"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Examensarbete, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Degree Project

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6PE068

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-03-28

Innehåll

Kursen innebär ett systematiskt studium av pedagogisk yrkesverksamhet och omfattar ämnesval, planering, genomförande samt dokumentation och redovisning av detta i form av en uppsats. I kursen ingår studier av teorier och tidigare forskning om problemområdet samt en forskningsmetodisk fördjupning. Opposition av ett examensarbete och försvar av det egna examensarbetet är vidare en del av kursen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande utifrån ett övergripande forskningsproblem kunna: - formulera ett syfte och undersökningsbara frågeställningar med relevans för läraryrket - välja, motivera och tillämpa relevant vetenskaplig metod i förhållande till forskningsproblemet - bearbeta och tolka insamlad data i enlighet med vetenskapliga och etiska principer - dra slutsatser grundade i egna resultat och tidigare forskning och/eller teorier samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten. - kritiskt och konstruktivt granska eget och andras examensarbete

Behörighetskrav

Påbörjad grund- eller gymnasielärarutbildning

Undervisningens upplägg

Examensarbetet genomförs enskilt eller i par. Kursen genomförs genom handledning enskilt och i grupp samt genom fältarbete och litteraturstudier. Den studerande skall hålla handledaren informerad om arbetets fortskridande. Tre obligatoriska seminarier ingår i kursen då planering och genomförande av arbetet presenteras och ventileras. Vid det avslutande seminariet genomför de studerande opposition på varandras arbeten.

Examination

För godkänd kurs krävs att den studerande deltagit aktivt vid de obligatoriska seminarierna, presenterat och försvarat ett examensarbete som godkänts samt genomfört en godkänd opposition på ett annat arbete. För betyget väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tillämpa forskningsmetodiska kunskaper samt att självständigt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till tidigare forskning, teorier och yrkesverksamhet. För väl godkänt på kursen vägs även en väl genomförd opposition in i betyget. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande http://www.umu.se/blankett/SA/

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 36

Kurslitteratur

Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet. http://www.vr.se/huvudmeny/forskningsetik.4.3840dc7d108b8d5ad5280004294.html

Examensarbetet i lärarutbildningen : undersökningsmetoder och språklig utformning.
Johansson Bo, Svedner Per Olov
3. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2001 : 104 s. ; 23 cm :
ISBN: 91-89040-36-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrigt

Dessutom tillkommer litteratur inom det specifika problemområdet för examensarbetet