Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-04-11
Innehåll
I kursen ingår forskning om funktionshinder och dess konsekvenser för lärande och social utveckling bland elever med utvecklingsstörning. Vidare uppmärksammas samverkan mellan särskolan och övriga skolformer samt utveckling av inkluderande verksamheter. I kursen ingår fältarbete som inriktas mot särskolans verksamhetsområde.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall de studerande
- kunna redogöra för och diskutera det specialpedagogiska forskningsfältet med särskilt fokus på utvecklingsstörning
- kunna granska och analysera olika lärandemiljöer för att identifiera möjligheter och hinder för lärande
- kunna redogöra för och problematisera betydelsen av samverkan mellan berörda parter då pedagogiska utredningar, individuella utvecklingsplaner och åtgärdsprogram upprättas och genomförs
- med stöd av nationell och internationell forskning kunna kritiskt granska pedagogiska utredningar, individuella utvecklingsplaner, åtgärdsprogram samt på ett medvetet sätt använda och diskutera begreppen inkludering, integrering och segregering
- utifrån teorier, verksamhetens mål och beprövad erfarenhet kunna formulera en vetenskapligt inriktad rapport där förslag om åtgärder/strategier som bidrar till att utveckla kvaliteten i den pedagogiska verksamheten ingår.
Behörighetskrav
Specialpedagogexamen 60 p (90 hp) vari ingår examensarbete om 10 p (15 hp)
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, enskilda uppgifter
Examination
Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar, enskilt eller i grupp. Betyg sätts på kursen som helhet med betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Student som blivit underkänd vid prov har rätt till förnyat prov.
Student som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator.
Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på momentet.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 35
Kurslitteratur
Förutom obligatorisk litteratur tillkommer ca 250 sidor valbar vetenskaplig litteratur inom det specialpedagogiska området med fokus på utvecklingsstörning. Varje studerande upprättar en litteraturförteckning i samråd med kursansvarig lärare. Övrig valbar litteratur kan utifrån olika behov utgöra referensmaterial
Jakobsson Inga-Lill Diagnos i skolan : en studie av skolsituationer för elever med syndromdiagnos Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2002 : xiii, [1], 227, [33] s. : ISBN: 91-7346-447-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Theorising special education Clark Catherine, Dyson Alan, Millward Alan London : Routledge : 1998 : 199 s. : ISBN: 0-415-14750-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Valbar litteratur
An evaluation of Swedish disability research Albrecht G L, Jette A M, Petrie H, Siegel L Stockholm : Swedish Council for Working Life and Social Research : 2001 :
Backman J. Rapporter och uppsatser. Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. : ISBN: 91-44-00417-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Action research for gender equity Berge Britt-Marie, Ve Hildur Buckingham : Open Univ. Press : 2000 : x, 157 s. : ISBN: 0-335-20023-0 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Schools and special needs : issues of innovation and inclusion Dyson Alan, Millward Alan London : Paul Chapman : 2000 : 212 s. : ISBN: 0-7619-6441-X Se Umeå UB:s söktjänst
Emanuelsson Ingemar "Specialpedagogisk forskning". Nordisk tidskrift for spesialpedagogikk 2/2000, s 70-79
Forskning inom det specialpedagogiska området : en kunskapsöversikt Emanuelsson Ingemar, Persson Bengt, Rosenqvist Jerry Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution : 2001 : 162 s. : http://www.skolverket.se/publikationer?id=800 ISBN: 91-89314-25-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Hultquist Elisabeth Segregerad integrering - En studie av gymnasieskolans individuella program. Stockholm : HLS förlag : 2001 :
Karlsudd Peter Särskolebarn i integrerad skolbarnsomsorg Malmö : Institutionen för pedagogik : 1999 : [2], 257 s. : ISBN: 91-88810-04-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Wahlund Bengt Åtgärdsprogram - för vad och för vem? : En analys av lärares utsagor om barn och ungdomar, skrivna inom ramen för kurser i specialpedagogik. Magisteruppsats i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik nr 21, 2002. Institutionen för indiv, omvärld och lärande. Lärarhögskolan Stockholm :
Westling-Allodi Mara Support and Resistance. : Ambivalence in Special Education. Stockholm. Institute of Education Press. Stockholm Institute of Education. Department of Human Development, Learning and Special Education. Studies in Educational Sciences 61 : 2002 :