"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Konflikthantering i skolan, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: How to Manage conflicts in School

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6PE051

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-11-08

Innehåll

I kursen presenteras teorier om makt, kön och mobbning. Teoretiska perspektiv på flickors och pojkars konflikter i skolan belyses samt vuxnas förhållningssätt och strategier i förhållande till konfliktsituationer bland barn/elever. I kursen övas praktiska färdigheter i konflikthantering.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för teorier om makt, kön och mobbning - utifrån olika teoretiska perspektiv beskriva och problematisera flickors och pojkars konflikter i skolan - utifrån teorier om makt och kön, analysera och diskutera hur vuxnas förhållningssätt och strategier kan påverka konflikthantering.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, lektioner, gruppundervisning, tillämpningsövningar som videoinspelas samt enskilt arbete.

Examination

Examination sker genom skriftlig och muntlig redovisning, enskilt och i grupp. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Student som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. Studerande som har underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 6

    Kurslitteratur

    Davies Bronwyn
    Hur flickor och pojkar gör kön
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 228, [3] s. :
    ISBN: 91-47-05208-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Edling Lars
    Kompissamtal : kommunikation istället för tystnad eller våld
    4., omarb. uppl. : Solna : Ekelund : 2002 : 111 s. :
    ISBN: 91-646-1998-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap.
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
    ISBN: 91-44-00235-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Eva
    Kompissamtal - en arena för moraliska frågor? i Etiska möten i skolan.
    Liber : 2003 :

    Lundgren E
    Våldets normaliseringsprocess. Två parter - två strategier. Skrift från Uppsala universitet. Bearbetning av artikel med likalydande titel i Jämfo. Rapport 14/89

    Lundström Agneta
    Lärare och konflikthantering - En undersökande studie ur ett könsperspektiv. Licentiatavhandling i Pedagogiskt arbete, Fakulteten för lärarutbildning, Umeå universitet
    2008 :

    Lundström Agneta
    Mobbning eller antidemokratiska handlingar? I Tidskrift för Lärarutbildning och forskning, nr 1 - 2. (www.umu.se)
    2004 :

    Lösningsinriktad pedagogik : för en roligare skola
    Måhlberg Kerstin, Sjöblom Maud, Hallin Sam
    3., rev. uppl. : Stockholm : Mareld : 2004 : 159 s. :
    ISBN: 91-88872-57-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nemert Elisabet
    Öppna för samtal : en arbetsmodell i klassrummet.
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 1997 : 175 s. : ill. ; 23 cm :
    ISBN: 91-47-04827-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Ordningsregler för en trygg och lärande skolmiljö. www.skolverket.se
    2006 :

    Skolverkets allmänna råd
    Allmänna råd och kommentarer - För arbetet med att främja likabehandling och för att motverka diskriminering och annan kränkande behandling
    2006 :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1646

    Svaleryd Kajsa
    Genuspedagogik : en tanke- och handlingsbok för arbete med barn och unga.
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 (Trelleborg : 143 s. :
    ISBN: 91-47-05148-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrigt

    Litteratur omfattande 200 sidor väljs i samråd med lärare

    Tidskrifter och artiklar kan tillkomma

  • Giltig från: 2008 vecka 5

    Kurslitteratur

    Davies Bronwyn
    Hur flickor och pojkar gör kön
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 228, [3] s. :
    ISBN: 91-47-05208-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap.
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
    ISBN: 91-44-00235-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Postsructuralist theory in practice: working with "behaviourally disturbed" children. In Qualitative studies in education. 2000 vol 13, no 3. Sid 205-221
    Laws Cath, Davies Bronwyn

    Lundström Agneta
    Mobbning eller antidemokratiska handlingar? I Tidskrift för Lärarutbildning och forskning, nr 1 - 2. (www.umu.se)
    2004 :

