"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Yrkesdidaktiskt forsknings- och utvecklingsarbete. Lärarfortbildning., 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Vocational Didactic Research and Development Work

Denna kursplan gäller: 2010-07-19 och tillsvidare

Kurskod: 6PE041

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2010-03-26

Innehåll

I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning där deltagarnas utbildningsbehov i form av aktuella yrkeskunskaper och kompetenskrav beaktas. Den verksamhetsförlagda delen ska kopplas till yrkesdidaktik där fokus ligger på hur vunna erfarenheter kan omsättas till läraruppdraget och i egen undervisning. Under kursen studeras kunskapsutveckling, kvalifikationskrav och lärandeprocesser inom det aktuella yrkesområdet. Inom kursens ram behandlas förutsättningar för samverkan mellan yrkesutbildning och arbetsliv där förändringar inom och mellan yrkesutbildning och arbetsliv fokuseras, speciellt uppmärksammas arbetsplatsförlagd utbildning (APU) och lärlingsutbildning. I kursen ingår studier för att utveckla kompetens att arbeta och leda förändringsarbete inom eget yrkespedagogiskt fält och egen undervisning. Redskap för kvalitetssäkring av yrkesutbildning behandlas liksom bedömning och betygssättning av kunskaper och färdigheter inom yrkesförberedande program. Särskilt betonas dilemman som kan uppstå vid bedömning av arbetsplatsförlagd utbildning och lärlingsutbildning. I kursen problematiseras specialpedagogiska, sociala, kulturella och könsmässiga aspekter i uppdraget som lärare i yrkesämnen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall kursdeltagaren kunna: - identifiera och beskriva eget utbildningsbehov inom sitt yrkesområde samt redovisa sitt lärande relaterat till de identifierade behoven, - redogöra för och reflektera över hur kompetenser förvärvade under den arbetsplatsförlagda och yrkesdidaktiskt inriktade delen i utbildningen kan omsättas till undervisning och elevers lärande, - redovisa och analysera faktorer som påverkar kvalitetsarbete, bedömning och betygssättning inom yrkesutbildningar, - analysera och värdera förändringar i skol- och arbetsplatsförlagd yrkesutbildning och hur det kan omsättas i egen undervisning, - redogöra för och reflektera över yrkesdidaktiska frågor i anslutning till lärlingsutbildning inom aktuell verksamhet/bransch, - reflektera över och problematisera specialpedagogiska, sociala, kulturella och könsmässiga aspekter i det pedagogiska uppdraget.

Behörighetskrav

Pedagogisk examen

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. I kursen ingår yrkesstudier inom det egna yrkesområdet där handledning ingår. Delar av kursen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Styrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Övriga föreskrifter

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets Webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen". "Skolhuvudmannens godkännande ska styrkas på särskild blankett. Denna kan laddas ned från Skolverkets hemsida.

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 34

Skolutvecklingens många ansikten
Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
ISBN: 91-85128-15-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Helldin Rolf
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet.
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 128 s. :
ISBN: 91-44-02114-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Sigurd (red)
Yrkeslärarutbildning inom SÄL III-projektet
[Sverige],c 2008e (Vällingby : 2008 : 194 s. :

Pedagogisk bedömning - Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Lindberg Viveca (red), Lindström Lars (red)
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2008 :

Lytsy Anna
Hur betygsätta en verkstad? : skolportens årsbok 2006
Stockholm : Skolporten : 2006 : 207 s. :
ISBN: 91-976236-0-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Myndigheten för skolutveckling
Att granska och förbättra kvalitet. Studiehandledning
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling: Fritzes kundservice [distributör] : [2003] : 20 s. :
ISBN: 91-85128-07-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Att bedöma eller döma. Tio artiklar om bedömning och betygssättning.
Stockholm : Liber : 2002 : 165s :
Läsanvisning: Fjellström, Roger (2002). Betygsättandets etik

Stockholms Hantverksförening
Vem väver kejsarens nya kläder? : en antologi om det praktiska lärandets konst.
Stockholm : Stockholms hantverksfören. cop. 2003 (Västra Aros : 2003 : 126 s. : ill. (huvudsakligen i färg) :
ISBN: 91-631-4047-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Tedenljung Dan (red)
Pedagogik med arbetslivsinriktning
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 276 s. :
ISBN: 91-44-01148-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Westberg, Hannah (2001). Könssegregation och lärande i arbetslivet.

Utbildningsdepartementet
Lärande ledare : ledarskap för dagens och framtidens skola
Stockholm : Utbildningsdep. : 2001 : 52 s. :
http://utbildning.regeringen.se/publikationerinfo/pdfskriftserie/skrifts_01_4.pdf

Valfri forskningsrapport eller avhandling inom aktuellt verksamhetsområde. Aktuella styrdokument och rapporter från skolverket. En valbar internationellt publicerad artikel inom aktuellt område