"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Livskvalitet, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Quality of Life

Denna kursplan gäller: 2007-11-05 och tillsvidare

Kurskod: 6PE040

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-12-18

Innehåll

Kursen behandlar begreppet livskvalitet i barns och ungdomars livsvärld samt diskuterar olika betydelser av detta i och för pedagogisk verksamhet. Vidare behandlas historiska och samhälleliga faktorer av betydelse för barns och ungdomars tolkning av livskvalitet.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: Diskutera begreppet livskvalitet i relation till barn och ungdomar. Identifiera och analysera historiska och samhälleliga faktorer av betydelse för barns och ungdomars identitet och tolkning av livskvalitet Beskriva och problematisera relationen mellan barns och ungdomars livstolkning och pedagogisk verksamhet.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och fältstudier.

Examination

Den studerandes kunskaper examineras genom muntlig redovisning och skriftlig rapport. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 35

    Aspelin Jonas
    Den mellanmänskliga vägen : Martin Bubers relationsfilosofi som pedagogisk vägvisning
    Eslöv : B. Östlings bokförlag Symposion : 2005 : 199, [2] s. :
    ISBN: 91-7139-708-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Oönskade i folkhemmet : rashygien och sterilisering i Sverige
    Broberg Gunnar, Tydén Mattias
    2., [utök.] uppl. : Stockholm : Dialogos : 2005 : 223, [1] s. :
    ISBN: 91-7504-183-9 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Henriksson Carina
    Klassrumsflyktingar : pedagogiska situationer och relationer i klassrummet
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 159 s. :
    ISBN: 978-91-44-05508-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hirdman Yvonne
    Att lägga livet tillrätta : studier i svensk folkhemspolitik
    [2. uppl.] : Stockholm : Carlsson : 2000 : 248 s. :
    ISBN: 91-7203-965-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar

    I begynnelsen var uppfostran
    Miller Alice, Gut Emmy, Wiking Philippa
    Stockholm : Wahlström & Widstrand : 1982 : 270, [2] s. :
    ISBN: 91-46-14024-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar

    Runcis Maija
    Makten över barnen : [tvångsomhändertagande av barn i Sverige 1928-1968]
    Stockholm : Atlas : 2007 : 288 s. :
    ISBN: 978-91-7389-306-0 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Social kompetens i förskolan : att bygga broar mellan teori och praktik.
    Pape Kari, Jancke Harriet, Claesdotter Annika, Svendsen Erik Walther
    1. uppl. : Stockholm : Liber, cop. 2001 (Falköping : 203 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05096-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Torstenson-Ed Tullie
    Barns livsvärld : genus, etnicitet, generation, särskilt stöd och värderingar i skolan
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 188 s. :
    ISBN: 91-44-02929-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bredvidläsningslitteratur - tillgängliga som E-böcker via Universitetsbiblioteket

    Selander Staffan
    Kobran, nallen och majjen : tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2003 : 401 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1820

    Science in the service of children, 1893-1935[Elektronisk resurs]c Alice Boardman Smuts ; with the assistance of Robert W. Smuts ... [et al.].
    Smuts Alice Boardman., Smuts Robert W.
    New Haven : Yale University Press : c2006. : xiv, 381 p. :
    http://link.libris.kb.se/sfxbth?url_ver=Z39.88-2004&ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&rfr_id=info:sid/sfxit.com:opac_856&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&sfx.ignore_date_threshold=1&rft.object_id=1000000000471768&svc_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:sch_svc&z Online access for BTHz ebrary Academic Complete:Full Text

  • Giltig från: 2010 vecka 3

    Aspelin Jonas
    Den mellanmänskliga vägen : Martin Bubers relationsfilosofi som pedagogisk vägvisning
    Eslöv : B. Östlings bokförlag Symposion : 2005 : 199, [2] s. :
    ISBN: 91-7139-708-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hamilton Carl
    Det infantila samhället : slutet på barndomen
    Stockholm : Prisma : 2004 : 287, [1] s. :
    ISBN: 91-518-4211-4 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hirdman Yvonne
    Att lägga livet tillrätta : studier i svensk folkhemspolitik
    [2. uppl.] : Stockholm : Carlsson : 2000 : 248 s. :
    ISBN: 91-7203-965-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar

    I begynnelsen var uppfostran
    Miller Alice, Gut Emmy, Wiking Philippa
    Stockholm : Wahlström & Widstrand : 1982 : 270, [2] s. :
    ISBN: 91-46-14024-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar

    Runcis Maija
    Makten över barnen : [tvångsomhändertagande av barn i Sverige 1928-1968]
    Stockholm : Atlas : 2007 : 288 s. :
    ISBN: 978-91-7389-306-0 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tillitens ansikten
    Aronsson Gunnar, Karlsson Jan Ch.
    Lund : Studentlitteratur : 2001 : 244 s. :
    ISBN: 91-44-01566-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar

    Torstenson-Ed Tullie
    Barns livsvärld : genus, etnicitet, generation, särskilt stöd och värderingar i skolan
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 188 s. :
    ISBN: 91-44-02929-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eget val av litteratur:

    I samråd med examinator eget val av litteratur med relevans för kursens innehåll (200 s)

  • Giltig från: 2007 vecka 45

    Aronsson, Gunnar & Karlsson, Jan Ch. (2001). Tillitens ansikte. Lund: Studentlitteratur (244 sidor) Aspelin, Jonas (2005). Den mellanmänskliga vägen. Östlings bokförlag Symposium Hamilton, Carl (2004). Det infantila samhället. Barndomens slut. Stockholm: Prisma (270 sidor) Hirdman, Yvonne (2000). Att lägga livet till rätta. Studier i svensk folkhemspolitik. Stockholm: Carlssons (248 sidor) Pape, Kari (2003), Social kompetens i förskolan att bygga broar mellan teori och praktik Stockholm: Liber (203 sidor) Torstensson-Ed, Tullie (2003). Barns livsvärld. Lund: Studentlitteratur (188 sidor) I samråd med examinator eget val av litteratur med relevans för kursens innehåll (ca 200 sidor)

    Aspelin Jonas
    Den mellanmänskliga vägen : Martin Bubers relationsfilosofi som pedagogisk vägvisning
    Eslöv : B. Östlings bokförlag Symposion : 2005 : 199, [2] s. :
    ISBN: 91-7139-708-6
    Se Umeå UB:s söktjänst