Engelskt namn: Education : society, democracy and ethics
Denna kursplan gäller: 2007-11-05 och tillsvidare
Kurskod: 6PE064
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-11-27
Moment 1. Undervisning och lärande som samhällsvetenskaplig och humanistisk företeelse, 8 hp Education as a social scientific and humanistic phenomenon Momentet innehåller en översikt över pedagogisk teoridiskussion med fokus på aktuell forskning och inplacerar skola och utbildning i ett samhälleligt sammanhang. Särskilt behandlas kunskapsteori och kunskapsbildning. Introduktion i hur IKT kan brukas i eget och andras lärande. Styrdokument granskas. Moment 2. Undervisning, demokrati och etik, 7 hp Education, democracy and ethics I momentet behandlas teorier om demokrati och etik med särskild relevans för skolans fostransuppdrag. Tonvikt läggs vid samtida samhällsförändringar som globalisering, och perspektiv som klass, genus och etnicitet studeras. Förutsättningar för skolutveckling behandlas och pedagogiska frågeställningar i anslutning därtill formuleras och bearbetas.
För godkänd kurs ska den studerande kunna: analysera och diskutera lärares yrkesuppdrag och elevers uppdrag i skolan utifrån olika teorier och perspektiv diskutera och problematisera skolans demokratifostran i relation till aktuell demokratiteori samt klass, genus och etnicitet redogöra för några etiska teorier och begrepp samt relatera dessa till skolans och lärares uppdrag redogöra för olika teorier om kunskap samt problematisera begreppen kunskap och kunskapsbildning formulera och diskutera pedagogiska frågeställningar i relation till olika i kursen studerade teorier diskutera och problematisera användning av IKT i undervisning
Grundläggande behörighet samt minst 90 hp eller motsvarande.
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination sker både muntligt och skriftligt, såväl enskilt som i grupp. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av examinator. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på Lärarutbildningens studerandeexpedition.
Imsen Gunn
Elevens värld: Introduktion till pedagogisk psykologi
Lund : Studentlitteratur : 2006 :
ISBN: 91-44-00271-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1-2, 7-11, 171 s
Gustavsson Bernt
Kunskap i det praktiska
Studentlitteratur : 2004 : 223 s. :
ISBN: 91-44-03580-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sjöman, Lena "Kunskapen i hantverket", 16 s. OBS! ingår i artikelkompendium som betalas vid kursstart
Liedman Sven-Eric
Ett oändligt äventyr : om människans kunskaper
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier : 2002 : 410, [1] s. :
ISBN: 91-0-058093-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar (ca 15 s) OBS! ingår i artikelkompendium som betalas vid kursstart (20 kr)
Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
4 uppl : Umeå : Fundo, cop : 2009 : 73 s :
Skolverket
Bildning och kunskap: särtryck ur Läroplanskommitténs betänkande Skola för bildning (SOU 1992:94)
Stockholm : Statens skolverk: Liber distribution : 1994 : 85 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=135
ISBN: 91-88372-80-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 2.2 Kunskap och kunskapsformer Kap 2.3 Individens kunskapsutveckling 2.4 Urval och organisering av kunskaper, 18 s. OBS! Ingår i kompendium som betalas vid kursstart
Uljens Michael (red.)
Didaktik : teori, reflektion och praktik.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
ISBN: 91-44-47941-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1-6 samt kap 8 (160 s)
Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund
Yrkesetiska principer för lärare. http://www.lararesyrkesetik.se/web/yrkesetik.nsf/doc/005324D7?opendocument
Wester Maria
Är det någon ordning i skolan?
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 144 s. :
ISBN: 978-91-44-05589-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Värdegrundsboken : om samtal för demokrati i skolan.
Zackari Gunilla, Modigh Fredrik
Stockholm : Värdegrundsprojektet, Utbildningsdep. : 2000 : 121 s. :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/02/23/93/8a95dbe6.pdf
ISBN: 91-630-9309-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Valbar skönlitteratur om ca 300 s tillkommer
Bergem Trygve
Läraren i etikens motljus.
Lund : Studentlitteratur, 2000 ; (Lund : tur) : 147 s. :
ISBN: 91-44-01267-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningsvetenskap : [ett kunskapsområde under formering]
Sandin Bengtd 1949-, Säljö Rogerd 1948-
Stockholm : Carlsson : 2006 : 380, [1] s. :
ISBN: 91-7203-714-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Aspelin, Jonas (2005). Den mellanmänskliga vägen. Martins Bubers relationsfilosofi som pedagogisk vägledning. Eslöv: B Östlings bokförlag. (199 s) Asplund, Johan (2006). Om undran inför samhället. Lund: Argos. (131 s) Benhabib, Seyla (2004). Jämlikhet och mångfald. Demokrati och medborgarskap i en global tidsålder. Göteborg: Daidalos. (276 s) Bjerg, Jens, red. (2000) Pedagogik. En grundbok. Stockholm: Liber. (604 s) Collste, Göran (2002). Inledning till etiken. Lund: Studentlitteratur. 2:a upplagan. (113 s) Liedman, Sven-Eric (2002). Ett oändligt äventyr. Om människans kunskaper. Stockholm: Bonnier. (410 s) Ofstad, Harald (1987). Vårt förakt för svaghet. Nazismens normer och värderingar och våra egna. Stockholm: Prisma. (284 s) Valbar litteratur om c:a 300 s tillkommer Referenslitteratur: Bergem, Tryggve (2000). Läraren i etikens motljus. Lund: Studentlitteratur. Boman, Ylva m fl red (2007). Erfarenheter av pragmatism. Lund: Studentlitteratur Sandin, Bengt & Säljö, Roger. Red (2006). Utbildningsvetenskap. Ett kunskapsområde under formering. Stockholm: Carlsson
Aspelin Jonas
Den mellanmänskliga vägen : Martin Bubers relationsfilosofi som pedagogisk vägvisning
Eslöv : B. Östlings bokförlag Symposion : 2005 : 199, [2] s. :
ISBN: 91-7139-708-6
Se Umeå UB:s söktjänst