"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Entreprenörskap som förhållningssätt och verksamhet. Lärarfortbildning., 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Entrepreneurship as mindset and activity

Denna kursplan gäller: 2011-01-17 och tillsvidare

Kurskod: 6PE042

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2010-12-14

Innehåll

Kursen syftar till att de studerande utvecklar kunskaper om entreprenörskap som förhållningssätt, ämne och perspektiv på lärande. Kursen syftar även till att ge verktyg för att utveckla skolkulturer och skolstrukturer mot ett mer entreprenöriellt förhållningssätt. Kursen kännetecknas av reflektion och växelverkan mellan teoretiska delar och praktiken som kursdeltagarna är verksamma i. Kursen består av fyra delmoment: Moment 1, 7,5 hp, Entreprenörskap i skolan. Från idé till handling - ett utvecklingsarbete Det inledande momentet ger en historisk och politisk tillbakablick på entreprenörskapets väg in i skolan. Vidare analyseras och diskuteras hur omvärld och samhällsutveckling påverkat och påverkar skolutveckling. I syfte att förstå hur förändringarna visar sig i skolan, sätts skolkulturen i fokus. Entreprenöriell kultur diskuteras i förhållande till managementkultur och utifrån dessa begrepp analyseras arbetsformer i skolan. Entreprenöriell kultur diskuteras även i förhållande till likabehandling och inkludering. Med utgångspunkt i styrdokument analyseras begrepp inom det entreprenöriella lärandet så som företagsamhet, innovation, kreativitet, initiativ, eleven som aktör och medarbetarskap. Vidare uppmärksammas samverkan mellan skola och arbetsliv/omvärld. I detta moment initieras också ett utvecklingsarbete som ska löpa genom hela utbildningen. Moment 2, 7,5 hp, Inre entreprenörskap Inom entreprenörskap i skolan skiljer man på yttre och inre entreprenörskap. I detta moment sätts det inre entreprenörskapet i fokus. Med inre entreprenörskap menas elevens drivkrafter och vilja att lära och utvecklas. I momentet behandlas pedagogens motiverande roll och olika redskap och undervisningsmetoder granskas. I momentet uppmärksammas även frågekonstruktion, uppgifters utformning samt betyg och bedömning utifrån ett entreprenöriellt perspektiv. Lärares förhållningssätt och elevsyn diskuteras och problematiseras utifrån etiska ställningstaganden. Förändringsarbete innebär ofta motstånd och konflikter. De studerande får i detta moment kunskaper och verktyg för att praktiskt kunna hantera detta. Moment 3, 7,5 hp, Entreprenörskap och företagande Momentet syftar till att utveckla lärarens kompetens att utifrån företagsekonomiska teorier, begrepp och arbetsmetoder arbeta med idéutveckling och utvecklingsprojekt. Praktiska färdigheter i att initiera, driva och utveckla verksamheter på ett ekonomiskt hållbart sätt, inom sociala, kulturella eller företagsanknutna sammanhang fokuseras. Momentet tar sin utgångspunkt i verksamhetsidébegreppet och deltagaren lär sig att grunden för att en hållbar verksamhet utgår från en analys av avnämares behov, en definierad målgrupp och en modell för driften. Vidare behandlas visioners, strategiers och måls betydelse för en verksamhets framgång. Undervisningen ger en introduktion till centrala begrepp och samband inom budgetering, kalkylering och finansiering av utvecklingsprojekt. Genomgående under momentet förs en diskussion hur utvecklingsprojekt kan användas på olika sätt i undervisningen och som integration mellan skolans olika ämnesområden. Moment 4, 7,5 hp, Från idé till handling - ett utvecklingsarbete I momentet sätts utvecklingsarbetet, utifrån respektive studerandes egen praktik och egna problemställningar i fokus. Förankringsprocess och genomförande som arbetats med genom hela utbildningen avslutas, sammanställas, analyseras och redovisas i form av skriftlig rapport samt muntlig presentation av arbetet. Momentet syftar således till att utveckla den studerandes handlingskompetens och kunskaper när det gäller att driva skolutveckling kopplad till entreprenöriellt lärande. Handledning via distansteknik och individuellt vald litteratur syftar till att nå progression. Dessutom ingår att analysera och ge återkoppling samt praktisera medbedömning till en medstuderandes utvecklingsarbete. Momentet ger dessutom en orientering om de koncept och hjälpmedel som finns inom området.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall kursdeltagarna kunna: • redogöra för begreppet entreprenörskap ur olika perspektiv • diskutera och tillämpa olika teorier om lärande i anknytning till entreprenörskap i skolan • analysera och redogöra för olika lärsituationer samt kunna relatera dessa till entreprenöriellt lärande • redovisa och analysera bedömning och betygsättning i det entreprenöriella lärandet • kunna färdigställa och redogöra för en projektplan/plan för utvecklingsarbete samt motivera de val som gjorts • diskutera för hur affärsutvecklingsprojekt kan användas för att öka elevers entreprenöriella kunskap • diskutera hur olika utvecklingsprojekt kan användas för att öka elevers entreprenöriella kunskap • redogöra för och tillämpa företagsekonomiska begrepp och modeller i utvecklingsprojekt i skolan

Behörighetskrav

Pedagogisk högskoleexamen

Examination

Examination kan ske i form av seminarier, gestaltande former, skriftliga och/eller muntliga tentamina, skriftliga och muntliga redovisningar samt aktivt deltagande i obligatoriska övningar. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 3

Ahrenfelt Bo
Förändring som tillstånd
Lund : Studentlitteratur : 1995 :
Obligatorisk

Entreprenörskap & skolan : vad berättar lärare att de gör när de gör entreprenörskap i skolan?
Berglund Karin, Holmgren Carina
Örebro : Forum för småföretagsforskning : [2007] : 72, [19] s. :
ISBN: 91-89301-21-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Elsbach Kimberly D. (2003)
How to pitch a brilliant idea
Harvard Business Review, 81(9), pp. 117-123 :
Obligatorisk

Gärdenfors Peter
Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 284 s. :
ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Affärsplattformen : entreprenören och företagets första år
Klofsten Magnus, Hesselstrand Johan
Stockholm : SNS (Studieförb. Näringsliv och samhälle) : 1998 : 94, [1] s. :
ISBN: 91-7150-721-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Entreprenörskap och företagsetablering : från idé till verklighet
Landström Hans, Löwegren Marie
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 453 s. :
ISBN: 978-91-44-02147-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Olofsson Anders
Entreprenörskapsutbildning i skola och samhälle : Formering av en ny pedagogisk identitet?
Härnösand : Mittuniversitetet : 2009 : 164 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:miun:diva-9159
ISBN: 978-91-86073-35-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s. 82-111, Karlsson, Håkan (2009). Utbildning i, om och för entreprenörskap: fallstudier i gymnasieskolan) http://www.miun.se/upload/Institutioner/UTV/Rapportserie/Utbvet_studier_2009-1.pdf

Sahlman William A. (1997)
How to write a great business plan
Harvard Business Review, 75(4), pp. 98-108 :
Obligatorisk

Skapa och våga : om entreprenörskap i skolan
Stockholm : Skolverket : 2010 : 136 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2374
ISBN: 978-91-85545-96-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillkommer artiklar om betyg och bedömning.