"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lärande och undervisning: samhälle, demokrati, etik, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Education : society, democracy and ethics

Denna kursplan gäller: 2007-11-05 och tillsvidare

Kurskod: 6PE064

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-11-27

Innehåll

Moment 1. Undervisning och lärande som samhällsvetenskaplig och humanistisk företeelse, 8 hp Education as a social scientific and humanistic phenomenon Momentet innehåller en översikt över pedagogisk teoridiskussion med fokus på aktuell forskning och inplacerar skola och utbildning i ett samhälleligt sammanhang. Särskilt behandlas kunskapsteori och kunskapsbildning. Introduktion i hur IKT kan brukas i eget och andras lärande. Styrdokument granskas. Moment 2. Undervisning, demokrati och etik, 7 hp Education, democracy and ethics I momentet behandlas teorier om demokrati och etik med särskild relevans för skolans fostransuppdrag. Tonvikt läggs vid samtida samhällsförändringar som globalisering, och perspektiv som klass, genus och etnicitet studeras. Förutsättningar för skolutveckling behandlas och pedagogiska frågeställningar i anslutning därtill formuleras och bearbetas.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna: • analysera och diskutera lärares yrkesuppdrag och elevers uppdrag i skolan utifrån olika teorier och perspektiv • diskutera och problematisera skolans demokratifostran i relation till aktuell demokratiteori samt klass, genus och etnicitet • redogöra för några etiska teorier och begrepp samt relatera dessa till skolans och lärares uppdrag • redogöra för olika teorier om kunskap samt problematisera begreppen kunskap och kunskapsbildning • formulera och diskutera pedagogiska frågeställningar i relation till olika i kursen studerade teorier • diskutera och problematisera användning av IKT i undervisning

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt minst 90 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Examination sker både muntligt och skriftligt, såväl enskilt som i grupp. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av examinator. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på Lärarutbildningens studerandeexpedition.

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 35

    Moment 1

    Imsen Gunn
    Elevens värld: Introduktion till pedagogisk psykologi
    Lund : Studentlitteratur : 2006 :
    ISBN: 91-44-00271-8
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap 1-2, 7-11, 171 s

    Gustavsson Bernt
    Kunskap i det praktiska
    Studentlitteratur : 2004 : 223 s. :
    ISBN: 91-44-03580-2
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sjöman, Lena "Kunskapen i hantverket", 16 s. OBS! ingår i artikelkompendium som betalas vid kursstart

    Liedman Sven-Eric
    Ett oändligt äventyr : om människans kunskaper
    [Ny utg.] : Stockholm : Bonnier : 2002 : 410, [1] s. :
    ISBN: 91-0-058093-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar (ca 15 s) OBS! ingår i artikelkompendium som betalas vid kursstart (20 kr)

    Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
    4 uppl : Umeå : Fundo, cop : 2009 : 73 s :

    Skolverket
    Bildning och kunskap: särtryck ur Läroplanskommitténs betänkande Skola för bildning (SOU 1992:94)
    Stockholm : Statens skolverk: Liber distribution : 1994 : 85 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=135
    ISBN: 91-88372-80-4
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap 2.2 Kunskap och kunskapsformer Kap 2.3 Individens kunskapsutveckling 2.4 Urval och organisering av kunskaper, 18 s. OBS! Ingår i kompendium som betalas vid kursstart

    Uljens Michael (red.)
    Didaktik : teori, reflektion och praktik.
    Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
    ISBN: 91-44-47941-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap 1-6 samt kap 8 (160 s)

    Moment 2

    Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund
    Yrkesetiska principer för lärare. http://www.lararesyrkesetik.se/web/yrkesetik.nsf/doc/005324D7?opendocument

    Wester Maria
    Är det någon ordning i skolan?
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 144 s. :
    ISBN: 978-91-44-05589-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Värdegrundsboken : om samtal för demokrati i skolan.
    Zackari Gunilla, Modigh Fredrik
    Stockholm : Värdegrundsprojektet, Utbildningsdep. : 2000 : 121 s. :
    http://www.regeringen.se/content/1/c6/02/23/93/8a95dbe6.pdf
    ISBN: 91-630-9309-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valbar litteratur

    Valbar skönlitteratur om ca 300 s tillkommer

    Referenslitteratur

    Bergem Trygve
    Läraren i etikens motljus.
    Lund : Studentlitteratur, 2000 ; (Lund : tur) : 147 s. :
    ISBN: 91-44-01267-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utbildningsvetenskap : [ett kunskapsområde under formering]
    Sandin Bengtd 1949-, Säljö Rogerd 1948-
    Stockholm : Carlsson : 2006 : 380, [1] s. :
    ISBN: 91-7203-714-8 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2007 vecka 45

    Aspelin, Jonas (2005). Den mellanmänskliga vägen. Martins Bubers relationsfilosofi som pedagogisk vägledning. Eslöv: B Östlings bokförlag. (199 s) Asplund, Johan (2006). Om undran inför samhället. Lund: Argos. (131 s) Benhabib, Seyla (2004). Jämlikhet och mångfald. Demokrati och medborgarskap i en global tidsålder. Göteborg: Daidalos. (276 s) Bjerg, Jens, red. (2000) Pedagogik. En grundbok. Stockholm: Liber. (604 s) Collste, Göran (2002). Inledning till etiken. Lund: Studentlitteratur. 2:a upplagan. (113 s) Liedman, Sven-Eric (2002). Ett oändligt äventyr. Om människans kunskaper. Stockholm: Bonnier. (410 s) Ofstad, Harald (1987). Vårt förakt för svaghet. Nazismens normer och värderingar och våra egna. Stockholm: Prisma. (284 s) Valbar litteratur om c:a 300 s tillkommer Referenslitteratur: Bergem, Tryggve (2000). Läraren i etikens motljus. Lund: Studentlitteratur. Boman, Ylva m fl red (2007). Erfarenheter av pragmatism. Lund: Studentlitteratur Sandin, Bengt & Säljö, Roger. Red (2006). Utbildningsvetenskap. Ett kunskapsområde under formering. Stockholm: Carlsson

    Aspelin Jonas
    Den mellanmänskliga vägen : Martin Bubers relationsfilosofi som pedagogisk vägvisning
    Eslöv : B. Östlings bokförlag Symposion : 2005 : 199, [2] s. :
    ISBN: 91-7139-708-6
    Se Umeå UB:s söktjänst