Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-09
Innehåll
I kursen behandlas grund- och gymnasieskolans styrdokument för biologiämnet. Strategier för att skapa goda förutsättningar för lärande i biologi tydliggörs och diskuteras. Elevers uppfattningar av olika begrepp och företeelser inom biologiområdet studeras. Vidare behandlas vanligt förekommande missuppfattningar hos elever och strategier för att komma tillrätta med dem. Modeller och modelltänkande är viktiga verktyg inom naturvetenskapen och behandlas här med avseende på biologiämnet. I kursen ingår också att formulera provuppgifter.
De studerande ges möjlighet att praktisera och reflektera över planering, genomförande och utvärdering av undervisningsavsnitt och elevlaborationer. Det innefattar hur intresse skapas, val av läromedel, säkerhetsfrågor, olika arbetssätt och hur biologin kan komma till uttryck i andra skolämnen.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna
- redogöra för gällande styrdokument för skolans biologiundervisning
- omsätta de ämnesteoretiska kunskaperna i biologi till undervisning i skolan
- planera, genomföra och utvärdera ett undervisningsavsnitt samt kritiskt granska och analysera gjorda didaktiska val
- välja, planera och genomföra elevlaborationer samt utvärdera dessa
- formulera provuppgifter som mäter såväl faktakunskaper som förståelse
- identifiera, beskriva och problematisera begrepp och elevers vardagsföreställningar inom genetiken samt ge förslag på strategier för att undvika och komma tillrätta meed dessa
- beskriva och problematisera tankemodeller, som åskådliggör osynliga processer, inom biologin
- hantera för biologiundervisningen relevant laboratorie- och exkursionsutrustning.
Behörighetskrav
Univ: Ekologi, evolution och cellbiologi, Humanbiologi jämförande zoofysiologi och systematik samt Artkunskap, växtfysiologi och ekologi.
Undervisningens upplägg
Campusförlagda studier förekommer i början, i mitten och i slutet av kursen. Övrig tid sker utbildningen i skolan.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) (nio veckor) är obligatorisk och innebär att den studerande, under handledning, följer lärarens arbetsdag samt genomför förelagda uppgifter. Sammankomster på campus är obligatoriska.
Föreläsningar, laborationer, demonstrationer, seminarier och eget arbete förekommer i kursen.
Examination
Den studerandes kunskaper och färdigheter prövas i muntlig och skriftlig form samt i praktiska övningar.
Examination under VFU sker i samband med handledning.
Betyget utgör en sammanfattande bedömning av kursen och sätts först när alla obligatoriska inslag är godkända.
För betyget VG läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att genomföra undervisning samt att analysera och problematisera denna. Vikt läggs också vid den studerandes förmåga att bearbeta och analysera kursens uppgifter.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan examinator utses.
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning.
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 4
Elevers tänkande och skolans naturvetenskap : forskningsresultat som ger nya idéer Andersson Björn, Strid Ebba Stockholm : Statens skolverk : b Liber distribution : 2001 : 256 s. : http://www.skolverket.se/publikationer?id=906 ISBN: 91-89314-62-X Se Umeå UB:s söktjänst
Strömdahl Helge Kommunicera naturvetenskap i skolan : några forskningsresultat Lund : Studentlitteratur : 2002 : 286 s. : ISBN: 91-44-04077-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Naturvetenskap som allmänbildning : en kritisk ämnesdidaktik Sjøberg Svein, Claesdotter Annika Lund : Studentlitteratur : 2000 : 429 s. : ISBN: 91-44-00999-2 Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket Att bedöma eller döma Stockholm : Fritzes förlag. Best nr 02-708 : 2002 :
Skolverket Bedömning och betygsättning, kommentarer med frågor och svar Stockholm : Fritzes förlag. Best nr 01-631 : 2001 :
Skolverket Läroplan och kursplaner för grundskolan http://www.skolverket.se : 1994 :