Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-01-17
Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-01-17
Innehåll
Kursen består av sex teman. Första temat behandlar vuxenutbildningens uppdrag i relation till individ och samhälle. Tema två behandlar förutsättningar och villkor för vuxnas lärande och vuxenutbildning. Tema tre behandlar vuxnas lärande och vuxenundervisning. Fjärde temat behandlar utvärdering samt bedömning och betygssättning, specifikt avseende vuxnas lärande. Tema fem behandlar ikt-baserad vuxenutbildning. Tema sex utgör en vald fördjupning inriktad på problemställningar i den egna verksamheten där ett utvecklingsbehov föreligger.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall studenten kunna:
- beskriva och analysera vuxenutbildningens samhällsuppdrag
- diskutera vuxenundervisning i relation till vuxnas olika förutsättningar med avseende på tidigare utbildningserfarenhet, kulturell bakgrund och etnicitet
- problematisera vuxenundervisning avseende olika sätt att lära
- identifiera olika modeller och tekniker för bedömning och utvärdering
- redogöra för olika modeller för ikt-baserad vuxenutbildning
- analysera och föreslå lösningar på praktiska problem inom vuxenutbildningens problemområde med hjälp av teorier och forskning
Behörighetskrav
Lärarexamen
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. All undervisning ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Varje kurs/moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning efter ansökan som finns på www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 5
Iscensättande av identiteter i vuxenstudier Assarsson Liselott, Sipos-Zackrisson Katarina Linköping : Institutionen för beteendevetenskap : 2005 : 266, [7] s. : ISBN: 91-85457-26-4 Se Umeå UB:s söktjänst
Vuxenantologin : en grundbok om vuxnas lärande Borgström Lena, Gougoulakis Petros Stockholm : Atlas : 2006 : 502 s. : ISBN: 91-7389-202-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Lärprocesser i högre utbildning Bron Agnieszka, Wilhelmson Lena (red.) 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 239 s. : ISBN: 91-47-05266-X Se Umeå UB:s söktjänst
Nycklar till kunskap : om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning Hedin Anna, Svensson Lennart (red.) Lund : Studentlitteratur : 1997 : 190 s. : ISBN: 91-44-00373-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Henning Loeb Ingrid Utveckling och förändring i kommunal vuxenutbildning : en yrkeslivshistorisk ingång med berättelser om lärarbanor Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2006 : http://hdl.handle.net/2077/9428 ISBN: 91-7346-548-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Hägerström Jeanette Vi och dom och alla dom andra andra på Komvux : etnicitet, genus och klass i samspel Lund : Sociologiska institutionen : 2004 : 234 s. : ISBN: 91-7267-169-6 Se Umeå UB:s söktjänst
The virtual student : a profile and guide to working with online learners Palloff Rena M., Pratt Keith 1. ed. : San Francisco : Jossey-Bass : cop. 2003 : xxii, 191 s. : ISBN: 0-7879-6474-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket Att utvärdera skolan. Verktyg för utvärdering http://www.skolverket.se/publikationer?id=496 : 1999 : 56 :
Andersson, Håkan (2002) Betygen i backspegeln beskrivning och reflektioner. . I: Skolverket (2002) Att bedöma eller döma. Stockholm: Skolverket, pp. 153-168. Alvesson, Mats (1999). Utbildning är lösningen. Vad är problemet? Om utbildnings- fundamentalism. Pedagogisk forskning i Sverige, (4)3, s. 225 243. Fjällström, Roger (2002) Betygssättandets etik. I: Skolverket (2002) Att bedöma eller döma. Stockholm: Skolverket, pp. 77-90. From, Jörgen & Holmgren, Carina (2005).För EU i tiden. En betraktelse över svensk kommunal vuxenutbildning. Pedagogisk forskning i Sverige, 2005, vol. 10, no. 2, pp. 139-147. Olofssson, D. Anders (2007). Participation in an Educational Online Learning Community. The Journal of Educational Technology & Society, (10)4, pp. 28-38.. Därutöver tillkommer aktuella policymaterial, som kursdeltagarna själva väljer, inom vuxenutbildningen område.