Engelskt namn: Teaching Students with Mental Retardation
Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare
Kurskod: 6PE070
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-11-22
Kursen består av två delkurser om vardera 15 högskolepoäng. Delkurs 1: Särskolans elever, mål, och organisation, 15 hp (Mentally Retarded Students, Goal and Organization in Special School for Mentally Retarded Students) I kursen belyses elevernas möjligheter och begränsningar i ett individ- och miljöperspektiv. Vidare behandlas särskolans mål och organisation, liksom begreppen integrering och inkludering. I kursen berörs också yrkesetik. Delkurs 2: Lärande och lärandemiljöer, 15 hp (Learning and Environments for Learning) Kursen är inriktad på elevers lärande och dess förutsättningar. Betydelsen av interaktion mellan elever i lärandesituationer berörs liksom betydelsen av elevernas påverkan på sin lärandesituation.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - visa förståelse för elevers olika förutsättningar i relation till den omgivande miljön - visa kunskaper om utvecklingsstörning och inlärningssvårigheter - visa förtrogenhet med särskolans mål, organisation och styrdokument - visa ett medvetet förhållningssätt till begreppen integrering och inkludering - visa förmåga att skapa förutsättningar för interaktion och delaktighet mellan elever i läranderummet - skapa lärandesituationer/förutsättningar för elevers lärande - planera och reflektera kring komplicerade undervisningssituationer
Lärarexamen eller studier om minst 120 hp på lärarprogrammet.
Kursen distribueras som distanskurs med ett antal samlingar i Umeå. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, grupparbete och enskilda uppgifter. Vidare ingår att genomföra studier i pedagogiska verksamheter.
Examination sker i form av muntliga och skriftliga redovisningar, enskilt och/eller i grupp. Betyg sätts på kursen som helhet med betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att kritiskt värdera särskoleelevers förutsättningar för lärande och delaktighet i relation till den omgivande miljön. Student som blivit underkänd vid prov har rätt till förnyat prov. Student som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning i Umeå begära att annan lärare utses till examinator. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns på www.umu.se/blankett/SA
Bergem Tryggve
Läraren i etikens motljus
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 sidor :
Göransson Kerstin
"Jag vill förstå" : om eleven, kunskapen och lärandet.
Stockholm : Ala ; Statens institut för handikappfrågor i skolan (SIH) : 1999 : 242 s. :
ISBN: 91-7670-074-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (sid 16-117)
Göransson Kerstin
Man vill ju vara som alla andra : elevers röster om delaktighet och inkludering med fokus på elever med funktionsnedsättning
Härnösand : Specialpedagogiska institutet : 2007 : 59 s. :
ISBN: 978-91-28-00026-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.spsm.se/Om-oss/Publikationer/
Skolverket
Rutiner för utredning och beslut om mottagande i den obligatoriska särskolan : med allmänna råd (SKOLFS 2001:23) och kommentarer
Stockholm : Skolverket :b Liber distribution : [2001] : 45 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=892
ISBN: 91-89314-57-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Trygghet, respekt och ansvar : om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever
Stockholm : Riksdagen : 2005 : 211 s. :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/20/47/92fd06bf.pdf
Szonyi Kristina
Särskolan som möjlighet och begränsning : elevperspektiv på delaktighet och utanförskap
Stockholm : Pedagogiska institutionen : 2005 : [8], 238 s. :
ISBN: 91-7155-169-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Utvecklingsstörning
Söderman Lena, Nordlund Mårten, Lindahl Henning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 240 s. :
ISBN: 91-47-07131-1 (korr.) z 47-07131-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (sid 42-44)
Tideman Magnus
Normalisering och kategorisering : om handikappideologi och välfärdspolitik i teori och praktik för personer med utvecklingsstörning
Stockholm : Johansson & Skyttmo : 2000 : 358 s. :
ISBN: 91-88814-51-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningsdepartementet
SOU 2004:98. För oss tillsammans - om utbildning och utvecklingsstörning.
Stockholm :
Watkins Amanda (red.)
Bedömningar som främjar inkludering : riktlinjer och metoder
Odense : European Agency for Development in Special Needs Education : 2007 : 71 s. :
http://www.european-agency.org/site/info/publications/agency/ereports/docs/19docs/Assessment-SV.pdf
ISBN: 978-87-90591-74-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplaner för - förskolanLpfö - det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet - de frivilliga skolformerna. Stockholm: Lärarförbundet. 52 s
Göransson Kerstin
"Jag vill förstå" : om eleven, kunskapen och lärandet.
Stockholm : Ala ; Statens institut för handikappfrågor i skolan (SIH) : 1999 : 242 s. :
ISBN: 91-7670-074-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (sid 121-207)
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik.
Heister Trygg Boel, Andersson Ida (red.)
3., rev. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet; Malmö: Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2009 : 224 s. :
ISBN: 978-91-85435-71-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Jenner Håkan
Motivation och motivationsarbete : i skola och behandling
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : b Liber distribution : 2004 : 122 s. :
http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=440&file=publication
ISBN: 91-85128-81-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Iréne
Kommunikationsbegreppet.
Umeå, c 1990 : 1990 : 30 bl. :
ISBN: 91-7174-507-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Beställes genom Karlstads universitet, Estetiskt-filosofiska fakulteten, Avdelningen för specialpedagogik.)
Komplicerad skolsituation : elever med utvecklingsstörning och deras lärare
Alm Maria, Berthén Diana, Bladini Kerstin, Johansson Irene
Karlstad : Institutionen för utbildningsvetenskap : 2001 : 53 s. :
ISBN: 91-89422-55-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Molin Martin
Att vara i särklass : om delaktighet och utanförskap i gymnasiesärskolan
Linköping : Linköpings universitet; Örebro: Örebro universitet : 2004 : 236, [5] s. :
http://www.ep.liu.se/diss/disability/2004/index.html z Fulltext från Linköping University Electronic Press
ISBN: 91-85295-46-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheten för skolutveckling
Att granska och förbättra kvalitet : om kvalitetsutveckling i skola, förskola, skolbarnsomsorg och vuxenutbildning - en översikt över aktuell forskning och utveckling samt dokumenterad erfarenhet
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Fritzes kundservice [distributör] : [2003] : 144 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1875
ISBN: 91-85128-06-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
ISBN: 91-47-05109-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolan, undervisningen och elever med funktionshinder : ett diskussionsunderlag på väg mot en teori om specialpedagogik
Rosenqvist Jerry, Tideman Magnus
Malmö : Lärarhögsk. : 2000 : 23 s. :
Läsanvisning: http://www.mah.se/upload/_upload/skolan_undervisningen.pdf
Skolverket
Kunskapsbedömning i särskolan och särvux- ett stödmaterial för samtal och verksamhetsutveckling
Stockholm : Skolverket: Fritze [distributör] : 2009 :
Strandberg Leif
Bland mentorer, IUP och utvecklingszoner
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 138 s. :
ISBN: 978-91-7227-516-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar kan tillkomma.
Bergem Tryggve
Läraren i etikens motljus
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 sidor :
Blom Anna
Särskilda elever : om barn i särskola : bedömningsgrunder, ställningstaganden och erfarenheter
Stockholm : Forsknings- och utvecklingsenheten : [1999] : 159 s. :
ISBN: 91-88738-73-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Göransson Kerstin
"Jag vill förstå" : om eleven, kunskapen och lärandet.
Stockholm : Ala ; Statens institut för handikappfrågor i skolan (SIH) : 1999 : 242 s. :
ISBN: 91-7670-074-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (sid 16-117)
Paulsson Karin
Det ser så fint ut på papperet : om barn med funktionshinder och Barnkonventionen : ett samarbetsprojekt mellan Riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdomar, RBU, och Rädda barnen
Stockholm : Riksförb. för rörelsehindrade barn och ungdomar : b Rädda barnen : 2000 : [8] s., s. 11-118 :
ISBN: 91-631-0570-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Trygghet, respekt och ansvar : om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever
Stockholm : Riksdagen : 2005 : 211 s. :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/20/47/92fd06bf.pdf
Szonyi Kristina
Särskolan som möjlighet och begränsning : elevperspektiv på delaktighet och utanförskap
Stockholm : Pedagogiska institutionen : 2005 : [8], 238 s. :
ISBN: 91-7155-169-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Utvecklingsstörning
Söderman Lena, Nordlund Mårten, Lindahl Henning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 240 s. :
ISBN: 91-47-07131-1 (korr.) z 47-07131-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (sid 42-44)
Tideman Magnus
Normalisering och kategorisering : om handikappideologi och välfärdspolitik i teori och praktik för personer med utvecklingsstörning
Stockholm : Johansson & Skyttmo : 2000 : 358 s. :
ISBN: 91-88814-51-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplaner för - förskolanLpfö - det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet - de frivilliga skolformerna. Stockholm: Lärarförbundet. 52 s
Barn som är annorlunda : hjärnans betydelse för barnets utveckling. (kap 7)
Dalby Mogens A., Østergaard John R., Trillingsgaard Anegen
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 184 s. :
ISBN: 91-44-00982-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Elever med flera funktionsnedsättningar i särskolan : utbildningens effekter och effektivitet
Granlund Mats, Steenson Anna-Lena, Roll-Pettersson Lise, mfl
Stockholm : FUB:s stiftelse ALA : 1999 : 518 s. :
ISBN: 91-7670-071-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Göransson Kerstin
"Jag vill förstå" : om eleven, kunskapen och lärandet.
Stockholm : Ala ; Statens institut för handikappfrågor i skolan (SIH) : 1999 : 242 s. :
ISBN: 91-7670-074-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (sid 121-207)
Heister Trygg Boel
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
1. uppl. : Vällingby : Handikappinstitutet : 1998 : 228 s. :
ISBN: 91-88337-19-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Iréne
Kommunikationsbegreppet.
Umeå, c 1990 : 1990 : 30 bl. :
ISBN: 91-7174-507-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Beställes genom Karlstads universitet, Estetiskt-filosofiska fakulteten, Avdelningen för specialpedagogik.)
Komplicerad skolsituation : elever med utvecklingsstörning och deras lärare
Alm Maria, Berthén Diana, Bladini Kerstin, Johansson Irene
Karlstad : Institutionen för utbildningsvetenskap : 2001 : 53 s. :
ISBN: 91-89422-55-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Molin Martin
Att vara i särklass : om delaktighet och utanförskap i gymnasiesärskolan
Linköping : Linköpings universitet; Örebro: Örebro universitet : 2004 : 236, [5] s. :
http://www.ep.liu.se/diss/disability/2004/index.html z Fulltext från Linköping University Electronic Press
ISBN: 91-85295-46-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
ISBN: 91-47-05109-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolan, undervisningen och elever med funktionshinder : ett diskussionsunderlag på väg mot en teori om specialpedagogik
Rosenqvist Jerry, Tideman Magnus
Malmö : Lärarhögsk. : 2000 : 23 s. :
Utbildningsdepartementet
SOU 2004:98. För oss tillsammans - om utbildning och utvecklingsstörning.
Stockholm :
Läsanvisning: (sid 75-178)