"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vetenskaplig teori och metod, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Researching School Practice

Denna kursplan gäller: 2007-08-20 och tillsvidare

Kurskod: 6PE037

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-02-20

Innehåll

Kursen behandlar hur forskning inom det pedagogiska och samhällsvetenskapliga området kan bedrivas med olika utgångspunkter, kunskapsintressen och metoder. I kursen ingår att pröva och använda intervju, observation och enkät samt analysera kvalitativa och kvantitativa data. Utvärdering som verktyg för att utveckla och förändra skolans verksamhet behandlas också i kursen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - analysera och jämföra olika vetenskapsteorier - motivera val av olika vetenskapliga metoder - samla in, bearbeta och analysera kvalitativa och kvantitativa data - problematisera etiska aspekter i forskningsprocessen - analysera och problematisera utvärderingens roll i kvalitetsarbetet i skolan

Behörighetskrav

Univ: Kursen Forskning och utvecklingsarbete (kurskod 6ES016) eller motsvarande samt ytterligare 15 hp på magisternivå.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Muntliga redovisningar av uppgifter är obligatoriska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen och/eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tillämpa forskningsmetodiska kunskaper och därvid problematisera olika metodval, samt att självständigt analysera och värdera teoretiska resonemang av betydelse för forsknings- och utvärderingsprocessen. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/del av kurs. I ansökan ska anges vilket moment/del av kurs som ansökan avser. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning efter ansökan. Till ansökan skall bifogas bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.Blankett för ansökan finns på www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 34

Norberg Katarina
The school as a moral arena : constitutive values and deliberation in Swedish curriculum practice
Umeå : Pedagogiska institutionen : 2004 : 27 s. :
http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_umu_diva-273-1__fulltext.pdf
Läsanvisning: (Valda delar.)

Närhet och distans : kvalitativa metoder i samhällsvetenskap.
Repstad Pål, Nilsson Björn
3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1999 ; (Lund : tur) : 153 s. :
ISBN: 91-44-01020-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Från sanningssökande till styrmedel : moderna utvärderingar i offentlig sektor.
Rombach Björn, Sahlin-Andersson Kerstin
2. uppl. : Stockholm : Santérus : 2002 : 248 s. :
ISBN: 91-89449-40-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Rudberg Birgitta
Statistik : att beskriva och analysera statistiska data
Lund : Studentlitteratur : 1993 : 229, [3] s. :
ISBN: 91-44-37701-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Kvalitativ intervju : från vetenskapsteori till fältstudier
Ryen Anne, Torhell Sven-Erik
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2004 : 248 s. :
ISBN: 91-47-07278-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Yates Lyn
What does good education research look like? Situating a field and its practices
Maidenhead : Open University Press : 2004. : x, 232 s. :
ISBN: 0-335-21247-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Alvesson, Mats & Sköldberg, Kaj (1994). Tolkning och reflektion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Studentlitteratur, Lund. Ny uppl. 2006. From, Jörgen, Holmgren, Carina, Andersson, Håkan & Ahl, Astrid (2003). Are Timetablefree Schools Possible? European Educational Research Journal. Vol 2, nr 4, s 547-558. http://www.wwwords.co.uk/eerj/content/pdfs/2/issue2_4.asp#4 House, Ernest & Howe, Kenneth (2000). Deliberative democratic evaluation checklist. The Evaluation Center. http://www.wmich.edu/evalctr/checklists/dd_checklist.htm Jönsson, Håkan (red.) (2004). En kompanjonbok till Forskningsetik och perspektivval. Femton texter till Rosmari Eliasson-Lappalainen. Lund: Studentlitteratur. (Valda delar.) Rosén, Monica & Wernersson, Inga (1996). Kunskapsmönster och kön. Om nödvändigheten av kvantitativ feministisk forskning i pedagogik. Pedagogisk Forskning i Sverige. Årg 1, Nr 1 s 8-24. http://www.ped.gu.se/pedfo/v1/n1.html Åsberg, Rodney (2001). Det finns inga kvalitativa metoder och inga kvantitativa heller för den delen. Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik. Pedagogisk Forskning i Sverige. Årgång 6, nr 4, s 270-292. http://www.ped.gu.se/pedfo/v6/n4.html