Engelskt namn: Assessment of Quality
Denna kursplan gäller: 2008-02-04 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2008-02-04
Kursplan för kurser med start mellan 2008-01-28 och 2008-02-03
Kurskod: 6PE038
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-02-20
Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-02-20
I kursen behandlas olika perspektiv för kvalitetsarbete och olika former av bedömningar som ett led i skolutveckling varvid olika teorier och modeller diskuteras och problematiseras. I kursen ingår ett självständigt arbete där den studerande beskriver och analyserar modeller och metoder för kvalitetsarbete och bedömning i egen praktik.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - beskriva och analysera olika perspektiv på kvalitetsarbete - analysera och värdera olika typer av bedömning - beskriva och kritiskt granska kvalitetsarbete utifrån egen praktik - självständigt formulera och genomföra en analys av ett fördjupningsområde i den egna praktiken
Univ: Lärarexamen eller studie- yrkesvägledarexamen om minst 180 hp eller motsvarande samt dokumenterad erfarenhet av pedagogisk yrkesverksamhet under minst två år. För dem med lärarexamen som inkluderar 15 hp examensarbete eller motsvarande krävs ingen yrkeserfarenhet.
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt finna lösningar på problem och relatera till teorier som behandlats under kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan görs på särskild blankett som finns på www.umu.se/blankett/SA
Airasian Peter W
Classroom assessment : concepts and applications
5. ed. : Boston : McGraw-Hill : 2005 : 422 s.. :
ISBN: 0-07-248869-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Andersson Håkan
Man söker med ljus och lykta : lärares bedömnings- och betygssättningsproblematik i en timplanelös grundskola
Umeå : Umeå universitet : 2003 : 42 s. :
ISBN: 91-7305-566-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Andersson Håkan
Nationell kvalitetsgranskning av betyg : en beskrivning och analys
Umeå : Umeå universitet : 2001 : [6], 53 s. :
ISBN: 91-7191-963-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Bennich-Björkman Li
Någonting har hänt : förbättring och frustration i svenska lågstatusskolor.
1. uppl. : Stockholm : SNS förl., 2002 (Angered : 157 s. :
ISBN: 91-7150-876-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Holmlund Kerstin (red.)
Vad har kvalitet med skolan att göra.
Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 216 s. :
ISBN: 91-44-03438-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Hultman Glenn
Vitala organisationer : lärdomar från 40 års forskning om förändringsdynamik och skolutveckling
Linköping : Univ. : 2001 : 67 s. :
ISBN: 91-7373-210-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Vygotsky's educational theory in cultural context.
Lidz, Carol S. & Gindis, Boris (2003). Dynamic Assessment of the Evolving Cognitive Functions in Children , Kozulin Alex
Cambridge : Cambridge University Press : 2003 : xiii, 477 s. :
ISBN: 0-521-82131-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (p. 99-118)
Nyström P.
Rätt mätt på prov : om validering av bedömningar i skolan
Umeå : Univ. : 2004 : 54 s. (Valda delar, nedladdningsbar) :
urn:nbn:se:umu:diva-198
ISBN: 91-7305-609-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-198
Riksrevisionsverket
Lokal skolutveckling : statens roll och ansvar
Stockholm : Riksrevisionsverket : 1998 : 188 s. :
ISBN: 91-7498-319-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Att bedöma eller döma : tio artiklar om bedömning och betygssättning
Skolverket , Henriksson Thomas
Stockholm : Statens skolverk : b Liber distribution : 2002 : 172 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=933
ISBN: 91-89314-89-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Gibbs, Carolyn (1999). Sociocultural Aspects of Assessment. Review of Research in Education. 24(10), 355-392. Shepard, Lorry S. (1993). Evaluating Test Validity. Review of Research in Education, 19, 405-450. Shepard, Lorry S. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29 (7), 4-14.
Referenslitteratur
Skolutvecklingens många ansikten
Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
ISBN: 91-85128-15-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Övrig litteratur i anslutning till eget arbete ca 300 sidor.