Engelskt namn: The Didactic Assignment
Denna kursplan gäller: 2008-09-08 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2008-09-08
Kursplan för kurser med start mellan 2008-09-01 och 2008-09-07
Kurskod: 6PE032
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-13
Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-08-15
Moment 1. Grunderna i det pedagogiska arbetet (9 hp) The Foundations of Educational Work Det svenska skolsystemet behandlas och gällande styrdokument studeras. Lärares yrkesuppdrag i det svenska skolsystemet granskas, vilket bl a innefattar pedagogiskt ledarskap och tjänstemannaansvar. Vidare diskuteras frågor rörande lärares yrkeskunskaper. Begreppen lärande, kunskap och undervisning studeras och deras inbördes relationer analyseras. Vidare introduceras andra centrala begrepp inom det didaktiska fältet liksom några vetenskapsteoretiska utgångspunkter. IKT som stöd för lärande granskas. Moment 2. Pedagogiskt arbete och forskning (6 hp) Educational Work and Research Forskningsprocessen behandlas med betoning på problemformulering. De i moment 1 introducerade didaktiska begreppen och vetenskapsteoretiska utgångspunkterna används som redskap i studiet av pedagogisk verksamhet under den verksamhetsförlagda delen av momentet. Vidare orienteras om informationssökning i olika databaser.
För godkänd kurs ska den studerande kunna: analysera och diskutera lärares yrkesuppdrag och yrkeskunskaper utifrån olika teorier och perspektiv, (Mom 1 och 2) beskriva och jämföra några teorier om kunskap och lärande, (Mom 1) redogöra för några vetenskapsteoretiska utgångspunkter, (Mom 1) beskriva hur olika skolformer vuxit fram samt redogöra för huvuddragen i förskolans, fritidshemmets och skolans uppdrag så som de kommer till uttryck i olika styrdokument, (Mom 1) redogöra för några centrala begrepp inom det didaktiska fältet och problematisera begreppet undervisning, (Mom 1) utifrån vetenskapsteoretisk utgångspunkt, egna avgränsade frågeställningar och med hjälp av begrepp inom det didaktiska fältet beskriva och analysera aspekter av undervisning och lärande (Mom 2) söka information i olika databaser med hjälp av olika sökverktyg (Mom 2) tillämpa grundläggande informations- och kommunikationsteknik i sitt eget lärande (Mom 1 och 2)
Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier, praktiska undervisningsövningar samt fältstudier under verksamhetsförlagd utbildning. Verksamhetsförlagd utbildning är en obligatorisk del av kursen. En vecka är skolförlagd. Studenten skall under VFU-perioden följa läraren i hennes/hans uppgifter. Den studerande planerar tillsammans med examinerande lärare samt lokal lärarutbildare den verksamhetsförlagda perioden så att alla ingående moment, t.ex. auskultation, egen undervisning, deltagande i seminarier och övrigt lärararbete samt VFU-uppgifter, sammantaget utgör heltidsstudier.
Den studerandes kunskaper examineras i muntliga och/eller skriftliga former. Examinationsformerna bestäms av examinator. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända och övriga obligatoriska delar genomförda. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att överblicka och förklara innehåll samt att utifrån olika perspektiv kritiskt granska begrepp och teorier. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning www.umu.se/blankett/SA.
Gustavsson Bernt
Kunskap i det praktiska
Studentlitteratur : 2004 : 223 s. :
ISBN: 91-44-03580-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sjöman, Lena. "Kunskapen i hantverket", 18 s. Ingår i kurskompendium som köps vid kursstart.
Hartman Sven G.
Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 329, [1] s. :
ISBN: 91-27-10915-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: del I, II och IV
Imsen Gunn
Elevens värld: Introduktion till pedagogisk psykologi
Lund : Studentlitteratur : 2006 :
ISBN: 91-44-00271-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 1-2, 7-11, 171 s
Kernell Lars-Åke
Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket.
Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : tur) : 286 s. :
ISBN: 91-44-04079-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 1-5
Liedman Sven-Eric
Ett oändligt äventyr : om människans kunskaper
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier : 2002 : 410, [1] s. :
ISBN: 91-0-058093-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: valda delar, ca 15 s. Ingår i kurskompendium som köps vid kursstart
Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
4 uppl : Umeå : Fundo, cop : 2009 : 73 s :
Obligatorisk
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
ISBN: 91-38-31413-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan : Lpfö 98.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=572
ISBN: 91-38-31412-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Bildning och kunskap: särtryck ur Läroplanskommitténs betänkande Skola för bildning (SOU 1992:94)
Stockholm : Statens skolverk: Liber distribution : 1994 : 85 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=135
ISBN: 91-88372-80-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 2.2 Kunskap och kunskapsformer, Kap 2.3 Individens kunskapsutveckling, Kap 2.4 Urval och organisering av kunskaper, 18 s. Ingår i kurskompendium som köps vid kursstart
Vestlin Lena
Från wikis till mattefilmer : om IKT i skolan
Stockholm : Lärarförbundet : 2009 : 143 s. :
ISBN: 978-91-977615-2-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dessutom tillkommer "Grunder i vetenskapsteori - en sammanställning", 7 s. Ingår i kurskompendium som köps vid kursstart.
Moment 1
http://www.funderstanding.com/about_learning.cfm : Tre valfria lärandeteorier från denna sammanställning läses förutom behaviorism, kognitivism/konstruktivism och sociokulturell teori. Ca 10s
Obligatorisk
Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dessutom tillkommer valfria artiklar, ca 20 s.
Gustavsson Bernt (red)
Gustavsson
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 223 s :
ISBN: 91-44-03514-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: "Kunskapen i hantverket" av Lena Sjöman 16 s,. Ingår i kurskompendium (köps vid kursstart)
Hartman Sven G.
Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 329, [1] s. :
ISBN: 91-27-10915-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: del I, II och IV
Imsen Gunn
Elevens värld: Introduktion till pedagogisk psykologi
Lund : Studentlitteratur : 2006 :
ISBN: 91-44-00271-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 1-2, 7-11, 171 s
Kernell Lars-Åke
Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket.
Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : tur) : 286 s. :
ISBN: 91-44-04079-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 1-5
KK-stiftelsens skriftserie nr 18 (2005). Läroverktyg. Valda delar. Ca 40 s
Läsanvisning: Erhålls utan kostnad vid kursstart
Liedman Sven-Eric
Ett oändligt äventyr : om människans kunskaper
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier : 2002 : 410, [1] s. :
ISBN: 91-0-058093-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: valda delar, ca 15 s. Ingår i kurskompendium som köps vid kursstart
Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
4 uppl : Umeå : Fundo, cop : 2009 : 73 s :
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
ISBN: 91-38-31413-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan : Lpfö 98.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=572
ISBN: 91-38-31412-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Bildning och kunskap: särtryck ur Läroplanskommitténs betänkande Skola för bildning (SOU 1992:94)
Stockholm : Statens skolverk: Liber distribution : 1994 : 85 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=135
ISBN: 91-88372-80-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 2.2 Kunskap och kunskapsformer, Kap 2.3 Individens kunskapsutveckling, Kap 2.4 Urval och organisering av kunskaper, 18 s. Ingår i kurskompendium som köps vid kursstart
Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
ISBN: 91-40-65070-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 1-3, 104 s
Moment 1
http://www.funderstanding.com/about_learning.cfm : Tre valfria lärandeteorier från denna sammanställning läses förutom behaviorism, kognitivism/konstruktivism och sociokulturell teori. Ca 10s
Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Se Umeå UB:s söktjänst
valfria artiklar ca 20 s