"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Värdegrund och hållbar utveckling, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Fundamental Values and Sustainable Development

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 6PE033

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-13

Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-06-24

Innehåll

Begreppen värdegrund och hållbar utveckling behandlas och problematiseras ur ett lärarperspektiv. Frågor om etik i fostran och undervisning behandlas, liksom lärares arbete utifrån makt- och demokratiperspektiv. Begreppet hållbar utveckling bearbetas utifrån ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter. Vidare behandlas lärares uppdrag att arbeta i ett mångkulturellt samhälle vilket innefattar frågor om social bakgrund, genus, etnicitet och likabehandling.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna: analysera och diskutera begreppen värdegrund och hållbar utveckling i relation till läraruppdraget exemplifiera, förklara och diskutera sambanden mellan de sociala, ekonomiska och ekologiska dimensionerna på frågor om hållbar utveckling diskutera och analysera frågor om hållbar utveckling utifrån samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga perspektiv redogöra för några etiska teorier och begrepp och relatera dessa till lärarens och skolans uppdrag diskutera och exemplifiera begreppet demokratifostran utifrån bl a frågor om genus, social bakgrund, etnicitet och likabehandling redogöra för huvuddragen i internationella och nationella överenskommelser rörande mänskliga rättigheter och hållbar utveckling.

Behörighetskrav

Sv B/Sv2 B, En B

Undervisningens upplägg

Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och obligatoriska gruppövningar

Examination

Den studerandes kunskaper examineras i muntliga och/eller skriftliga former. Examinationsformerna bestäms av examinator. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända och övriga obligatoriska delar genomförda. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda etiska frågeställningar och i kursen behandlade teorier och synsätt. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur