Engelskt namn: Play pedagogy as special need support service
Denna kursplan gäller: 2008-08-18
och tillsvidare
Kurskod: 6PE052
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-03-28
Innehåll
Kursen behandlar teorier om lek och dess betydelse för barns/elevers utveckling och lärande. Specialpedagogiska perspektiv och pedagogers förhållningssätt i arbetet med lek som specialpedagogisk åtgärd bearbetas. Vidare uppmärksammas variationer i barns lek. I kursen ingår även tillämpning av lekarbete i förskola eller skola.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- reflektera över och analysera olika specialpedagogiska perspektiv och dess konsekvenser för barns/elevers utveckling och lärande
- beskriva och analysera lek ur olika teoretiska perspektiv
- i en praktisk verksamhet identifiera och analysera betydelsen av lek för barns/elevers utveckling och lärande
- reflektera över och problematisera barns lekförmåga i relation till kursens innehåll
-utifrån ett åtgärdsprogram självständigt planera, genomföra och dokumentera lekarbete som specialpedagogisk åtgärd
Behörighetskrav
Lärarexamen
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, samt självständigt lekarbete i förskola eller skola. Handledning sker med stöd av särskilt utbildad handledare i lekarbete.
Examination
Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar, enskilt eller i grupp. Betyg sätts på kursen som helhet med betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Student som blivit underkänd vid prov har rätt till förnyat prov.
Student som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen.
För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och kritiskt granska lekarbetsprocesser.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.
Övriga föreskrifter
Tillgång till verksamhet i förskola eller skola krävs.
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 36
Barn som inte leker : från ensamhet till social lek i förskolan Folkman Marie-Louise, Svedin Eva 1. uppl. : Stockholm : Runa : 2003 : 135 s. : ISBN: 91-88298-64-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Häggström Eva Lekarbete : ett specialpedagogiskt arbetssätt 2. uppl. : Uppsala : Fören. Lekarbetspedagogik : 1999 : [4], 153 s. :
Lindqvist Gunilla Lek i skolan. Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : 148 s. : ill. : ISBN: 91-44-01943-2 Se Umeå UB:s söktjänst
Macintyre Christine Play for children with special needs : including children aged 3-8 London : David Fulton : 2002 : ix, 134 s. : ISBN: 1-85346-935-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Normell Margareta Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad. Lund : Studentlitteratur : 2004 : 132 s. : ISBN: 91-44-03564-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Olofsson Birgitta I lekens värld 2. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 143 s. : ISBN: 9147051817 Se Umeå UB:s söktjänst
Det lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori. Pramling Samuelsson Ingrid, Asplund Carlsson Maj 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 (Göteborg : 239, [1]s. : ill. : ISBN: 91-47-05205-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Rosenqvist Mia Maria Lek och skolämnen i en ny lärarroll : temaarbete med 3-9-åringar : en aktionsforskningsstudie Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2006 : 207, [1] s. : ISBN: 91-7227-485-9 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Sandén Ingrid Lek, hälsa och lärande : om lek som specialpedagogisk metod Malmö : Lärarutbildningen : 2005 : 116 s. :
Multiperspectives on Play in Early Childhood Education Saracho Olivia N, Spodek Bernard Albany : State University of New York Press : 1998 :
Reflektioner kring Specialpedagogik - sex professorer om forskningsområdet och forskningsfronterna. Vetenskapsrådets rapportserie 5:2007 : Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation. www.vr.se Vetenskapsrådet , Nilholm Claes, Björk-Åkesson Eva (red) 2007 :
Vygotskij och pedagogiken. Bråten Ivar, Hollsten Gunilla Lund : Studentlitteratur, 1998 ; (Lund : 163 s. : ISBN: 91-44-00502-4 Se Umeå UB:s söktjänst
Wetso Gun-Marie Lekprocessen - specialpedagogisk intervention i (för)skola : när aktivt handlande stimulerar lärande, social integration och reducerar utslagning Stockholm : HLS förlag : 2006 : 286, [5] s. : urn:nbn:se:su:diva-1315 ISBN: 978-91-7656-626-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Lekfull närvaro : samspel och samvaro, möten och möjligheter Öhman Margareta, Aspeli Widar 1. uppl. : Hässelby : Runa : 2001 : 141 s. : ISBN: 91-88298-52-3 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst