"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lärares ledarskap, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: The Leadership of the Teacher

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 6PE062

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-05-30

Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-09-15

Innehåll

Moment 1, - 2,5 Hp Ledarskap och grupputveckling Leadership and group development I kursen studeras teorier om ledarskapets betydelse för gruppers utveckling. Bearbetning sker i den egna praktiken för att koppla samman teori och praktik. Moment 2, - 2 Hp Ledarskap och kommunikationsredskap Leadership and counselling skills I kursen studeras teorier för ledarskap och kommunikation. Bearbetning sker i den egna praktiken för att koppla samman teori och praktik. Moment 3, - 3 Hp Ledarskap och konflikthantering Leadership and conflict management Inom kursens ram behandlas teorier med avseende på konflikthantering. Skolans styrande dokument för likabehandling och krishantering studeras. Ett utvecklingsarbete med inriktning mot den egna ledarrollen genomförs.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: Moment 1 • utifrån egna dokumentationer reflektera över sin ledarroll i barn/elevgrupp ur ett didaktiskt perspektiv • redogöra för och kritiskt granska ledarrollens betydelse för gruppers utveckling Moment 2 • utifrån egna dokumentationer reflektera över kommunikationsfärdigheters betydelse för såväl individ som grupp Moment 3 • diskutera och analysera skolans olika styrande dokument med speciellt fokus på konflikthantering och den egna ledarrollen • i ett utvecklingsarbete föreslå förändringar med inriktning mot utveckling av eget ledarskap i den egna gruppen/klassen.

Behörighetskrav

UNIV: Lärarexamen eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisning sker i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier samt enskilda inlämningsuppgifter. Vidare ingår att genomföra en studie med fokus på den egna utvecklingen av ledarrollen. Delar av kursen genomförs och redovisas via virtuell lärmiljö där den egna utvecklingen dokumenteras med hjälp av en digital portfolio. Seminarier samt övningar individuellt och i grupp är obligatoriska delar av kursen

Examination

Bedömning av den studerande sker genom litteraturseminarier, individuella uppgifter samt genom muntlig och skriftlig redovisning av ett utvecklingsarbete kopplat till den egna verksamheten. Betyg ges på kursen som helhet med betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd skall den studerande uppvisa analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Student som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos Fakulteten för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen.

Litteratur

  • Giltig från: 2008 vecka 43

    Den egna skolans styrande dokument såsom Likabehandlingsplan och Krishanteringsplan

    För det självständiga arbetet tillkommer ytterligare litteratur, ca 200 sidor

    Professionell vägledning : med samtal som redskap.
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
    ISBN: 91-44-00235-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Mobbning eller antidemokratiska handlingar? I Tidskrift för Lärarutbildning och forskning, nr 1 - 2. (www.umu.se)
    2004 :

    Läroplanerna

    Red: Bo Forkman
    Skollagen med kommentarer 2002: grundskole- gymnasie- särskole- specialskole- gymnasiesärskole- fristående skolor- och komvuxförordningarna : (http://www.skolverket.se/index.shtml)
    Stockholm : Gothia : Delar av :

    Skolverkets allmänna råd om kvalitetsredovisning inom skolväsendet..
    Stockholm : Statens skolverk : 12 s. :
    ISBN: 91-89313-22-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverkets ordningsregler

    Svedberg Lars
    Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
    4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. :
    ISBN: 978-91-44-01983-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Thornberg Robert
    Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
    ISBN: 91-47-05348-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vogt Franziska
    A Caring Teacher: explorations into primary school teacher´s professional identity and ethic of care. Gender and Education. 14, 3, 251-264
    2002 :

    Erövra yrkesrollen : att växa som förskollärare
    Wallskog Christina, Schollin-Borg Kristina
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 1999 : 95 s. :
    ISBN: 91-88298-44-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Makt, känslor och ledarskap i klassrummet : hur EQ kan ge arbetsro i skolan
    Wennberg Bodil, Norberg Sofia
    Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 222, [2] s. :
    ISBN: 91-27-09632-7 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Åhs Olle
    Bortom bråk och hårt klimat : om att utveckla social förmåga i skola och förskola
    1. uppl. : Stockholm : Runa : 2005 : 143 s. :
    ISBN: 91-88298-38-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2008 vecka 42

    Den egna skolans styrande dokument såsom Likabehandlingsplan och Krishanteringsplan

    För det självständiga arbetet tillkommer ytterligare litteratur, ca 200 sidor

    Professionell vägledning : med samtal som redskap.
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
    ISBN: 91-44-00235-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Mobbning eller antidemokratiska handlingar? I Tidskrift för Lärarutbildning och forskning, nr 1 - 2. (www.umu.se)
    2004 :

    Läroplanerna

    Red: Bo Forkman
    Skollagen med kommentarer 2002: grundskole- gymnasie- särskole- specialskole- gymnasiesärskole- fristående skolor- och komvuxförordningarna : (http://www.skolverket.se/index.shtml)
    Stockholm : Gothia : Delar av :

    Skolverkets allmänna råd om kvalitetsredovisning inom skolväsendet..
    Stockholm : Statens skolverk : 12 s. :
    ISBN: 91-89313-22-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverkets ordningsregler

    Svedberg Lars
    Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
    4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. :
    ISBN: 978-91-44-01983-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Thornberg Robert
    Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
    ISBN: 91-47-05348-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vogt Franziska
    A Caring Teacher: explorations into primary school teacher´s professional identity and ethic of care. Gender and Education. 14, 3, 251-264
    2002 :

    Erövra yrkesrollen : att växa som förskollärare
    Wallskog Christina, Schollin-Borg Kristina
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 1999 : 95 s. :
    ISBN: 91-88298-44-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Makt, känslor och ledarskap i klassrummet : hur EQ kan ge arbetsro i skolan
    Wennberg Bodil, Norberg Sofia
    Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 222, [2] s. :
    ISBN: 91-27-09632-7 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Åhs Olle
    Bortom bråk och hårt klimat : om att utveckla social förmåga i skola och förskola
    1. uppl. : Stockholm : Runa : 2005 : 143 s. :
    ISBN: 91-88298-38-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrigt

    Referenslitteratur kring Ledarskapet

    Maltén Arne
    Det pedagogiska ledarskapet.
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 264 s. :
    ISBN: 91-44-01389-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Våga leda i skolan! : en personlig berättelse om ledarskap som förändrar
    Monroe Lorraine, Fredriksson Lilian, Fredriksson Karl G.
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 1998 : 272 s. :
    ISBN: 91-27-50503-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olofsson Marita
    Pedagogiskt ledarskap
    1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 1996 : 160 s. :
    ISBN: 91-622-1614-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stensmo Christer
    Ledarskap i klassrummet.
    Lund : Studentlitteratur : 1997 : 230 s. :
    ISBN: 91-44-00329-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stensmo Christer
    Ledarstilar i klassrummet.
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 246 s. :
    ISBN: 91-44-01575-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Their Siv
    Det pedagogiska ledarskapet.
    Mariehamn : Mermerus : 181 s. : ill. :
    ISBN: 952-9766-01-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur kring kommunikation

    Ekman Gunnar
    Från prat till resultat : om vardagens ledarskap
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2003 : 136 s. :
    ISBN: 91-47-06281-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hofvendahl J
    Riskabla samtal. Avhandling

    Holm Olle
    Det kloka samtalet : en bok för dig som vill hjälpa, stödja, påverka och utveckla andra
    1. uppl., b 2. [tr.] : Malmö : Liber ekonomi : 2002 : 102 s. :
    ISBN: 91-47-06482-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola.
    Hougaard Bent, Nilsson Björn, Glave Lotta
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 (Malmö : 103 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05250-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Motivationshöjande samtal i skolan : att motivera och arbeta med elevers förändring
    Lundgren Mikael, Lökholm Kent
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 149, [3] s. :
    ISBN: 91-44-03880-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öhlmér Inger
    Utvecklingssamtal och individuell utvecklingsplan : möjligheter till noggrann uppföljning genom skolan
    Västerås : IÖ Respons : 2006 : 81 s. :
    ISBN: 91-631-9447-3 (spiralh.) z 91-631-5989-9 (omslag)
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2008 vecka 5

    Den egna skolans styrande dokument såsom Likabehandlingsplan och Krishanteringsplan

    Professionell vägledning : med samtal som redskap.
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
    ISBN: 91-44-00235-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Mobbning eller antidemokratiska handlingar? I Tidskrift för Lärarutbildning och forskning, nr 1 - 2. (www.umu.se)
    2004 :

    Läroplanerna

    Red: Bo Forkman
    Skollagen med kommentarer 2002: grundskole- gymnasie- särskole- specialskole- gymnasiesärskole- fristående skolor- och komvuxförordningarna : (http://www.skolverket.se/index.shtml)
    Stockholm : Gothia : Delar av :

    Skolverkets allmänna råd om kvalitetsredovisning inom skolväsendet..
    Stockholm : Statens skolverk : 12 s. :
    ISBN: 91-89313-22-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverkets ordningsregler

    Svedberg Lars
    Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
    4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. :
    ISBN: 978-91-44-01983-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Thornberg Robert
    Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
    ISBN: 91-47-05348-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erövra yrkesrollen : att växa som förskollärare
    Wallskog Christina, Schollin-Borg Kristina
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 1999 : 95 s. :
    ISBN: 91-88298-44-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Makt, känslor och ledarskap i klassrummet : hur EQ kan ge arbetsro i skolan
    Wennberg Bodil, Norberg Sofia
    Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 222, [2] s. :
    ISBN: 91-27-09632-7 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Åhs Olle
    Bortom bråk och hårt klimat : om att utveckla social förmåga i skola och förskola
    1. uppl. : Stockholm : Runa : 2005 : 143 s. :
    ISBN: 91-88298-38-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrigt

    För det självständiga arbetet tillkommer ytterligare litteratur, ca 200 sidor

    Referenslitteratur kring Ledarskapet

    Maltén Arne
    Det pedagogiska ledarskapet.
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 264 s. :
    ISBN: 91-44-01389-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Våga leda i skolan! : en personlig berättelse om ledarskap som förändrar
    Monroe Lorraine, Fredriksson Lilian, Fredriksson Karl G.
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 1998 : 272 s. :
    ISBN: 91-27-50503-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olofsson Marita
    Pedagogiskt ledarskap
    1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 1996 : 160 s. :
    ISBN: 91-622-1614-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stensmo Christer
    Ledarskap i klassrummet.
    Lund : Studentlitteratur : 1997 : 230 s. :
    ISBN: 91-44-00329-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stensmo Christer
    Ledarstilar i klassrummet.
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 246 s. :
    ISBN: 91-44-01575-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Their Siv
    Det pedagogiska ledarskapet.
    Mariehamn : Mermerus : 181 s. : ill. :
    ISBN: 952-9766-01-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur kring kommunikation

    Ekman Gunnar
    Från prat till resultat : om vardagens ledarskap
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2003 : 136 s. :
    ISBN: 91-47-06281-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hofvendahl J
    Riskabla samtal. Avhandling

    Holm Olle
    Det kloka samtalet : en bok för dig som vill hjälpa, stödja, påverka och utveckla andra
    1. uppl., b 2. [tr.] : Malmö : Liber ekonomi : 2002 : 102 s. :
    ISBN: 91-47-06482-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola.
    Hougaard Bent, Nilsson Björn, Glave Lotta
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 (Malmö : 103 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05250-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Motivationshöjande samtal i skolan : att motivera och arbeta med elevers förändring
    Lundgren Mikael, Lökholm Kent
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 149, [3] s. :
    ISBN: 91-44-03880-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öhlmér Inger
    Utvecklingssamtal och individuell utvecklingsplan : möjligheter till noggrann uppföljning genom skolan
    Västerås : IÖ Respons : 2006 : 81 s. :
    ISBN: 91-631-9447-3 (spiralh.) z 91-631-5989-9 (omslag)
    Se Umeå UB:s söktjänst