Engelskt namn: The Leadership of the Teacher
Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2008-09-01
Kurskod: 6PE062
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-05-30
Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-09-15
Moment 1, - 2,5 Hp Ledarskap och grupputveckling Leadership and group development I kursen studeras teorier om ledarskapets betydelse för gruppers utveckling. Bearbetning sker i den egna praktiken för att koppla samman teori och praktik. Moment 2, - 2 Hp Ledarskap och kommunikationsredskap Leadership and counselling skills I kursen studeras teorier för ledarskap och kommunikation. Bearbetning sker i den egna praktiken för att koppla samman teori och praktik. Moment 3, - 3 Hp Ledarskap och konflikthantering Leadership and conflict management Inom kursens ram behandlas teorier med avseende på konflikthantering. Skolans styrande dokument för likabehandling och krishantering studeras. Ett utvecklingsarbete med inriktning mot den egna ledarrollen genomförs.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: Moment 1 utifrån egna dokumentationer reflektera över sin ledarroll i barn/elevgrupp ur ett didaktiskt perspektiv redogöra för och kritiskt granska ledarrollens betydelse för gruppers utveckling Moment 2 utifrån egna dokumentationer reflektera över kommunikationsfärdigheters betydelse för såväl individ som grupp Moment 3 diskutera och analysera skolans olika styrande dokument med speciellt fokus på konflikthantering och den egna ledarrollen i ett utvecklingsarbete föreslå förändringar med inriktning mot utveckling av eget ledarskap i den egna gruppen/klassen.
UNIV: Lärarexamen eller motsvarande.
Undervisning sker i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier samt enskilda inlämningsuppgifter. Vidare ingår att genomföra en studie med fokus på den egna utvecklingen av ledarrollen. Delar av kursen genomförs och redovisas via virtuell lärmiljö där den egna utvecklingen dokumenteras med hjälp av en digital portfolio. Seminarier samt övningar individuellt och i grupp är obligatoriska delar av kursen
Bedömning av den studerande sker genom litteraturseminarier, individuella uppgifter samt genom muntlig och skriftlig redovisning av ett utvecklingsarbete kopplat till den egna verksamheten. Betyg ges på kursen som helhet med betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd skall den studerande uppvisa analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Student som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos Fakulteten för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen.
Den egna skolans styrande dokument såsom Likabehandlingsplan och Krishanteringsplan
För det självständiga arbetet tillkommer ytterligare litteratur, ca 200 sidor
Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundström Agneta
Mobbning eller antidemokratiska handlingar? I Tidskrift för Lärarutbildning och forskning, nr 1 - 2. (www.umu.se)
2004 :
Läroplanerna
Red: Bo Forkman
Skollagen med kommentarer 2002: grundskole- gymnasie- särskole- specialskole- gymnasiesärskole- fristående skolor- och komvuxförordningarna : (http://www.skolverket.se/index.shtml)
Stockholm : Gothia : Delar av :
Skolverkets allmänna råd om kvalitetsredovisning inom skolväsendet..
Stockholm : Statens skolverk : 12 s. :
ISBN: 91-89313-22-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverkets ordningsregler
Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. :
ISBN: 978-91-44-01983-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
ISBN: 91-47-05348-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Vogt Franziska
A Caring Teacher: explorations into primary school teacher´s professional identity and ethic of care. Gender and Education. 14, 3, 251-264
2002 :
Erövra yrkesrollen : att växa som förskollärare
Wallskog Christina, Schollin-Borg Kristina
1. uppl. : Hässelby : Runa : 1999 : 95 s. :
ISBN: 91-88298-44-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Makt, känslor och ledarskap i klassrummet : hur EQ kan ge arbetsro i skolan
Wennberg Bodil, Norberg Sofia
Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 222, [2] s. :
ISBN: 91-27-09632-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Åhs Olle
Bortom bråk och hårt klimat : om att utveckla social förmåga i skola och förskola
1. uppl. : Stockholm : Runa : 2005 : 143 s. :
ISBN: 91-88298-38-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Den egna skolans styrande dokument såsom Likabehandlingsplan och Krishanteringsplan
För det självständiga arbetet tillkommer ytterligare litteratur, ca 200 sidor
Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundström Agneta
Mobbning eller antidemokratiska handlingar? I Tidskrift för Lärarutbildning och forskning, nr 1 - 2. (www.umu.se)
2004 :
Läroplanerna
Red: Bo Forkman
Skollagen med kommentarer 2002: grundskole- gymnasie- särskole- specialskole- gymnasiesärskole- fristående skolor- och komvuxförordningarna : (http://www.skolverket.se/index.shtml)
Stockholm : Gothia : Delar av :
Skolverkets allmänna råd om kvalitetsredovisning inom skolväsendet..
Stockholm : Statens skolverk : 12 s. :
ISBN: 91-89313-22-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverkets ordningsregler
Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. :
ISBN: 978-91-44-01983-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
ISBN: 91-47-05348-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Vogt Franziska
A Caring Teacher: explorations into primary school teacher´s professional identity and ethic of care. Gender and Education. 14, 3, 251-264
2002 :
Erövra yrkesrollen : att växa som förskollärare
Wallskog Christina, Schollin-Borg Kristina
1. uppl. : Hässelby : Runa : 1999 : 95 s. :
ISBN: 91-88298-44-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Makt, känslor och ledarskap i klassrummet : hur EQ kan ge arbetsro i skolan
Wennberg Bodil, Norberg Sofia
Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 222, [2] s. :
ISBN: 91-27-09632-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Åhs Olle
Bortom bråk och hårt klimat : om att utveckla social förmåga i skola och förskola
1. uppl. : Stockholm : Runa : 2005 : 143 s. :
ISBN: 91-88298-38-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Maltén Arne
Det pedagogiska ledarskapet.
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 264 s. :
ISBN: 91-44-01389-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Våga leda i skolan! : en personlig berättelse om ledarskap som förändrar
Monroe Lorraine, Fredriksson Lilian, Fredriksson Karl G.
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 1998 : 272 s. :
ISBN: 91-27-50503-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Olofsson Marita
Pedagogiskt ledarskap
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 1996 : 160 s. :
ISBN: 91-622-1614-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Stensmo Christer
Ledarskap i klassrummet.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 230 s. :
ISBN: 91-44-00329-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Stensmo Christer
Ledarstilar i klassrummet.
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 246 s. :
ISBN: 91-44-01575-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Their Siv
Det pedagogiska ledarskapet.
Mariehamn : Mermerus : 181 s. : ill. :
ISBN: 952-9766-01-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Ekman Gunnar
Från prat till resultat : om vardagens ledarskap
1. uppl. : Malmö : Liber : 2003 : 136 s. :
ISBN: 91-47-06281-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Hofvendahl J
Riskabla samtal. Avhandling
Holm Olle
Det kloka samtalet : en bok för dig som vill hjälpa, stödja, påverka och utveckla andra
1. uppl., b 2. [tr.] : Malmö : Liber ekonomi : 2002 : 102 s. :
ISBN: 91-47-06482-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola.
Hougaard Bent, Nilsson Björn, Glave Lotta
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 (Malmö : 103 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05250-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Motivationshöjande samtal i skolan : att motivera och arbeta med elevers förändring
Lundgren Mikael, Lökholm Kent
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 149, [3] s. :
ISBN: 91-44-03880-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhlmér Inger
Utvecklingssamtal och individuell utvecklingsplan : möjligheter till noggrann uppföljning genom skolan
Västerås : IÖ Respons : 2006 : 81 s. :
ISBN: 91-631-9447-3 (spiralh.) z 91-631-5989-9 (omslag)
Se Umeå UB:s söktjänst
Den egna skolans styrande dokument såsom Likabehandlingsplan och Krishanteringsplan
Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundström Agneta
Mobbning eller antidemokratiska handlingar? I Tidskrift för Lärarutbildning och forskning, nr 1 - 2. (www.umu.se)
2004 :
Läroplanerna
Red: Bo Forkman
Skollagen med kommentarer 2002: grundskole- gymnasie- särskole- specialskole- gymnasiesärskole- fristående skolor- och komvuxförordningarna : (http://www.skolverket.se/index.shtml)
Stockholm : Gothia : Delar av :
Skolverkets allmänna råd om kvalitetsredovisning inom skolväsendet..
Stockholm : Statens skolverk : 12 s. :
ISBN: 91-89313-22-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverkets ordningsregler
Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. :
ISBN: 978-91-44-01983-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
ISBN: 91-47-05348-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Erövra yrkesrollen : att växa som förskollärare
Wallskog Christina, Schollin-Borg Kristina
1. uppl. : Hässelby : Runa : 1999 : 95 s. :
ISBN: 91-88298-44-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Makt, känslor och ledarskap i klassrummet : hur EQ kan ge arbetsro i skolan
Wennberg Bodil, Norberg Sofia
Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 222, [2] s. :
ISBN: 91-27-09632-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Åhs Olle
Bortom bråk och hårt klimat : om att utveckla social förmåga i skola och förskola
1. uppl. : Stockholm : Runa : 2005 : 143 s. :
ISBN: 91-88298-38-8
Se Umeå UB:s söktjänst
För det självständiga arbetet tillkommer ytterligare litteratur, ca 200 sidor
Maltén Arne
Det pedagogiska ledarskapet.
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 264 s. :
ISBN: 91-44-01389-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Våga leda i skolan! : en personlig berättelse om ledarskap som förändrar
Monroe Lorraine, Fredriksson Lilian, Fredriksson Karl G.
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 1998 : 272 s. :
ISBN: 91-27-50503-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Olofsson Marita
Pedagogiskt ledarskap
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 1996 : 160 s. :
ISBN: 91-622-1614-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Stensmo Christer
Ledarskap i klassrummet.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 230 s. :
ISBN: 91-44-00329-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Stensmo Christer
Ledarstilar i klassrummet.
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 246 s. :
ISBN: 91-44-01575-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Their Siv
Det pedagogiska ledarskapet.
Mariehamn : Mermerus : 181 s. : ill. :
ISBN: 952-9766-01-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Ekman Gunnar
Från prat till resultat : om vardagens ledarskap
1. uppl. : Malmö : Liber : 2003 : 136 s. :
ISBN: 91-47-06281-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Hofvendahl J
Riskabla samtal. Avhandling
Holm Olle
Det kloka samtalet : en bok för dig som vill hjälpa, stödja, påverka och utveckla andra
1. uppl., b 2. [tr.] : Malmö : Liber ekonomi : 2002 : 102 s. :
ISBN: 91-47-06482-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola.
Hougaard Bent, Nilsson Björn, Glave Lotta
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 (Malmö : 103 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05250-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Motivationshöjande samtal i skolan : att motivera och arbeta med elevers förändring
Lundgren Mikael, Lökholm Kent
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 149, [3] s. :
ISBN: 91-44-03880-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhlmér Inger
Utvecklingssamtal och individuell utvecklingsplan : möjligheter till noggrann uppföljning genom skolan
Västerås : IÖ Respons : 2006 : 81 s. :
ISBN: 91-631-9447-3 (spiralh.) z 91-631-5989-9 (omslag)
Se Umeå UB:s söktjänst