Engelskt namn: Conditions for Didactial Practice
Denna kursplan gäller: 2008-09-08 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2008-09-08
Kursplan för kurser med start mellan 2008-09-01 och 2008-09-07
Kursplan för kurser med start mellan 2008-01-28 och 2008-08-31
Kurskod: 6PE050
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-13
Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-11-21
I kursen behandlas faktorer som påverkar undervisning, lärande och fostran samt färdigheter i pedagogiskt ledarskap. Dessutom ingår vidgade studier om och i forskningsprocessen. Kursen omfattar två moment. Moment 1. Förutsättning för pedagogiskt arbete /Conditions for educational work; 7,5 högskolepoäng Läroplansteori introduceras som grund för en kritisk granskning av olika styrdokument. Ramfaktorernas betydelse för verksamheten belyses. Teorier om lärarprofessionen granskas och analyseras för att förstå hur tolkningar av dessa påverkar den pedagogiska verksamheten. Olika perspektiv på social bakgrund, etnicitet, kön, socialisation och utveckling behandlas. Didaktiska frågor som inkluderar barns/elevers förförståelse, elevinflytande och grupprocesser bearbetas. I forskningsprocessen betonas vetenskapliga metodfrågor. Moment 2. Pedagogiskt ledarskap i praktiken/ Teacher and educational leadership in school practice; 7,5 högskolepoäng Momentet utgörs huvudsakligen av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) omfattande 6 hp. Med utgångspunkt i barns/elevers förförståelse, olika styrdokument och med fokus på ledarskap, lärande i grupp och elevinflytande planerar, genomför och utvärderar den studerande pedagogiska aktiviteter. Vidare analyseras verksamheten på den skolenhet där VFU genomförs med hjälp av teorier som behandlas i moment 1.
För godkänd kurs ska den studerande kunna: Moment 1 - kritiskt granska förskolans, fritidshemmets eller skolans styrdokument med utgångspunkt från läroplansteori, - problematisera ramfaktorer som påverkar undervisning, lärande och fostran i den pedagogiska praktiken, - beskriva och granska olika teorier om professionalisering samt diskutera vad det professionella läraruppdraget kan innefatta, - beskriva och exemplifiera hur barns/elevers och pedagogers förkunskaper, uppväxtvillkor, sociala bakgrund, utveckling, kön och etnicitet påverkar pedagogisk verksamhet, - beskriva hur olika arbetsformer och barn/elev- och föräldrainflytande kan tillämpas i den pedagogiska praktiken, - kritiskt granska vetenskapliga texter med fokus på forskningsmetodiska frågor. Moment 2 - analysera den för VFU aktuella skolenhetens organisation och kultur ur teoretiska perspektiv, - med stöd av lokal lärarutbildare, planera, leda, genomföra och utvärdera pedagogiska aktiviteter med fokus på elevinflytande och grupprocesser, - analysera de ovan genomförda pedagogiska aktiviteterna med stöd av olika teorier, - med stöd av lokal lärarutbildare, utvärdera den egna didaktiska och sociala kompetensen under VFU.
Univ: Godkänd på kurser om 30 högskolepoäng inom lärarprogrammets allmänna utbildningsområde, eller motsvarande.
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, skrivuppgifter och obligatoriska seminarier. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och/eller efter slutförd kurs. Verksamhetsförlagd utbildning är en obligatorisk del av kursen och omfattar liksom övriga studier inom programmet helfartsstudier. Studenten skall under VFU-perioden följa läraren i hennes/hans uppgifter. Den studerande planerar tillsammans med examinerande lärare samt lokal lärarutbildare den verksamhetsförlagda perioden så att alla ingående moment sammantaget utgör heltidsstudier.
De studerandes kunskaper examineras muntligt och skriftligt, individuellt och i grupp samt i praktiska inslag. Den verksamhetsförlagda utbildningen examineras individuellt genom skriftliga och muntliga uppgifter. Vid de individuella skriftliga examinationerna och den verksamhetsförlagda utbildningen sätts betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Gruppuppgifter bedöms med betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen speciell vikt på den studerandes kompetens att kunna analysera och problematisera kursens begrepp och teorier ur didaktiska perspektiv. För VG läggs också särskild vikt vid den studerandes färdighet att planera och genomföra pedagogiska aktiviteter/undervisning samt förmåga att analysera och problematisera sin egen roll i verksamheten. Betyg på ett moment sätts när de delar som ingår i momentet är godkända. Betyg på hel kurs kräver att samtliga obligatoriska inslag är godkända. För VG på hel kurs krävs VG på moment 1 och moment 2, eller att vid en helhetsbedömning av kursens examinerande delar, den studerandes prestationer bedöms uppfylla VG på hel kurs trots att hon/han inte har VG på båda momenten. Vid helhetsbedömningen fästs vikt vid den studerandes delaktighet och engagemang. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination dock högst fem gånger på samma kurs eller moment. För den verksamhetsförlagda delen av kursen gäller särskilda regler. En student har rätt till två verksamhetsförlagda utbildningstillfällen (d.v.s. en ompraktik). Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av kursansvarig lärare/examinator. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA
Rum för barn - rum för kunskap: kropp, kön, vänskap och medier som pedagogiska utmaningar
Aasebö Turid Skarre, Melhuus E. Cathrine
Stockholm : Liber : 2007 :
ISBN: 978-91-47-08405-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barns syn på vuxna: att komma nära barns perspektiv
Arnér Elisabeth, Tellgren Britt
Lund : Studentlitteratur : 2006 :
ISBN: 91-44-04345-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Respekt för läraryrket : om lärares yrkesspråk och yrkesetik.
Colnerud Gunnel, Granström Kjell, Lärarhögskolan i Stockholm
[Ny, rev. och uppdaterad utg.] : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 208 s. :
ISBN: 91-7656-529-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Imsen Gunn
Elevens värld: Introduktion till pedagogisk psykologi
Lund : Studentlitteratur : 2006 :
ISBN: 91-44-00271-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kimber Birgitta
Möten med föräldrar - om föräldrasamarbetets möjligheter
Östersund : Statens folkhälsoinstitut : 2008 :
ISBN: 978-7257-541-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Linde Göran
Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 120 s. :
ISBN: 91-44-01387-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. Kompendium
Lindström G, Pennlert L-Å
Fundo förlag : 2006 :
Obligatorisk
Lärarförbundet
Lärarprofessionalism - om professionella lärare : (pdf, tillhandahålls via kurswebben)
Stockholm : 2004 :
Obligatorisk
Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
ISBN: 978-91-38-32538-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hem och förskola: samverkan i förändring
Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
Stockholm : Liberg : 2007 :
ISBN: 978-91-47-08426-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svaleryd Kajsa
Genuspedagogik
Stockholm : Liber AB : 2007 :
Obligatorisk
Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
ISBN: 91-47-05348-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar på engelska tillkommer
Obligatorisk
Vinterek Monika
Individualisering i ett skolsammanhang
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling (http://www.skolutveckling.se) : 2006 :
Obligatorisk
Rum för barn - rum för kunskap: kropp, kön, vänskap och medier som pedagogiska utmaningar
Aasebö Turid Skarre, Melhuus E. Cathrine
Stockholm : Liber : 2007 :
ISBN: 978-91-47-08405-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Barns syn på vuxna: att komma nära barns perspektiv
Arnér Elisabeth, Tellgren Britt
Lund : Studentlitteratur : 2006 :
ISBN: 91-44-04345-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Respekt för läraryrket : om lärares yrkesspråk och yrkesetik.
Colnerud Gunnel, Granström Kjell, Lärarhögskolan i Stockholm
[Ny, rev. och uppdaterad utg.] : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 208 s. :
ISBN: 91-7656-529-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Imsen Gunn
Elevens värld: Introduktion till pedagogisk psykologi
Lund : Studentlitteratur : 2006 :
ISBN: 91-44-00271-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Kimber Birgitta
Möten med föräldrar - om föräldrasamarbetets möjligheter
Östersund : Statens folkhälsoinstitut : 2008 :
ISBN: 978-7257-541-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Linde Göran
Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 120 s. :
ISBN: 91-44-01387-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. Kompendium
Lindström G, Pennlert L-Å
Fundo förlag : 2006 :
Lärarförbundet
Lärarprofessionalism - om professionella lärare : (pdf, tillhandahålls via kurswebben)
Stockholm : 2004 :
Hem och förskola: samverkan i förändring
Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
Stockholm : Liberg : 2007 :
ISBN: 978-91-47-08426-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Svaleryd Kajsa
Genuspedagogik
Stockholm : Liber AB : 2007 :
Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
ISBN: 91-47-05348-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningsdepartementet
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet Lpo94. Anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet 98.
Västerås : Skolverket och CE Fritzes AB (http.skolverket.se) : 1994 :
Utbildningsdepartementet
Läroplan för förskolan, Lpfö 98. (http://www.skolverket.se/styr/index.shtml)
Stockholm : Utbildningsdepartementet :
Vetenskapliga artiklar på engelska tillkommer
Vinterek Monika
Individualisering i ett skolsammanhang
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling (http://www.skolutveckling.se) : 2006 :
Rum för barn - rum för kunskap: kropp, kön, vänskap och medier som pedagogiska utmaningar
Aasebö Turid Skarre, Melhuus E. Cathrine
Stockholm : Liber : 2007 :
ISBN: 978-91-47-08405-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Barns syn på vuxna: att komma nära barns perspektiv
Arnér Elisabeth, Tellgren Britt
Lund : Studentlitteratur : 2006 :
ISBN: 91-44-04345-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Respekt för läraryrket : om lärares yrkesspråk och yrkesetik.
Colnerud Gunnel, Granström Kjell, Lärarhögskolan i Stockholm
[Ny, rev. och uppdaterad utg.] : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 208 s. :
ISBN: 91-7656-529-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Imsen Gunn
Elevens värld: Introduktion till pedagogisk psykologi
Lund : Studentlitteratur : 2006 :
ISBN: 91-44-00271-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Kimber Birgitta
Möten med föräldrar - om föräldrasamarbetets möjligheter
Östersund : Statens folkhälsoinstitut : 2008 :
ISBN: 978-7257-541-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Linde Göran
Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 120 s. :
ISBN: 91-44-01387-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. Kompendium
Lindström G, Pennlert L-Å
Fundo förlag : 2006 :
Hem och förskola: samverkan i förändring
Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
Stockholm : Liberg : 2007 :
ISBN: 978-91-47-08426-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Svaleryd Kajsa
Genuspedagogik
Stockholm : Liber AB : 2007 :
Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
ISBN: 91-47-05348-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningsdepartementet
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet Lpo94. Anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet 98.
Västerås : Skolverket och CE Fritzes AB (http.skolverket.se) : 1994 :
Utbildningsdepartementet
Läroplan för förskolan, Lpfö 98. (http://www.skolverket.se/styr/index.shtml)
Stockholm : Utbildningsdepartementet :
Vetenskapliga artiklar på engelska tillkommer
Vinterek Monika
Individualisering i ett skolsammanhang
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling (http://www.skolutveckling.se) : 2006 :