"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Yrkespedagogisk verksamhetsutveckling, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Development Work in Vocational Education

Denna kursplan gäller: 2007-08-20 och tillsvidare

Kurskod: 6PE057

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-04-27

Innehåll

I kursen behandlas redskap för kvalitets- och likvärdighetsarbete inom gymnasieskolan och då främst inom de yrkesförberedande programmen genom att synliggöra hur verksamhetsnära yrkespedagogisk forskning kan kopplas till kvalitetsarbete. I kursen tränas den studerande att utveckla kunskaper och färdigheter för att kunna arbeta med praktiskt förändringsarbete i den egna verksamheten och därigenom kunna stärka kompetensen i skolutvecklingsfrågor. Vidare ska deltagarna planera, initiera och genomföra ett processinriktat utvecklingsarbete, som innebär en utveckling av verksamheten inom det yrkespedagogiska fältet. I kursen betonas ett problem- och processorienterat arbetssätt som ett redskap för förändring. I kursen behandlas centrala begrepp inom det yrkespedagogiska fältet. Betydelsen av en ökad samverkan såväl inom skolan som med omgivande yrkesliv betonas. Alternativa former för yrkesutbildning problematiseras liksom ungdomars val av utbildning.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redovisa och problematisera hur likvärdighet och kvalitet kan utvecklas inom gymnasieskolan och främst inom de yrkesförberedande programmen - beskriva och förklara yrkespedagogiska begrepp och vikten av samverkan vid planering och genomförande av komplexa undervisningssituationer - självständigt planera, genomföra, dokumentera och utvärdera utvecklingsarbetet med utgångspunkt i relevanta teoribildningar inom det yrkespedagogiska området - problematisera och analysera det egna utvecklingsarbetet i relation till teorier om skolutveckling och verksamhetsnära skolforskning

Behörighetskrav

Univ: Grundläggande behörighet. Lärarexamen för verksamhet i gymnasieskolan i yrkesämne eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Huvuddelen av kursen utgörs av ett utvecklingsarbete som genomförs enskilt eller i grupp. Delar av kursen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska moment är godkända. Litteraturseminarier bedöms utifrån betygsstegen Underkänd och Godkänd medan utvecklingsarbetet bedöms utifrån hela betygsskalan. Betyget på kursen utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska delar är godkända. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Styrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 34

Att lyckas med processledning
Dicander-Alexandersson Marianne, Almhem Lars, Rönnberg Katarina, Väggö Björne
2. uppl. : Stockholm : Liber ekonomi : 1998 : 144 s. :
ISBN: 91-47-04492-6 (korr.) (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolutvecklingens många ansikten
Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
ISBN: 91-85128-15-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Bernstein Basil
Class, codes and control. n Vol. 3, p Towards a theory of educational transmissions
[2.,] rev. ed. : Routledge & Kegan Paul : 1977 : viii, 207 s. :
ISBN: 0-7100-8666-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 8

Ungdomsgrupper i teori och praktik.
Lalander Philip, Johansson Thomas
2., [omarb. och uppdaterade]uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : tur) : 233 s. :
ISBN: 91-44-02165-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Myndigheten för skolutveckling
Att granska och förbättra kvalitet. Studiehandledning
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling: Fritzes kundservice [distributör] : [2003] : 20 s. :
ISBN: 91-85128-07-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Rönnerman Karin
Utvecklingsarbete : en grund för lärares lärande.
Lund : Studentlitteratur, 1998 : 127 s. :
ISBN: 91-44-00186-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Villkor och vägar för grundläggande yrkesutbildning : några forskarperspektiv
Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution : 2001 : 230 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=913
ISBN: 91-89314-63-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Stockholms Hantverksförening
Vem väver kejsarens nya kläder? : en antologi om det praktiska lärandets konst.
Stockholm : Stockholms hantverksfören. cop. 2003 (Västra Aros : 2003 : 126 s. : ill. (huvudsakligen i färg) :
ISBN: 91-631-4047-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Utbildningsdepartementet
Lärande ledare : ledarskap för dagens och framtidens skola
Stockholm : Utbildningsdep. : 2001 : 52 s. :
http://utbildning.regeringen.se/publikationerinfo/pdfskriftserie/skrifts_01_4.pdf

Vetenskapsrådets anvisningar kring forskningsetiska frågor. http:/www.vetenskapsradet.se/publikationer/index.asp Aktuella styrdokument och rapporter från skolverket och en valbar internationellt publicerad artikel inom aktuellt program. För det egna fördjupningsarbetet tillkommer litteratur som anknyter till fördjupningsarbetet.