Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-13
Innehåll
I kursen behandlas utvärdering på individuell- och verksamhetsnivå. På den individuella nivån läggs tonvikt på värdering och bedömning av barns/elevers lärande och utveckling. Bedömning koppas dessutom till samverkan med föräldrar och vårdnadshavare. Utvärdering på verksamhetsnivå belyser utveckling i förskola, fritidshem och skola. Kursen genomsyras av fördjupat vetenskapligt förhållningssätt med fokus på hela forskningsprocessen. I denna del ingår analys och värdering av vetenskapliga texter med anknytning till kursens övriga innehåll/läraruppdraget. Vidare innehåller kursen en verksamhetsförlagd del om fem veckor där den studerandes individuellt formulerade mål, med utgångspunkt i examensordningen och kursens innehåll, skall övas och omsättas. Särskild tyngd läggs vid didaktisk och social kompetens.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska studenten kunna
- förstå och granska verktyg för bedömning/betyg av barns/elevers utveckling och lärande
- tillämpa och analysera bedömning och betygsättning av barns/elevers lärande där kön, klass och etnicitet beaktas vid analysen
- visa förmåga att självständigt planera för utvecklingssamtal i syfte att upprätta individuella utvecklingsplaner/åtgärdsprogram för barn/elever
- visa förståelse för betydelsen av lärares samverkan med föräldrar/vårdnadshavare för barns/elevers utveckling och lärande
- beskriva, använda och argumentera för lämpliga modeller för verksamhetsvärdering
- självständigt planera, genomföra och utvärdera den egna undervisningen/pedagogiska aktiviteten
- visa på ett kritiskt förhållningssätt till den egna undervisningen genom didaktisk analys
- problematisera det professionella läraruppdraget, i teori och praktik, med tanke på social kompetens och verksamhetsutveckling
- bearbeta och reflektera över förenandet av didaktisk praktik och teori med utgångspunkt i det egna lärandet
- söka och värdera kunskap i vetenskapliga uppsatser/avhandlingar.
Behörighetskrav
Univ: Allmänt utbildningsområde (AUO) 45 hp eller motsvarande
Undervisningens upplägg
I kursens 15 hp integreras 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning. Undervisningen består av handledning, föreläsningar, enskilda litteraturstudier och processinriktat seminariearbete i basgrupper med varierade presentationsformer. Muntliga och skriftliga uppgifter ingår på såväl individ- som gruppnivå. Tyngdpunkten i undervisningen ligger i undersökande och problembaserat arbete. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och/eller efter slutförd kurs.
Obligatoriskt i kursen är temaintroduktioner, seminarieredovisningar, VFU och tentamen. Verksamhetsförlagd utbildning är en obligatorisk del av kursen. Studenten skall under VFU-perioden följa läraren i hennes/hans uppgifter. Den studerande planerar tillsammans med examinerande lärare samt lokal lärarutbildare den verksamhetsförlagda perioden så att alla moment t ex auskultation, egen undervisning, deltagande i seminarier och övrigt lärararbete samt VFU-uppgifter, sammantaget utgör kursen. I den verksamhetsförlagda utbildningen handleds den studerande av lokal lärarutbildare och universitetslärare. I denna kurs upprättas ett VFU-kontrakt som består av nulägesbeskrivning, individuella mål och utvärdering och analys.
Examination
Den studerandes kunskaper examineras i muntliga och/eller skriftliga examinationsformer av varierande karaktär. Examinationsformerna bestäms av examinator. Vid de individuella skriftliga examinationerna sätts betygen VG, G eller U. Muntliga examinationer och gruppuppgifter bedöms med betygen G eller U.
Den verksamhetsförlagda utbildningen examineras dels genom handledande samtal med universitetslärare dels genom det upprättade VFU-kontraktet. VFU:n bedöms med betygen VG, G eller U.
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerade delar av kursen är godkända. För betyget väl godkänd krävs en fördj8pad analys med ett metareflexivt förhållningssätt.
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 36
Gemensamt för alla studerande
Den fjärde basfärdigheten : sju röster om värderingar, lärande och Internet. Stockholm : Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling : 53 s. ill. :
Dysthe Olga Dialog, samspel och lärande Lund : Studentlitteratur : 2003 : 344 s. : ISBN: 91-44-04195-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Uljens Michael (red.) Didaktik : teori, reflektion och praktik. Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. : ISBN: 91-44-47941-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, gemensamt för alla
"Om utvärdering av kunskapslyftet" samt "Strategier och modeller för utvärdering". Skriv ut sidorna 5-11 (I PDF-läsaren anger du utskrift av sid 7-13) http://www.skolutveckling.se/vux/dokument/att_utv_Klyftet.pedf
Pedagogisk forskning i Sverige 2003 årg 8 nr 1-2 s 58-69 ISSN 1401-6788 (12 sid)
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation http://www,ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pedf-filer/linsparr.pedf
Vetenskaplig avhandling (Valfri. Välj t ex någon värdefull för kursen och ditt examensarbete)
VFU-handbok (Lärarutb. Umeå universitet) http://www.educ.umu.se/vfu/handbok/VFU-handbok-04.pedf
Endast för Gr/Gy
Skolverket (1999). Att utvärdera skolan Verktyg för utvärdering (56 sid). http://skolverket.se/publikationer?id=496
Endast för Fö
Skolverket, 2002). Utvärdering i förskolan - frågar och exampel. (72) http://www.skolverket.se/publikationer?id=930
Endast för Fri
Skolverket, 2000. Finns fritids? en utvärdering av kvaliteten i fritidshem (80 sid). http://www.skolverket.se/publikationer?id=598