"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Verksamhetsförlagd utbildning med didaktisk inriktning för yrkeslärare. Lärarfortbildning, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Education in Working Life aimd at Vocational Didactic

Denna kursplan gäller: 2008-01-28 och tillsvidare

Kurskod: 6PE066

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-01-17

Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-01-17

Innehåll

I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning där deltagarnas utbildningsbehov i form av aktuella yrkeskunskaper och kompetenskrav beaktas. Den verksamhetsförlagda delen ska kopplas till yrkesdidaktik där fokus ligger på hur vunna erfarenheter kan omsättas till läraruppdraget och i egen undervisning. Under kursen studeras kunskapsutveckling, kvalifikationskrav och lärandeprocesser samt IKT- möjligheter inom det aktuella yrkesområdet. Inom kursens ram behandlas förutsättningar för samverkan mellan yrkesutbildning och arbetsliv där förändringar inom och mellan yrkesutbildning och arbetsliv fokuseras, speciellt uppmärksammas arbetsplatsförlagd utbildning (APU) och lärlingsutbildning. I kursen ingår studier för att utveckla kompetens att arbeta och leda praktiskt förändringsarbete inom eget yrkespedagogiskt fält och egen undervisning. Redskap för kvalitetssäkring av yrkesutbildning behandlas liksom bedömning och betygssättning av kunskaper och färdigheter inom yrkesförberedande program. Särskilt betonas dilemman som kan uppstå vid bedömning av arbetsplatsförlagd utbildning. I kursen problematiseras specialpedagogiska, sociala, kulturella och könsmässiga aspekter i uppdraget som lärare i yrkesämnen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall kursdeltagaren kunna: - beskriva och analysera eget utbildningsbehov samt redovisa och utvärdera sitt lärande under den verksamhetsförlagda delen - redogöra för och reflektera över hur kompetenser förvärvade under den arbetsplatsförlagda och yrkesdidaktiskt inriktade delen i utbildningen kan omsättas till undervisning och elevers lärande - redovisa och analysera olika faktorer som påverkar kvalitetsarbete, bedömning och betygssättning inom de yrkesförberedande programmen - analysera och värdera förändringar som sker inom och mellan yrkesutbildning och arbetsliv och hur det kan omsättas i egen undervisning - beskriva hur IKT kan användas och stödja elevers lärande vid bedömning och betygssättning - reflektera och problematisera över specialpedagogiska, kulturella och könsmässiga aspekter i uppdraget som yrkeslärare

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. I kursen ingår yrkesstudier inom det egna yrkesområdet där handledning ingår. Delar av kursen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Utvärdering av kursen sker såväl kontinuerligt som vid kursens slut.

Examination

Kursdeltagaren examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska moment är godkända. Litteraturseminarier bedöms utifrån betygsstegen Underkänd och Godkänd medan utvecklingsarbetet bedöms utifrån hela betygsskalan. Betyget på kursen utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska delar är godkända. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Styrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning efter ansökan. Blanketten återfinns på www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Skolutvecklingens många ansikten
Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
ISBN: 91-85128-15-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Helldin Rolf
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet.
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 128 s. :
ISBN: 91-44-02114-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Myndigheten för skolutveckling
Att granska och förbättra kvalitet. Studiehandledning
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling: Fritzes kundservice [distributör] : [2003] : 20 s. :
ISBN: 91-85128-07-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Lusten och möjligheten : om lärarens betydelse, arbetssituation och förutsättningar : fördjupande utvärdering utifrån den nationella utvärderingen 2003 av grundskolans årskurs 9
Stockholm : Skolverket : 2006 : 50 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1630

Stockholms Hantverksförening
Vem väver kejsarens nya kläder? : en antologi om det praktiska lärandets konst.
Stockholm : Stockholms hantverksfören. cop. 2003 (Västra Aros : 2003 : 126 s. : ill. (huvudsakligen i färg) :
ISBN: 91-631-4047-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Utbildningsdepartementet
Lärande ledare : ledarskap för dagens och framtidens skola
Stockholm : Utbildningsdep. : 2001 : 52 s. :
http://utbildning.regeringen.se/publikationerinfo/pdfskriftserie/skrifts_01_4.pdf

Fjellström, Roger (2002). Betygsättandets etik. I Att bedöma eller döma. Andersson Håkan (Red) Skolverket: Stockholm. Westberg, Hannah (2001). Könssegregation och lärande i arbetslivet. I Pedagogik med arbetslivsinriktning. Tedenljung, Dan (Red) Lund: Studentlitteratur. Valfri forskningsrapport eller avhandling inom aktuellt verksamhetsområde. Aktuella styrdokument och rapporter från skolverket. En valbar internationellt publicerad artikel inom aktuellt program.