"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Det didaktiska uppdraget, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: The Didactic Assignment

Denna kursplan gäller: 2008-09-08 och tillsvidare

Kurskod: 6PE032

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-13

Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-08-15

Innehåll

Moment 1. Grunderna i det pedagogiska arbetet (9 hp) The Foundations of Educational Work Det svenska skolsystemet behandlas och gällande styrdokument studeras. Lärares yrkesuppdrag i det svenska skolsystemet granskas, vilket bl a innefattar pedagogiskt ledarskap och tjänstemannaansvar. Vidare diskuteras frågor rörande lärares yrkeskunskaper. Begreppen lärande, kunskap och undervisning studeras och deras inbördes relationer analyseras. Vidare introduceras andra centrala begrepp inom det didaktiska fältet liksom några vetenskapsteoretiska utgångspunkter. IKT som stöd för lärande granskas. Moment 2. Pedagogiskt arbete och forskning (6 hp) Educational Work and Research Forskningsprocessen behandlas med betoning på problemformulering. De i moment 1 introducerade didaktiska begreppen och vetenskapsteoretiska utgångspunkterna används som redskap i studiet av pedagogisk verksamhet under den verksamhetsförlagda delen av momentet. Vidare orienteras om informationssökning i olika databaser.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna: • analysera och diskutera lärares yrkesuppdrag och yrkeskunskaper utifrån olika teorier och perspektiv, (Mom 1 och 2) • beskriva och jämföra några teorier om kunskap och lärande, (Mom 1) • redogöra för några vetenskapsteoretiska utgångspunkter, (Mom 1) • beskriva hur olika skolformer vuxit fram samt redogöra för huvuddragen i förskolans, fritidshemmets och skolans uppdrag så som de kommer till uttryck i olika styrdokument, (Mom 1) • redogöra för några centrala begrepp inom det didaktiska fältet och problematisera begreppet undervisning, (Mom 1) • utifrån vetenskapsteoretisk utgångspunkt, egna avgränsade frågeställningar och med hjälp av begrepp inom det didaktiska fältet beskriva och analysera aspekter av undervisning och lärande (Mom 2) • söka information i olika databaser med hjälp av olika sökverktyg (Mom 2) • tillämpa grundläggande informations- och kommunikationsteknik i sitt eget lärande (Mom 1 och 2)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier, praktiska undervisningsövningar samt fältstudier under verksamhetsförlagd utbildning. Verksamhetsförlagd utbildning är en obligatorisk del av kursen. En vecka är skolförlagd. Studenten skall under VFU-perioden följa läraren i hennes/hans uppgifter. Den studerande planerar tillsammans med examinerande lärare samt lokal lärarutbildare den verksamhetsförlagda perioden så att alla ingående moment, t.ex. auskultation, egen undervisning, deltagande i seminarier och övrigt lärararbete samt VFU-uppgifter, sammantaget utgör heltidsstudier.

Examination

Den studerandes kunskaper examineras i muntliga och/eller skriftliga former. Examinationsformerna bestäms av examinator. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända och övriga obligatoriska delar genomförda. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att överblicka och förklara innehåll samt att utifrån olika perspektiv kritiskt granska begrepp och teorier. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 3

    Moment 1

    Gustavsson Bernt
    Kunskap i det praktiska
    Studentlitteratur : 2004 : 223 s. :
    ISBN: 91-44-03580-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sjöman, Lena. "Kunskapen i hantverket", 18 s. Ingår i kurskompendium som köps vid kursstart.

    Hartman Sven G.
    Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
    Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 329, [1] s. :
    ISBN: 91-27-10915-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: del I, II och IV

    Imsen Gunn
    Elevens värld: Introduktion till pedagogisk psykologi
    Lund : Studentlitteratur : 2006 :
    ISBN: 91-44-00271-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kap 1-2, 7-11, 171 s

    Kernell Lars-Åke
    Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket.
    Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : tur) : 286 s. :
    ISBN: 91-44-04079-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kap 1-5

    Liedman Sven-Eric
    Ett oändligt äventyr : om människans kunskaper
    [Ny utg.] : Stockholm : Bonnier : 2002 : 410, [1] s. :
    ISBN: 91-0-058093-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar, ca 15 s. Ingår i kurskompendium som köps vid kursstart

    Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
    4 uppl : Umeå : Fundo, cop : 2009 : 73 s :
    Obligatorisk

    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
    Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
    http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
    ISBN: 91-38-31413-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan : Lpfö 98.
    Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/skolfs?id=572
    ISBN: 91-38-31412-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Bildning och kunskap: särtryck ur Läroplanskommitténs betänkande Skola för bildning (SOU 1992:94)
    Stockholm : Statens skolverk: Liber distribution : 1994 : 85 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=135
    ISBN: 91-88372-80-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap 2.2 Kunskap och kunskapsformer, Kap 2.3 Individens kunskapsutveckling, Kap 2.4 Urval och organisering av kunskaper, 18 s. Ingår i kurskompendium som köps vid kursstart

    Vestlin Lena
    Från wikis till mattefilmer : om IKT i skolan
    Stockholm : Lärarförbundet : 2009 : 143 s. :
    ISBN: 978-91-977615-2-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dessutom tillkommer "Grunder i vetenskapsteori - en sammanställning", 7 s. Ingår i kurskompendium som köps vid kursstart.

    Övrig kurslitteratur

    Moment 1

    http://www.funderstanding.com/about_learning.cfm : Tre valfria lärandeteorier från denna sammanställning läses förutom behaviorism, kognitivism/konstruktivism och sociokulturell teori. Ca 10s

    Obligatorisk

    Moment 2

    Dimenäs Jörgen
    Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
    Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
    ISBN: 978-91-47-08421-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dessutom tillkommer valfria artiklar, ca 20 s.

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    Moment 1

    Gustavsson Bernt (red)
    Gustavsson
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 223 s :
    ISBN: 91-44-03514-4
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: "Kunskapen i hantverket" av Lena Sjöman 16 s,. Ingår i kurskompendium (köps vid kursstart)

    Hartman Sven G.
    Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
    Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 329, [1] s. :
    ISBN: 91-27-10915-1 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: del I, II och IV

    Imsen Gunn
    Elevens värld: Introduktion till pedagogisk psykologi
    Lund : Studentlitteratur : 2006 :
    ISBN: 91-44-00271-8
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kap 1-2, 7-11, 171 s

    Kernell Lars-Åke
    Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket.
    Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : tur) : 286 s. :
    ISBN: 91-44-04079-2
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kap 1-5

    KK-stiftelsens skriftserie nr 18 (2005). Läroverktyg. Valda delar. Ca 40 s

    Läsanvisning: Erhålls utan kostnad vid kursstart

    Liedman Sven-Eric
    Ett oändligt äventyr : om människans kunskaper
    [Ny utg.] : Stockholm : Bonnier : 2002 : 410, [1] s. :
    ISBN: 91-0-058093-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar, ca 15 s. Ingår i kurskompendium som köps vid kursstart

    Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
    4 uppl : Umeå : Fundo, cop : 2009 : 73 s :

    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
    Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
    http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
    ISBN: 91-38-31413-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan : Lpfö 98.
    Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/skolfs?id=572
    ISBN: 91-38-31412-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Bildning och kunskap: särtryck ur Läroplanskommitténs betänkande Skola för bildning (SOU 1992:94)
    Stockholm : Statens skolverk: Liber distribution : 1994 : 85 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=135
    ISBN: 91-88372-80-4
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap 2.2 Kunskap och kunskapsformer, Kap 2.3 Individens kunskapsutveckling, Kap 2.4 Urval och organisering av kunskaper, 18 s. Ingår i kurskompendium som köps vid kursstart

    Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
    Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
    ISBN: 91-40-65070-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kap 1-3, 104 s

    Övrig kurslitteratur

    Moment 1

    http://www.funderstanding.com/about_learning.cfm : Tre valfria lärandeteorier från denna sammanställning läses förutom behaviorism, kognitivism/konstruktivism och sociokulturell teori. Ca 10s

    Moment 2

    Dimenäs Jörgen
    Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
    Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
    ISBN: 978-91-47-08421-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    valfria artiklar ca 20 s

  • Giltig från: 2008 vecka 37