Engelskt namn: Fundamental Values and Sustainable Development
Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2009-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2008-01-14 och 2009-08-30
Kurskod: 6PE033
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-13
Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-06-24
Begreppen värdegrund och hållbar utveckling behandlas och problematiseras ur ett lärarperspektiv. Frågor om etik i fostran och undervisning behandlas, liksom lärares arbete utifrån makt- och demokratiperspektiv. Begreppet hållbar utveckling bearbetas utifrån ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter. Vidare behandlas lärares uppdrag att arbeta i ett mångkulturellt samhälle vilket innefattar frågor om social bakgrund, genus, etnicitet och likabehandling.
För godkänd kurs ska den studerande kunna: analysera och diskutera begreppen värdegrund och hållbar utveckling i relation till läraruppdraget exemplifiera, förklara och diskutera sambanden mellan de sociala, ekonomiska och ekologiska dimensionerna på frågor om hållbar utveckling diskutera och analysera frågor om hållbar utveckling utifrån samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga perspektiv redogöra för några etiska teorier och begrepp och relatera dessa till lärarens och skolans uppdrag diskutera och exemplifiera begreppet demokratifostran utifrån bl a frågor om genus, social bakgrund, etnicitet och likabehandling redogöra för huvuddragen i internationella och nationella överenskommelser rörande mänskliga rättigheter och hållbar utveckling.
Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och obligatoriska gruppövningar
Den studerandes kunskaper examineras i muntliga och/eller skriftliga former. Examinationsformerna bestäms av examinator. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända och övriga obligatoriska delar genomförda. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda etiska frågeställningar och i kursen behandlade teorier och synsätt. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning www.umu.se/blankett/SA.
Englundh Elizabeth
Barnets bästa i främsta rummet
Liber : 2009 : 180 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4709369o.jpg
ISBN: 91-47-09369-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 160 s
Hedlin Maria
Jämställdhet, en del av skolans värdegrund
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 125 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705323o.jpg
ISBN: 91-47-05323-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Eva
Små barns etik
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 200 s. :
ISBN: 91-47-04986-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den värdefulla praktiken : yrkesetik i pedagogers vardag
Orlenius Kennert, Bigsten Airi
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2006 : 157 s. :
ISBN: 91-88298-85-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hållbar utveckling : människa, miljö och samhälle
Persson Christel, Persson Torsten
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 216 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31774-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-03559-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Christel
Sfärernas symfoni i förändring : lärande i miljö för hållbar utveckling med naturvetenskaplig utgångspunkt : en longitudinell studie i grundskolans tidigare årskurser
Norrköping : Swedish National Graduate School in Science and Technology Education : 2008 : 263 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-10489z Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
ISBN: 978-91-85895-02-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: resultatdelen s 89-183. 94 s
Diamond Jared
Collapse: How Societies Choose to Fail or Survive.
London : Penguin (finns även på svenska) : 2005 :
Obligatorisk
Vete, vapen & virus : en kort sammanfattning av mänsklighetens historia under de senaste 13 000 åren
Diamond Jared, Johansson Inger
[Ny utg.] : Stockholm : Norstedt : 2006 : 444, [1] s. :
http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/1301630X_O_1.jpg
ISBN: 91-1-301630-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Elfström Ingela
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
Stockholm : Liber : 2008 : 178 s. :
ISBN: 978-91-47-08422-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hammarberg Thomas
Mänskliga rättigheter : konventionen om barnets rättigheter
Ny, rev. uppl. : Stockholm : Utrikesdepartementet : 2006 : 80 s. :
http://www.regeringen.se/download/b8de24c7.pdf?major=1&minor=40998&cn=attachmentPublDuplicator_0_attachment
ISBN: 91-7496-358-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Elfström Ingela
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
Stockholm : Liber : 2008 : 178 s. :
ISBN: 978-91-47-08422-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Hammarberg Thomas
Mänskliga rättigheter : konventionen om barnets rättigheter
Ny, rev. uppl. : Stockholm : Utrikesdepartementet : 2006 : 80 s. :
http://www.regeringen.se/download/b8de24c7.pdf?major=1&minor=40998&cn=attachmentPublDuplicator_0_attachment
ISBN: 91-7496-358-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Hedlin Maria
Jämställdhet, en del av skolans värdegrund
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 125 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705323o.jpg
ISBN: 91-47-05323-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Eva
Små barns etik
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 200 s. :
ISBN: 91-47-04986-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Den värdefulla praktiken : yrkesetik i pedagogers vardag
Orlenius Kennert, Bigsten Airi
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2006 : 157 s. :
ISBN: 91-88298-85-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Hållbar utveckling : människa, miljö och samhälle
Persson Christel, Persson Torsten
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 216 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31774-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-03559-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Christel
Sfärernas symfoni i förändring : lärande i miljö för hållbar utveckling med naturvetenskaplig utgångspunkt : en longitudinell studie i grundskolans tidigare årskurser
Norrköping : Swedish National Graduate School in Science and Technology Education : 2008 : 263 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-10489z Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
ISBN: 978-91-85895-02-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: resultatdelen s 89-183. 94 s