"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lekarbete som specialpedagogisk åtgärd, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Play pedagogy as special need support service

Denna kursplan gäller: 2008-08-18 och tillsvidare

Kurskod: 6PE052

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-03-28

Innehåll

Kursen behandlar teorier om lek och dess betydelse för barns/elevers utveckling och lärande. Specialpedagogiska perspektiv och pedagogers förhållningssätt i arbetet med lek som specialpedagogisk åtgärd bearbetas. Vidare uppmärksammas variationer i barns lek. I kursen ingår även tillämpning av lekarbete i förskola eller skola.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - reflektera över och analysera olika specialpedagogiska perspektiv och dess konsekvenser för barns/elevers utveckling och lärande - beskriva och analysera lek ur olika teoretiska perspektiv - i en praktisk verksamhet identifiera och analysera betydelsen av lek för barns/elevers utveckling och lärande - reflektera över och problematisera barns lekförmåga i relation till kursens innehåll -utifrån ett åtgärdsprogram självständigt planera, genomföra och dokumentera lekarbete som specialpedagogisk åtgärd

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, samt självständigt lekarbete i förskola eller skola. Handledning sker med stöd av särskilt utbildad handledare i lekarbete.

Examination

Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar, enskilt eller i grupp. Betyg sätts på kursen som helhet med betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Student som blivit underkänd vid prov har rätt till förnyat prov. Student som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och kritiskt granska lekarbetsprocesser. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.

Övriga föreskrifter

Tillgång till verksamhet i förskola eller skola krävs.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 36

Barn som inte leker : från ensamhet till social lek i förskolan
Folkman Marie-Louise, Svedin Eva
1. uppl. : Stockholm : Runa : 2003 : 135 s. :
ISBN: 91-88298-64-7
Se Umeå UB:s söktjänst


Johansson Eva, Pramling Samuelsson Ingrid
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 248 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708436o.jpg
ISBN: 978-91-47-08436-4 z 978-91-47-08436-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Häggström Eva
Lekarbete : ett specialpedagogiskt arbetssätt
2. uppl. : Uppsala : Fören. Lekarbetspedagogik : 1999 : [4], 153 s. :

Lindqvist Gunilla
Lek i skolan.
Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : 148 s. : ill. :
ISBN: 91-44-01943-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Macintyre Christine
Play for children with special needs : including children aged 3-8
London : David Fulton : 2002 : ix, 134 s. :
ISBN: 1-85346-935-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Normell Margareta
Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad.
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 132 s. :
ISBN: 91-44-03564-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Olofsson Birgitta
I lekens värld
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 143 s. :
ISBN: 9147051817
Se Umeå UB:s söktjänst

Det lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori.
Pramling Samuelsson Ingrid, Asplund Carlsson Maj
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 (Göteborg : 239, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-47-05205-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Rosenqvist Mia Maria
Lek och skolämnen i en ny lärarroll : temaarbete med 3-9-åringar : en aktionsforskningsstudie
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2006 : 207, [1] s. :
ISBN: 91-7227-485-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Sandén Ingrid
Lek, hälsa och lärande : om lek som specialpedagogisk metod
Malmö : Lärarutbildningen : 2005 : 116 s. :

Multiperspectives on Play in Early Childhood Education
Saracho Olivia N, Spodek Bernard
Albany : State University of New York Press : 1998 :

Skolverket
Att arbeta med särskilt stöd med hjälp av åtgärdsprogram : en skrift från Skolverket.
Stockholm : Liber : 2001 : 18 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=888

Reflektioner kring Specialpedagogik - sex professorer om forskningsområdet och forskningsfronterna. Vetenskapsrådets rapportserie 5:2007 : Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation. www.vr.se
Vetenskapsrådet , Nilholm Claes, Björk-Åkesson Eva (red)
2007 :

Vygotskij och pedagogiken.
Bråten Ivar, Hollsten Gunilla
Lund : Studentlitteratur, 1998 ; (Lund : 163 s. :
ISBN: 91-44-00502-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Wetso Gun-Marie
Lekprocessen - specialpedagogisk intervention i (för)skola : när aktivt handlande stimulerar lärande, social integration och reducerar utslagning
Stockholm : HLS förlag : 2006 : 286, [5] s. :
urn:nbn:se:su:diva-1315
ISBN: 978-91-7656-626-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Lekfull närvaro : samspel och samvaro, möten och möjligheter
Öhman Margareta, Aspeli Widar
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2001 : 141 s. :
ISBN: 91-88298-52-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst