Engelskt namn: Degree Project for Teacher Education
Denna kursplan gäller: 2007-08-27
och tillsvidare
Kurskod: 6PE054
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-12-18
Innehåll
Kursen innebär ett systematiskt studium av pedagogisk yrkesverksamhet och omfattar ämnesval, planering, genomförande samt dokumentation och redovisning av detta i form av en uppsats. I kursen ingår studier av teorier och tidigare forskning om problemområdet samt en forskningsmetodisk fördjupning. Opposition av ett examensarbete och försvar av det egna examensarbetet är vidare en del av kursen.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande utifrån ett övergripande forskningsproblem kunna:
- formulera ett syfte och undersökningsbara frågeställningar med relevans för läraryrket
- välja, motivera och tillämpa relevant vetenskaplig metod i förhållande till forskningsproblemet
- bearbeta och tolka insamlad data i enlighet med vetenskapliga och etiska principer
- dra slutsatser grundade i egna resultat och tidigare forskning och/eller teorier samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten.
- kritiskt och konstruktivt granska eget och andras examensarbete
Behörighetskrav
Univ: Kurser inom allmänt utbildningsområde om 30 p (45 hp) samt minst en inriktning om 40 p (60 hp).
Undervisningens upplägg
Examensarbetet genomförs enskilt eller i par. Kursen genomförs genom handledning enskilt och i grupp samt genom fältarbete och litteraturstudier. Den studerande skall hålla handledaren informerad om arbetets fortskridande. Tre obligatoriska seminarier ingår i kursen då planering och genomförande av arbetet presenteras och ventileras. Vid det avslutande seminariet genomför de studerande opposition på varandras arbeten.
Examination
För godkänd kurs krävs att den studerande deltagit aktivt vid de obligatoriska seminarierna, presenterat och försvarat ett examensarbete som godkänts samt genomfört en godkänd opposition på ett annat arbete. För betyget väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tillämpa forskningsmetodiska kunskaper samt att självständigt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till tidigare forskning, teorier och yrkesverksamhet. För väl godkänt på kursen vägs även en väl genomförd opposition in i betyget.
Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning.
Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande http://www.umu.se/blankett/SA/
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 35
Kurslitteratur
Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet. http://www.vr.se/huvudmeny/forskningsetik.4.3840dc7d108b8d5ad5280004294.html
Examensarbetet i lärarutbildningen : undersökningsmetoder och språklig utformning. Johansson Bo, Svedner Per Olov 3. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2001 : 104 s. ; 23 cm : ISBN: 91-89040-36-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Övrigt
Dessutom tillkommer litteratur inom det specifika problemområdet för examensarbetet