"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Villkor för en didaktisk praktik, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Conditions for Didactial Practice

Denna kursplan gäller: 2008-09-08 och tillsvidare

Kurskod: 6PE050

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-13

Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-11-21

Innehåll

I kursen behandlas faktorer som påverkar undervisning, lärande och fostran samt färdigheter i pedagogiskt ledarskap. Dessutom ingår vidgade studier om och i forskningsprocessen. Kursen omfattar två moment. Moment 1. ”Förutsättning för pedagogiskt arbete” /”Conditions for educational work”; 7,5 högskolepoäng Läroplansteori introduceras som grund för en kritisk granskning av olika styrdokument. Ramfaktorernas betydelse för verksamheten belyses. Teorier om lärarprofessionen granskas och analyseras för att förstå hur tolkningar av dessa påverkar den pedagogiska verksamheten. Olika perspektiv på social bakgrund, etnicitet, kön, socialisation och utveckling behandlas. Didaktiska frågor som inkluderar barns/elevers förförståelse, elevinflytande och grupprocesser bearbetas. I forskningsprocessen betonas vetenskapliga metodfrågor. Moment 2. ”Pedagogiskt ledarskap i praktiken”/ ”Teacher and educational leadership in school practice”; 7,5 högskolepoäng Momentet utgörs huvudsakligen av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) omfattande 6 hp. Med utgångspunkt i barns/elevers förförståelse, olika styrdokument och med fokus på ledarskap, lärande i grupp och elevinflytande planerar, genomför och utvärderar den studerande pedagogiska aktiviteter. Vidare analyseras verksamheten på den skolenhet där VFU genomförs med hjälp av teorier som behandlas i moment 1.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna: Moment 1 - kritiskt granska förskolans, fritidshemmets eller skolans styrdokument med utgångspunkt från läroplansteori, - problematisera ramfaktorer som påverkar undervisning, lärande och fostran i den pedagogiska praktiken, - beskriva och granska olika teorier om professionalisering samt diskutera vad det professionella läraruppdraget kan innefatta, - beskriva och exemplifiera hur barns/elevers och pedagogers förkunskaper, uppväxtvillkor, sociala bakgrund, utveckling, kön och etnicitet påverkar pedagogisk verksamhet, - beskriva hur olika arbetsformer och barn/elev- och föräldrainflytande kan tillämpas i den pedagogiska praktiken, - kritiskt granska vetenskapliga texter med fokus på forskningsmetodiska frågor. Moment 2 - analysera den för VFU aktuella skolenhetens organisation och kultur ur teoretiska perspektiv, - med stöd av lokal lärarutbildare, planera, leda, genomföra och utvärdera pedagogiska aktiviteter med fokus på elevinflytande och grupprocesser, - analysera de ovan genomförda pedagogiska aktiviteterna med stöd av olika teorier, - med stöd av lokal lärarutbildare, utvärdera den egna didaktiska och sociala kompetensen under VFU.

Behörighetskrav

Univ: Godkänd på kurser om 30 högskolepoäng inom lärarprogrammets allmänna utbildningsområde, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, skrivuppgifter och obligatoriska seminarier. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och/eller efter slutförd kurs. Verksamhetsförlagd utbildning är en obligatorisk del av kursen och omfattar liksom övriga studier inom programmet helfartsstudier. Studenten skall under VFU-perioden följa läraren i hennes/hans uppgifter. Den studerande planerar tillsammans med examinerande lärare samt lokal lärarutbildare den verksamhetsförlagda perioden så att alla ingående moment sammantaget utgör heltidsstudier.

