Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-02-14
Innehåll
Kursen undervisning och lärande bearbetar och analyserar teori och kvalitativ metod inom det utbildningsvetenskapliga forskningsfältet. Vidare behandlas etniska, etiska och genusteoretiska aspekter av undervisning och lärande.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska studenten kunna
analysera kunskaps- och lärandeprocesser utifrån vetenskapsfilosofiskt perspektiv
redogöra för och kritiskt granska vetenskapliga texter inom det utbildningsvetenskapliga kunskapsområdet
analysera och diskutera etniska, etiska och genusteoretiska frågeställningar
Behörighetskrav
Lärarexamen eller studie- och yrkesvägledarexamen om minst 180 hp eller motsvarande samt dokumenterad erfarenhet av pedagogisk yrkesverksamhet under minst två år. För dem med lärarexamen som inkluderar 15 hp examensarbete eller motsvarande krävs ingen yrkeserfarenhet.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och handledning.
Examination
Den studerandes kunskaper prövas i muntlig och skriftlig form. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter den studerandes förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes didaktiska medvetenhet. Dessutom vägs in förmåga att självständigt analysera vetenskapliga texter inom kunskapsområdet samt förmåga att problematisera och analysera undervisning och lärande utifrån olika perspektiv.
Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för Lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på www.umu.se/blankett/SA.
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 5
Tolkning och reflektion : vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod Alvesson M., Sköldberg K. 2. uppl : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 598 s. : ISBN: 9789144046150 Se Umeå UB:s söktjänst
Asplund Johan Hur låter åskan? : förstudium till en vetenskapsteori Göteborg : Korpen : 2003 : 134, [1] s. : ISBN: 91-7374-409-3 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Collins Patricia Hill "It´s All the Family: Intersections of Gender, Race and Nation" i Hypatia Vol 13 No 3(s62-82) : (Denna artikel kan tryckas ut från nätet. Gå via UB´s elektroniska tidskrifter
Diniz-Pereira Julio Emilio "Globalisations": is the teacher research movement a critical and emancipatory response? Educational Action Research, Volume 10, Number 3, (s373-398) 2002 :
Hur vi lär Marton Ference, Hounsell Dai, Entwistle Noel, Asplund Carlsson Maj 2. uppl. : Stockholm : Rabén Prisma : 1995 : 316, [1] s. : ISBN: 91-518-2841-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Om lärande Marton Ference, Booth Shirley Lund Studentlitteratur : 2000 : 270 s :
Moldenhawer Bolette Lika utbildning för alla? Integration eller exkludering I gymnasieskolan. I Dahlstedt, Magnus, Hertzberg, Fredrik, Urban, Susanne & Ålund Aleksandra (red) pp 57-78). : Utbildning Arbete Medborgarskap. Umeå Borea Bokförlag 2007 :
Etniciteter: Ras, kön, klass, identitet och kultur : I Peterson, Abby & Hjerm, Mikael (red) (pp 11-25). Etnicitet: Perspektiv på samhället, Malmö Gleerups Peterson Abby, Åhlund Aleksandra 2007 :
Tursunovic Mirzet Skolan och demokratifostran. : I Peterson, Abby & Hjerm, Mikael (red) (pp167-185). Etnicitet: Perspektiv på samhället. Malmö Gleerups 2007 :
Uljens Michael (red.) Didaktik : teori, reflektion och praktik. Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. : ISBN: 91-44-47941-7 Se Umeå UB:s söktjänst
I kursen ingår även att den studerande skall studera en avhandling som väljs i samråd med examinator