"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Examensarbete Lärarprogrammet, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Degree Project Teacher Education Programme

Denna kursplan gäller: 2014-12-29 och tillsvidare

Kurskod: 6PE045

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-10-04

Reviderad av: Prefekten, 2014-10-23

Innehåll

Kursen innebär ett systematiskt studium av pedagogisk yrkesverksamhet och omfattar ämnesval, planering, genomförande samt dokumentation och redovisning av detta i form av en uppsats. I kursen ingår studier av teorier och tidigare forskning om problemområdet samt en forskningsmetodisk fördjupning. Opposition av ett examensarbete och försvar av det egna examensarbetet är vidare en del av kursen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- utifrån ett övergripande forskningsproblem formulera ett syfte och undersökningsbara frågeställningar med relevans för läraryrket
- välja, motivera och tillämpa relevant vetenskaplig metod i förhållande till forskningsproblemet
- bearbeta och tolka insamlad data i enlighet med vetenskapliga och etiska principer
- dra slutsatser grundade i egna resultat, tidigare forskning och/eller teorier samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten
- kritiskt och konstruktivt granska eget och andras examensarbete

Behörighetskrav

Univ: Kurser inom allmänt utbildningsområde om 45 hp samt minst en inriktning om 60 hp.

Undervisningens upplägg

Examensarbetet genomförs enskilt eller i par. Kursen genomförs genom handledning enskilt och i grupp samt genom fältarbete och litteraturstudier. Den studerande skall hålla handledaren informerad om arbetets fortskridande. Tre obligatoriska seminarier ingår i kursen då planering och genomförande av arbetet presenteras och ventileras. Vid det avslutande seminariet genomför de studerande opposition på varandras arbeten.

Handledningsresursen ska primärt nyttjas under den termin då kursen ges men kan också nyttjas under följande termin för efterarbete och eventuella kompletteringar.

Examination

För godkänd kurs krävs att den studerande deltagit aktivt vid de obligatoriska seminarierna, presenterat och försvarat ett examensarbete som godkänts samt genomfört en godkänd opposition på ett annat arbete. För betyget Väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tillämpa forskningsmetodiska kunskaper samt att självständigt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till tidigare forskning, teorier och yrkesverksamhet. För Väl godkänt på kursen vägs även en väl genomförd opposition in i betyget. Bedömningen ska enligt gällande förordning vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden/.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 51

Examensarbetet i lärarutbildningen : undersökningsmetoder och språklig utformning.
Johansson Bo, Svedner Per Olov
3. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2001 : 104 s. ; 23 cm :
ISBN: 91-89040-36-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet. http://www.vr.se/huvudmeny/forskningsetik.4.3840dc7d108b8d5ad5280004294.html Dessutom tillkommer litteratur inom det specifika problemområdet för examensarbetet.