"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ämnesdidaktik 1 - samhällsvetenskapliga och humanistiska ämnen, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: School-Based Studies I

Denna kursplan gäller: 2011-11-07 och tillsvidare

Kurskod: 6PE034

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-12-18

Reviderad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2018-09-12

Innehåll

Kursen behandlar det undervisade ämnets formulering i styrdokumenten, samt faktorer som påverkar transformering och realisering av dessa.
I kursen studeras, med utgångspunkt i ämnet för undervisning, undervisningens och lärandets villkor i skolan.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:
- planera, genomföra och utvärdera undervisning
- redogöra för och diskutera ämnet utifrån skolans styrdokument
- värdera och analysera förhållandet mellan teori och praktik
- reflektera över undervisningen i ämnet

Behörighetskrav

Univ: Allmänt utbildningsområde 1-15 hp samt 60 hp i inriktningsämnena eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar workshops samt individuell handledning. Närvaro är obligatorisk vid seminarier, gruppövningar, wokshops och verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Av kursens 15 hp utgör VFU 10,5 hp. Studenten ska under vfu-perioden följa läraren i dennes arbetsuppgifter. Den studerande planerar tillsammans med examinerande universitetslärare samt lokal lärarutbildare (LLU) den verksamhetsförlagda perioden så att alla ingående moment, t.ex. auskultation, egen undervisning, deltagande i seminarier och övrigt lärararbete samt vfu-uppgifter ingår.
Studenten följer den lokala lärarutbildarens arbetsdag.

Vfu är en obligatorisk del av kursen som är skolförlagd och omfattar heltidsstudier.

Handledning ges av både lokal lärarutbildare och universitetslärare.

Examination

Examination sker både muntligt och skriftligt genom bedömning av den studerandes undervisning, studentens bidrag till det efterföljande handledningssamtalet samt en skriftlig Vfu-rapport och andra uppgifter.

För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska och examinerande delar är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska inslag är godkända. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.

I bedömningen läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att i dialog och med viss självständighet kunna tillämpa planering och dokumentation i lärandesituationer. För betyget VG läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att kunna analysera och värdera kursens begrepp och teorier ur både ett didaktiskt perspektiv och ett ämnesperspektiv.

Den lokale lärarutbildaren bidrar med dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat.

Varje examinationsmoment anordnas vid ett ordinarie tillfälle och ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Ett extra examinationstillfälle erbjuds inom tre månader, dock tidigast inom tio arbetsdagar. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år, s.k. uppsamlingsprov. Den som godkänts på prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. I de fall där handledare och examinator bedömer att en student under pågående VFU uppvisar sådan grov oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt skall examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget underkänd på kursen.

I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen skall ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt en tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande skall ske. En student har då praktik avbrutits rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till teknisk-naturvetenskaplig fakultetsnämnd. Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 23

Kurslitteratur

Kontakta kursansvarig Krister Ödmark för frågor och vägledning krister.odmark@umu.se 090 - 786 71 23

Samhällsfrågor i det naturvetenskapliga klassrummet
Lindahl Britt, Malmberg Claes, Ottander Christina, Rosberg Maria, Ekborg Margareta, Ideland Malin
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2012 : 179 s. :
ISBN: 978-91-40-68123-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Falkevall Björn
Att undervisa i religionskunskap : en ämnesdidaktisk introduktion
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 178 s. :
ISBN: 978-91-47-10036-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hermansson Adler Magnus
Historieundervisningens byggstenar : : grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 299 s. :
ISBN: 9789147106608
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
Håkansson Jan, Sundberg Daniel
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 309 s. :
ISBN: 978-91-27-13344-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jönsson Anders
Lärande bedömning
2. uppl. : Malmö : Gleerup : 2011 : 180 s. :
ISBN: 978-91-40-67602-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. Kompendium
Lindström G, Pennlert L-Å
Fundo förlag : 2006 :
Obligatorisk

Pedagogisk bedömning - Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Lindberg Viveca (red), Lindström Lars (red)
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2008 :
Obligatorisk

Samhällskunskapsdidaktik : för utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande
Långström Sture, Virta Arja
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 278 s. :
ISBN: 978-91-44-06643-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Löfstedt Malin
Religionsdidaktik : mångfald, livsfrågor och etik i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-05785-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter
Skolverket (2011) :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2660
Obligatorisk

Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Didaktik : perspektiv och problem
Svedner Per Olov, Säfström Carl-Anders
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 172 s. :
ISBN: 91-44-01032-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wikström Christina
Konsten att göra bra prov : Vad lärare behöver veta om kunskapsmätning
Natur & Kultur : 2012 : 224 s. :
ISBN: 978-91-27-13241-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst