Engelskt namn: School and teaching: curriculum, schoolsubject and subjectdidactics
Denna kursplan gäller: 2008-01-28 och tillsvidare
Kurskod: 6PE071
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-02-14
Moment 1. Läroplan, skolämne och kunskap i teori och praktik, 9 hp. Theoretical and practical perspectives on curriculum, school subject and knowledge. Ur historiskt och samtida perspektiv diskuteras frågor om läroplansteori, läroplaner och skolämnen, i en politisk och kulturell kontext. Frågor om skolämnens legitimitet och lärares professionalitet behandlas. Kunskapsbegreppet fördjupas så att skolkunskap relateras till vardagskunskap och vetenskap. Internationella perspektiv beaktas. Moment 2. Läroplan, skolämne och kunskap i praktisk verksamhet 6 hp. Curriculum, school subject and knowledge in practice. Med utgångspunkt i skolämnen behandlas perspektiv på transformering, realisering och utvärdering av skolundervisning. I momentet ingår en vecka VFU (1,5 hp).
För godkänd kurs ska den studerande kunna - problematisera betydelsen av beprövad erfarenhet och teori i relation till lärarprofessionen. - diskutera skillnader mellan beskrivning och tolkning av skolsituationer. - diskutera och redogöra för teorier om normalitet och avvikelse, och problematisera kategoriseringars effekter för verksamheten i skolan. - redogöra för och diskutera läraryrkets historiska och samhälleliga inramning. - identifiera problem i vägval för uppfyllelse av intentioner i lagar och styrdokument. - identifiera och analysera faktorer som påverkar transformering, realisering och utvärdering av undervisning inom sitt ämne. - använda grundläggande vetenskapliga metoder, sammanställa, beskriva pröva och värdera resultat.
Lärande och undervisning: samhälle, demokrati, etik, 15 hp eller motsvarande
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Under kursen genomförs VFU motsvarande en vecka. Kommunikation och handledning sker delvis med hjälp av en First Class-plattform.
Examination sker både muntligt och skriftligt, såväl enskilt som i grupp. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11 b §). Begäran om utbyte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning www.umi.se/blankett/SA.
Kulturnavigering i skolan
Arvastson Gösta, Ehn Billy
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. :
ISBN: 9789140661081
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bjerg Jens
Pedagogik : en grundbok
Stockholm : Liber : 2000 : 604 s. :
ISBN: 91-47-04954-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hartman Jan
Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori.
senaste : Studentlitteratur : 307 s. :
Obligatorisk
Hartman Sven G.
Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 329, [1] s. :
ISBN: 91-27-10915-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningsreformer och politisk styrning
Lindensjö Bo, Lundgren Ulf P.
Stockholm : HLS förl. : 2000 : 220 s. :
ISBN: 9176564878
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. (valda delar)
Lindström Lars, Lindberg Viveca
Stockholm : HLS förlag : 2005 : 253, [3] s. :
ISBN: 91-7656-594-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Englund Tomas
Utbildningspolitiskt systemskifte?
Stockholm : HLS : 1996 : 236 s. :
ISBN: 91-7656-386-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Forsell Anna
Boken om pedagogerna
5:e : Stockholm : Liber : 2005 : 84 s. :
Lärarens handbok : skollag, läroplaner, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention
6. uppl. : Stockholm : Lärarförbundet : 2006 : 164 s. :
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr11
Skolverket : 2011 :
Hämtas från
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Rousseau J
The Emile, New York: Teachers College Press
1956 :
Läsanvisning: Valbara engelskspråkiga texter om ca 200 s
Kulturnavigering i skolan
Arvastson Gösta, Ehn Billy
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. :
ISBN: 9789140661081
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bjerg Jens
Pedagogik : en grundbok
Stockholm : Liber : 2000 : 604 s. :
ISBN: 91-47-04954-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hartman Jan
Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori.
senaste : Studentlitteratur : 307 s. :
Obligatorisk
Hartman Sven G.
Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 329, [1] s. :
ISBN: 91-27-10915-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningsreformer och politisk styrning
Lindensjö Bo, Lundgren Ulf P.
Stockholm : HLS förl. : 2000 : 220 s. :
ISBN: 9176564878
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. (valda delar)
Lindström Lars, Lindberg Viveca
Stockholm : HLS förlag : 2005 : 253, [3] s. :
ISBN: 91-7656-594-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Englund Tomas
Utbildningspolitiskt systemskifte?
Stockholm : HLS : 1996 : 236 s. :
ISBN: 91-7656-386-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Forsell Anna
Boken om pedagogerna
5:e : Stockholm : Liber : 2005 : 84 s. :
Lärarens handbok : skollag, läroplaner, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention
6. uppl. : Stockholm : Lärarförbundet : 2006 : 164 s. :
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr11
Skolverket : 2011 :
Hämtas från
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Rousseau J
The Emile, New York: Teachers College Press
1956 :
Läsanvisning: Valbara engelskspråkiga texter om ca 200 s