Examination

De studerandes kunskaper examineras muntligt och skriftligt, individuellt och i grupp samt i praktiska inslag. Den verksamhetsförlagda utbildningen examineras individuellt genom skriftliga och muntliga uppgifter. Vid de individuella skriftliga examinationerna och den verksamhetsförlagda utbildningen sätts betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Gruppuppgifter bedöms med betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen speciell vikt på den studerandes kompetens att kunna analysera och problematisera kursens begrepp och teorier ur didaktiska perspektiv. För VG läggs också särskild vikt vid den studerandes färdighet att planera och genomföra pedagogiska aktiviteter/undervisning samt förmåga att analysera och problematisera sin egen roll i verksamheten. Betyg på ett moment sätts när de delar som ingår i momentet är godkända. Betyg på hel kurs kräver att samtliga obligatoriska inslag är godkända. För VG på hel kurs krävs VG på moment 1 och moment 2, eller att vid en helhetsbedömning av kursens examinerande delar, den studerandes prestationer bedöms uppfylla VG på hel kurs trots att hon/han inte har VG på båda momenten. Vid helhetsbedömningen fästs vikt vid den studerandes delaktighet och engagemang. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination dock högst fem gånger på samma kurs eller moment. För den verksamhetsförlagda delen av kursen gäller särskilda regler. En student har rätt till två verksamhetsförlagda utbildningstillfällen (d.v.s. en ompraktik). Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av kursansvarig lärare/examinator. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2012 vecka 4

    Rum för barn - rum för kunskap: kropp, kön, vänskap och medier som pedagogiska utmaningar
    Aasebö Turid Skarre, Melhuus E. Cathrine
    Stockholm : Liber : 2007 :
    ISBN: 978-91-47-08405-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barns syn på vuxna: att komma nära barns perspektiv
    Arnér Elisabeth, Tellgren Britt
    Lund : Studentlitteratur : 2006 :
    ISBN: 91-44-04345-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Respekt för läraryrket : om lärares yrkesspråk och yrkesetik.
    Colnerud Gunnel, Granström Kjell, Lärarhögskolan i Stockholm
    [Ny, rev. och uppdaterad utg.] : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 208 s. :
    ISBN: 91-7656-529-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dimenäs Jörgen
    Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
    Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
    ISBN: 978-91-47-08421-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Imsen Gunn
    Elevens värld: Introduktion till pedagogisk psykologi
    Lund : Studentlitteratur : 2006 :
    ISBN: 91-44-00271-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kimber Birgitta
    Möten med föräldrar - om föräldrasamarbetets möjligheter
    Östersund : Statens folkhälsoinstitut : 2008 :
    ISBN: 978-7257-541-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Linde Göran
    Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 120 s. :
    ISBN: 91-44-01387-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. Kompendium
    Lindström G, Pennlert L-Å
    Fundo förlag : 2006 :
    Obligatorisk

    Lärarförbundet
    Lärarprofessionalism - om professionella lärare : (pdf, tillhandahålls via kurswebben)
    Stockholm : 2004 :
    Obligatorisk

    Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hem och förskola: samverkan i förändring
    Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
    Stockholm : Liberg : 2007 :
    ISBN: 978-91-47-08426-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svaleryd Kajsa
    Genuspedagogik
    Stockholm : Liber AB : 2007 :
    Obligatorisk

    Thornberg Robert
    Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
    ISBN: 91-47-05348-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vetenskapliga artiklar på engelska tillkommer

    Obligatorisk

    Vinterek Monika
    Individualisering i ett skolsammanhang
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling (http://www.skolutveckling.se) : 2006 :
    Obligatorisk

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    Rum för barn - rum för kunskap: kropp, kön, vänskap och medier som pedagogiska utmaningar
    Aasebö Turid Skarre, Melhuus E. Cathrine
    Stockholm : Liber : 2007 :
    ISBN: 978-91-47-08405-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barns syn på vuxna: att komma nära barns perspektiv
    Arnér Elisabeth, Tellgren Britt
    Lund : Studentlitteratur : 2006 :
    ISBN: 91-44-04345-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Respekt för läraryrket : om lärares yrkesspråk och yrkesetik.
    Colnerud Gunnel, Granström Kjell, Lärarhögskolan i Stockholm
    [Ny, rev. och uppdaterad utg.] : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 208 s. :
    ISBN: 91-7656-529-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dimenäs Jörgen
    Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
    Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
    ISBN: 978-91-47-08421-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Imsen Gunn
    Elevens värld: Introduktion till pedagogisk psykologi
    Lund : Studentlitteratur : 2006 :
    ISBN: 91-44-00271-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kimber Birgitta
    Möten med föräldrar - om föräldrasamarbetets möjligheter
    Östersund : Statens folkhälsoinstitut : 2008 :
    ISBN: 978-7257-541-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Linde Göran
    Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 120 s. :
    ISBN: 91-44-01387-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. Kompendium
    Lindström G, Pennlert L-Å
    Fundo förlag : 2006 :

