91-7656-386-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur:

    Forsell Anna
    Boken om pedagogerna
    5:e : Stockholm : Liber : 2005 : 84 s. :

    Lärarens handbok : skollag, läroplaner, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention
    6. uppl. : Stockholm : Lärarförbundet : 2006 : 164 s. :

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr11
    Skolverket : 2011 :
    Hämtas från

    Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32594-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rousseau J
    The Emile, New York: Teachers College Press
    1956 :
    Läsanvisning: Valbara engelskspråkiga texter om ca 200 s

  • Giltig från: 2008 vecka 5

    Kulturnavigering i skolan
    Arvastson Gösta, Ehn Billy
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. :
    ISBN: 9789140661081
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bjerg Jens
    Pedagogik : en grundbok
    Stockholm : Liber : 2000 : 604 s. :
    ISBN: 91-47-04954-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hartman Jan
    Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori.
    senaste : Studentlitteratur : 307 s. :
    Obligatorisk

    Hartman Sven G.
    Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
    Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 329, [1] s. :
    ISBN: 91-27-10915-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utbildningsreformer och politisk styrning
    Lindensjö Bo, Lundgren Ulf P.
    Stockholm : HLS förl. : 2000 : 220 s. :
    ISBN: 9176564878
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. (valda delar)
    Lindström Lars, Lindberg Viveca
    Stockholm : HLS förlag : 2005 : 253, [3] s. :
    ISBN: 91-7656-594-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Englund Tomas
    Utbildningspolitiskt systemskifte?
    Stockholm : HLS : 1996 : 236 s. :
    ISBN: 91-7656-386-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur:

    Forsell Anna
    Boken om pedagogerna
    5:e : Stockholm : Liber : 2005 : 84 s. :

    Lärarens handbok : skollag, läroplaner, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention
    6. uppl. : Stockholm : Lärarförbundet : 2006 : 164 s. :

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr11
    Skolverket : 2011 :
    Hämtas från

    Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32594-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rousseau J
    The Emile, New York: Teachers College Press
    1956 :
    Läsanvisning: Valbara engelskspråkiga texter om ca 200 s