    Lösningsinriktad pedagogik : för en roligare skola
    Måhlberg Kerstin, Sjöblom Maud, Hallin Sam
    3., rev. uppl. : Stockholm : Mareld : 2004 : 159 s. :
    ISBN: 91-88872-57-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Ordningsregler för en trygg och lärande skolmiljö. www.skolverket.se
    2006 :

    Skolverkets allmänna råd
    Allmänna råd och kommentarer - För arbetet med att främja likabehandling och för att motverka diskriminering och annan kränkande behandling
    2006 :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1646

    Svaleryd Kajsa
    Genuspedagogik : en tanke- och handlingsbok för arbete med barn och unga.
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 (Trelleborg : 143 s. :
    ISBN: 91-47-05148-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrigt

    Litteratur om makt, mobbning och konflikthantering utifrån verksamhetsområde väljes i samråd med kursansvarig lärare

    Tidskrifter och artiklar kan tillkomma

  • Giltig från: 2008 vecka 4

    Kurslitteratur

    Davies Bronwyn
    Hur flickor och pojkar gör kön
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 228, [3] s. :
    ISBN: 91-47-05208-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Edling Lars
    Kompissamtal : kommunikation istället för tystnad eller våld
    4., omarb. uppl. : Solna : Ekelund : 2002 : 111 s. :
    ISBN: 91-646-1998-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap.
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
    ISBN: 91-44-00235-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Eva
    Kompissamtal - en arena för moraliska frågor? i Etiska möten i skolan.
    Liber : 2003 :

    Postsructuralist theory in practice: working with "behaviourally disturbed" children. In Qualitative studies in education. 2000 vol 13, no 3. Sid 205-221
    Laws Cath, Davies Bronwyn

    Lundström Agneta
    Mobbning eller antidemokratiska handlingar? I Tidskrift för Lärarutbildning och forskning, nr 1 - 2. (www.umu.se)
    2004 :

    Lösningsinriktad pedagogik : för en roligare skola
    Måhlberg Kerstin, Sjöblom Maud, Hallin Sam
    3., rev. uppl. : Stockholm : Mareld : 2004 : 159 s. :
    ISBN: 91-88872-57-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nemert Elisabet
    Öppna för samtal : en arbetsmodell i klassrummet.
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 1997 : 175 s. : ill. ; 23 cm :
    ISBN: 91-47-04827-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Ordningsregler för en trygg och lärande skolmiljö. www.skolverket.se
    2006 :

    Skolverkets allmänna råd
    Allmänna råd och kommentarer - För arbetet med att främja likabehandling och för att motverka diskriminering och annan kränkande behandling
    2006 :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1646

    Svaleryd Kajsa
    Genuspedagogik : en tanke- och handlingsbok för arbete med barn och unga.
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 (Trelleborg : 143 s. :
    ISBN: 91-47-05148-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrigt

    Litteratur om makt, mobbning och konflikthantering utifrån verksamhetsområde väljes i samråd med kursansvarig lärare

    Tidskrifter och artiklar kan tillkomma

    Valbar litteratur väljs i samråd med lärare

    Grandelius Bengt
    Att sätta gränser : ett villkor för växande
    Ny, omarb. utg. = b 4. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 352, [1] s. :
    ISBN: 91-27-10863-5 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Persson Anders
    Skola & makt : om viljan till kunskap, beroendet av utbildning och tvånget att gå i skola
    [Ny utg.] : Stockholm : Carlsson : 2003 : 224 s. :
    ISBN: 91-7203-580-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Thornberg Robert
    Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
    ISBN: 91-47-05348-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utas Carlsson Karin
    Lära leva samman : undervisning i konflikthantering : teori och praktik
    [Ny utg.] : Jonstorp : Konfliktlösning i skola och arbete (KSA) : 2001 : 358 s. :
    ISBN: 91-631-0567-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utstött: en bok mobbing
    Colnerud Gunnel, Enochsson AnnBritt, Fors Zelma, Gill Peter, Granström Kjell
    Lärarförbundet :