    Lärarförbundet
    Lärarprofessionalism - om professionella lärare : (pdf, tillhandahålls via kurswebben)
    Stockholm : 2004 :

    Hem och förskola: samverkan i förändring
    Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
    Stockholm : Liberg : 2007 :
    ISBN: 978-91-47-08426-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svaleryd Kajsa
    Genuspedagogik
    Stockholm : Liber AB : 2007 :

    Thornberg Robert
    Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
    ISBN: 91-47-05348-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utbildningsdepartementet
    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet Lpo94. Anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet 98.
    Västerås : Skolverket och CE Fritzes AB (http.skolverket.se) : 1994 :

    Utbildningsdepartementet
    Läroplan för förskolan, Lpfö 98. (http://www.skolverket.se/styr/index.shtml)
    Stockholm : Utbildningsdepartementet :

    Vetenskapliga artiklar på engelska tillkommer

    Vinterek Monika
    Individualisering i ett skolsammanhang
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling (http://www.skolutveckling.se) : 2006 :

  • Giltig från: 2005 vecka 26

    Rum för barn - rum för kunskap: kropp, kön, vänskap och medier som pedagogiska utmaningar
    Aasebö Turid Skarre, Melhuus E. Cathrine
    Stockholm : Liber : 2007 :
    ISBN: 978-91-47-08405-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barns syn på vuxna: att komma nära barns perspektiv
    Arnér Elisabeth, Tellgren Britt
    Lund : Studentlitteratur : 2006 :
    ISBN: 91-44-04345-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Respekt för läraryrket : om lärares yrkesspråk och yrkesetik.
    Colnerud Gunnel, Granström Kjell, Lärarhögskolan i Stockholm
    [Ny, rev. och uppdaterad utg.] : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 208 s. :
    ISBN: 91-7656-529-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dimenäs Jörgen
    Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
    Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
    ISBN: 978-91-47-08421-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Imsen Gunn
    Elevens värld: Introduktion till pedagogisk psykologi
    Lund : Studentlitteratur : 2006 :
    ISBN: 91-44-00271-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kimber Birgitta
    Möten med föräldrar - om föräldrasamarbetets möjligheter
    Östersund : Statens folkhälsoinstitut : 2008 :
    ISBN: 978-7257-541-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Linde Göran
    Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 120 s. :
    ISBN: 91-44-01387-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. Kompendium
    Lindström G, Pennlert L-Å
    Fundo förlag : 2006 :

    Hem och förskola: samverkan i förändring
    Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
    Stockholm : Liberg : 2007 :
    ISBN: 978-91-47-08426-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svaleryd Kajsa
    Genuspedagogik
    Stockholm : Liber AB : 2007 :

    Thornberg Robert
    Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
    ISBN: 91-47-05348-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utbildningsdepartementet
    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet Lpo94. Anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet 98.
    Västerås : Skolverket och CE Fritzes AB (http.skolverket.se) : 1994 :

    Utbildningsdepartementet
    Läroplan för förskolan, Lpfö 98. (http://www.skolverket.se/styr/index.shtml)
    Stockholm : Utbildningsdepartementet :

    Vetenskapliga artiklar på engelska tillkommer

    Vinterek Monika
    Individualisering i ett skolsammanhang
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling (http://www.skolutveckling.se) : 2006 :