Under kursen problematiseras barns och ungdomars utveckling, ur samhällets, skolans och elevens perspektiv. I kursen behandlas också samhällsutvecklingens påverkan på relationen barn ungdomar vuxna, liksom grupper och grupprocessers inverkan på undervisningssituationer, varvid frågor om klass, kön och etnicitet uppmärksammas.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för olika teorier om grupprocesser och grupputveckling och relatera dessa till undervisning och lärande
- redogöra för och reflektera över hur social bakgrund, kön och etnicitet påverkar individens utveckling, möjligheter och framtid
- redogöra för och reflektera över hur olika funktionshinder påverkar individens livssituation
- problematisera hur samhällets utveckling kan påverka relationer mellan barn, ungdomar och vuxna
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt gruppövningar.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandens förmåga att problematisera teorier som behandlar ungdomars utveckling ur samhällets, skolans och elevens perspektiv.
Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment. Fakultetsnämnden för lärarutbildning beslutar om tillgodoräknande på hel kurs. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Svedberg Lars Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap 4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. : ISBN: 978-91-44-01983-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Tallberg Broman Ingegerd Pedagogiskt arbete och kön : med historiska och nutida exempel. Lund : Studentlitteratur : 2002 : 194 s. : ISBN: 91-44-01805-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Trondman Mats Kultursociologi i praktiken Lund : Studentlitteratur : 1999 : 471 s. : ISBN: 91-44-00935-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Lärande i vuxenlivet. Wenestam Claes-Göran, Lendahls Rosendahl Birgit Lund : Sudentlitteratur, 2005 (Lund : tur) : 229 s. : ISBN: 91-44-04177-2 Se Umeå UB:s söktjänst
Broady, Donald (1998). Kulturens fält- om Pierre Bourdieus sociologi i Masskommunikation och kultur NORDICUM- nytt /Sverige, Nr 1-2. Internetadress: www.dsv.su.se/palme/socitey/pierre.pdf From, Jörgen & Holmgren, Carina (2004). Life in timetable free classrooms. Paper presenterat vid ECER konferensen på Kreta 2004. Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet. Internetadress: http://www.leeds.ac.uk/educol/documents/00003899.htm Norberg, Katarina (2006). Morality at the Margins i Journal of Curriculum Studies, 2006, vol. 38, nr 2. Internetadress: http://www.informaworld.com/smpp/content~content=a727745900