Engelskt namn: School-Based Studies in Biology
Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare
Kurskod: 6PE030
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-11-25
Kursen omfattar två moment Moment 1. Att undervisa i biologi (Teaching Biology)7,5hsp. I momentet behandlas grund-och gymnasieskolans styrdokument för biologiämnet. Strategier för att skapa goda förutsättningar för lärande i biologi tydliggörs och diskuteras. De studerande ges möjlighet att under den verksamhetsförlagda delen praktisera och reflektera över planering, genomförande och utvärdering av undervisning. I kursen ingår också att formulera provuppgifter. Moment 2. Att undervisa i biologi 2 (Teaching Biology) 7,5hsp. Elevers uppfattningar av olika begrepp och företeelser inom genetikområdet studeras. Vidare diskuteras valigt förekommande missuppfattningar hos elever samt strategier för att komma tillrätta med dem. I kursen ingår elevaktiga arbetssätt och hur dessa kan användas för betygsättning. Modeller och modelltänkande är viktiga verktyg inom naturvetenskapen och behandlas här med avseende på genetik och mikrobiologi. Den verksamhetsförlagda delen i båda momenten behandlar hur biologiundervisning kan bedrivas, innfattande hur intresse skapas, val av läromedel, säkerhetsfrågor, olika arbetssätt samt hur biologin kan komma till uttyck i andra skolämnen.
För godkänd kurs ska den studerande kunna: - redogöra för gällande styrdokument för skolans biologiundervisning - omsätta de ämnesteoretiska kunskaperna i biologi till undervisning i skolan - planera, genomföra och utvärdera ett undervisningsavsnitt samt kritiskt granska och anlysera gjorda didaktiska val - planera och genomföra en elevlaboration samt utvärdera denna - formulera provuppgifter som mäter såväl faktakunskaper som förståelse - identifiera, beskriva och problematisera begrepp och elevers missuppfattningar inom genetiken smat ge örslag på strategier för att undvika och komma tillrätta med dessa - beskriva och problematisera tankemodeller, som åskådliggör osynliga processer, inom biologin - hantera för biologiundervisning relevant laboratorie- och excursionsutrustning.
Genomgångna kurser: Evolution, ekologi och systematik L, 15hp (6BI008), Fysiologi och cellbiologi, 15hp (6BI007) och Artkunskap och ekologi L, 15hp (6BI009)
Campusförlagda studier förekommer i början, i mitten och i slutet av varje moment. Övrig tid sker utbildningen i skolan. Den skolförlagda delen av kursen motsvarar 7,6 veckor. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är obligatorisk och innebär att den studerande, under handledning. följer lärarens arbetsdag samt genomför förelagda uppgifter. Sammankomster på campus är obligatoriska. Föreläsningar, laborationer, demostrationer, seminarier och eget arbete förekommer i kursen.
Den studerandes kunskaper och färdigheter prövas i muntlig och skriflig form samt i praktiska övningar. Examinationen av moment I sker genom muntlig och skriftlig redovisning av planerade undervisningsavsnitt, laborationsuppgift samt konstruktion av provuppgifter som visar på förståelse. Examination av moment II sker genom muntlig och skriftlig redovisning av i kursen genomförda uppgifter och genom att i grupp bearbeta, redovisa och analysera materialet. Examination av VFU i båda momenten sker i samband med handledning. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av prestationer under hela kursen och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För betyget VG läggs vidbedömningen särskild vikt vid den studerades förmåga att genomföra undervisningsavsnitt samt förmåga att analysera och problematisera denna. Vikt läggs också vid den studerandes förmåga att bearbeta och analysera kursens uppgifter. Bedömningen av VFU/praktik sker löpande och i de fall där studenten tidigt och uppenbart inte bedöms klara kursens förväntade studieresultat har examinator skyldighet att upplysa och i förekommande fall underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin VFU/praktik. I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas mellan examinator och student. Utvecklingsplanen anger vad som behöver förbättras och när VFU/praktik kan återupptas. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s k uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänds har rätt till förnyad examination. Antalet provtillfällen begränsas till två. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan examinator utses.
Elevers tänkande och skolans naturvetenskap : forskningsresultat som ger nya idéer
Andersson Björn, Strid Ebba
Stockholm : Statens skolverk : b Liber distribution : 2001 : 256 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=906
ISBN: 91-89314-62-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Bedömning och betygssättning : kommentarer med frågor och svar.
Stockholm : Statens skolverk : 90 s. : ill. :
ISBN: 91-89314-36-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Strömdahl Helge
Kommunicera naturvetenskap i skolan : några forskningsresultat
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 286 s. :
ISBN: 91-44-04077-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik- en introduktion i didaktik.
Penlert Lars-Åke, Lindström Gunnar
Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen. : Umeå universitet : 2003 : 68 :
Naturvetenskap som allmänbildning : en kritisk ämnesdidaktik
Sjøberg Svein, Claesdotter Annika, Andersson Sten, Strömdahl Helge
2., [rev.] uppl. /b översättning: Annika Claesdotter och Sten Andersson : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 443 s. :
ISBN: 91-44-03808-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Att bedöma eller döma
Fritzes : 2002 :
Skolverket
Läroplan och kursplaner för grundkskolan : http://www.skolverket.se