"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Elever med utvecklingsstörning, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Student with Mental Retardation

Denna kursplan gäller: 2007-08-27 och tillsvidare

Kurskod: 6PE063

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-04-11

Innehåll

I kursen ingår forskning om funktionshinder och dess konsekvenser för lärande och social utveckling bland elever med utvecklingsstörning. Vidare uppmärksammas samverkan mellan särskolan och övriga skolformer samt utveckling av inkluderande verksamheter. I kursen ingår fältarbete som inriktas mot särskolans verksamhetsområde.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall de studerande - kunna redogöra för och diskutera det specialpedagogiska forskningsfältet med särskilt fokus på utvecklingsstörning - kunna granska och analysera olika lärandemiljöer för att identifiera möjligheter och hinder för lärande - kunna redogöra för och problematisera betydelsen av samverkan mellan berörda parter då pedagogiska utredningar, individuella utvecklingsplaner och åtgärdsprogram upprättas och genomförs - med stöd av nationell och internationell forskning kunna kritiskt granska pedagogiska utredningar, individuella utvecklingsplaner, åtgärdsprogram samt på ett medvetet sätt använda och diskutera begreppen inkludering, integrering och segregering - utifrån teorier, verksamhetens mål och beprövad erfarenhet kunna formulera en vetenskapligt inriktad rapport där förslag om åtgärder/strategier som bidrar till att utveckla kvaliteten i den pedagogiska verksamheten ingår.

Behörighetskrav

Specialpedagogexamen 60 p (90 hp) vari ingår examensarbete om 10 p (15 hp)

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, enskilda uppgifter

Examination

Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar, enskilt eller i grupp. Betyg sätts på kursen som helhet med betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Student som blivit underkänd vid prov har rätt till förnyat prov. Student som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på momentet. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 35

Kurslitteratur

Förutom obligatorisk litteratur tillkommer ca 250 sidor valbar vetenskaplig litteratur inom det specialpedagogiska området med fokus på utvecklingsstörning. Varje studerande upprättar en litteraturförteckning i samråd med kursansvarig lärare. Övrig valbar litteratur kan utifrån olika behov utgöra referensmaterial

Jakobsson Inga-Lill
Diagnos i skolan : en studie av skolsituationer för elever med syndromdiagnos
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2002 : xiii, [1], 227, [33] s. :
ISBN: 91-7346-447-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Theorising special education
Clark Catherine, Dyson Alan, Millward Alan
London : Routledge : 1998 : 199 s. :
ISBN: 0-415-14750-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Valbar litteratur

An evaluation of Swedish disability research
Albrecht G L, Jette A M, Petrie H, Siegel L
Stockholm : Swedish Council for Working Life and Social Research : 2001 :

Backman J.
Rapporter och uppsatser.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
ISBN: 91-44-00417-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Action research for gender equity
Berge Britt-Marie, Ve Hildur
Buckingham : Open Univ. Press : 2000 : x, 157 s. :
ISBN: 0-335-20023-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Schools and special needs : issues of innovation and inclusion
Dyson Alan, Millward Alan
London : Paul Chapman : 2000 : 212 s. :
ISBN: 0-7619-6441-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Emanuelsson Ingemar
"Specialpedagogisk forskning". Nordisk tidskrift for spesialpedagogikk 2/2000, s 70-79

Forskning inom det specialpedagogiska området : en kunskapsöversikt
Emanuelsson Ingemar, Persson Bengt, Rosenqvist Jerry
Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution : 2001 : 162 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=800
ISBN: 91-89314-25-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Helldin Rolf
Specialpedagogisk forskning : en kritisk granskning i ett omvärldsperspektiv
Stockholm : Skolverket : b Liber distribution : 2002 : 77 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=926
ISBN: 91-89314-78-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Hultquist Elisabeth
Segregerad integrering - En studie av gymnasieskolans individuella program.
Stockholm : HLS förlag : 2001 :

Karlsudd Peter
Särskolebarn i integrerad skolbarnsomsorg
Malmö : Institutionen för pedagogik : 1999 : [2], 257 s. :
ISBN: 91-88810-04-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Norberg Katarina
The school as a moral arena : constitutive values and deliberation in Swedish curriculum practice
Umeå : Pedagogiska institutionen : 2004 : 27 s. :
http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_umu_diva-273-1__fulltext.pdf

Persson Bengt
Åtgärdsprogram i grundskolan : förekomst, innehåll och användning
Göteborg : Göteborgs Univ. : 2002 : 40 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=941

Sasso G M
The retreat from inquiry and knowledge in special education. The Jounal of Special Education, 34, 178-193
2001 :

Skolverket
Att arbeta med särskilt stöd med hjälp av åtgärdsprogram : en skrift från Skolverket.
Stockholm : Liber : 2001 : 18 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=888

Skolverket
Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan
Stockholm : Fritzes : 2003 :

Skolverket
Kvalitetsarbete inom elevvård - ett seminariematerial
Stockholm : Liber : 2002 :

Utbildningsdepartementet
Elevens framgång - skolans ansvar. Ds 2001:19
Stockholm : Fritzes :

Wahlund Bengt
Åtgärdsprogram - för vad och för vem? : En analys av lärares utsagor om barn och ungdomar, skrivna inom ramen för kurser i specialpedagogik. Magisteruppsats i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik nr 21, 2002. Institutionen för indiv, omvärld och lärande. Lärarhögskolan
Stockholm :

Westling-Allodi Mara
Support and Resistance. : Ambivalence in Special Education. Stockholm. Institute of Education Press. Stockholm Institute of Education. Department of Human Development, Learning and Special Education.
Studies in Educational Sciences 61 : 2002 :