Engelskt namn: Childcare and School in a Social Context
Denna kursplan gäller: 2007-08-27 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2007-08-27
Kurskod: 6PE021
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-13
Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-13
I kursen behandlas politiska, ekonomiska och kulturella förhållanden mellan förskola, förskoleklass, grundskola, fritidshem och gymnasieskola och det omgivande samhället: lokalt, regionalt, statligt, övernationellt och globalt. Vidare belyses vilka konsekvenser olika uppväxtvillkor har för det enskilda barnets utvecklingsmöjligheter utifrån kön, klass och etnicitet. I kursen ges de studerande möjlighet att välja ett område att fördjupa sig inom. De områden som är aktuella är: politik, ekonomi och kulturella förhållanden som förutsättning för de pedagogiska verksamheterna.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - förklara politiska, ekonomiska och kulturella förhållanden mellan å ena sidan förskola,förskoleklass, grundskola, fritidshem och gymnasieskola och å andra sidan det omgivande samhället: lokalt, regionalt, statligt, övernationellt och globalt - redogöra för barns olika uppväxtvillkor och hur de kan visa sig i den pedagogiska verksamheten - formulera egen kunskap och kritiskt analysera frågor som sammanhänger med dessa institutioner i omvärlden - dokumentera, bearbeta och analysera valt fördjupningsområde
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, examinerande seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt samt i en skriftlig rapport, omfattande 3 högskolepoäng, som framställs enskilt eller i grupp i seminarium med opponentskap. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt analysera och värdera valt fördjupningsområde. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande av moment. Fakultetsnämnden för lärarutbildning beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Blankett för denna ansökan: www.umu.se/blankett/SA
Haug Peder
Pedagogiskt dilemma : specialundervisning.
Stockholm : Statens skolverk : 1998 : 71 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=471
ISBN: 91-88373-93-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nihlfors Elisabet
Kunskap vidgar världen : globaliseringens inverkan på skola och lärande
Stockholm : Globaliseringsrådet : 2008 : 119 s. :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/11/76/05/e595a251.pdfz Fulltext
ISBN: 978-91-85935-25-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Agneta (red.)
Vi lämnar till skolan det käraste vi har - : om samarbete med föräldrar - en relation som utmanar
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling: Liber distribution : 2008 : 187 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2070z Fulltext
ISBN: 978-91-85589-59-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Ingrid
Fristående skolor : internationell forskning 1985-2000
Stockholm : Statens skolverk : b Fritze [distributör] : 2002 : 86 s. :
http://www.skolverket.se/sb/d/150;jsessionid=3915824933EB0142ED8EE412FB44D38A
ISBN: 91-85009-15-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
What is social justice in Swedish education today? The political governing problem
Nilsson Ingrid, Andersson Inger
International Journal of Inclusive Education, Vol. 5, Issue 2-3, pp. 257-263 : 2001 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13603110010020822
Obligatorisk
Salonen Tapio
Barnfattigdomen i Sverige. Årsrapport 2012
Rädda Barnen : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://rb.se/SiteCollectionDocuments/Rapporter/Barns_ekonomiska_utsatthet_2012.pdf
Specialpedagogiskt stöd i Europeiska skolor - en tematisk sammanställning
European Agency for Development of Special Needs Education : 2003 :
https://www.european-agency.org/publications/ereports/special-needs-education-in-europe/sne_europe_sv.pdf
Obligatorisk
Haug Peder
Pedagogiskt dilemma : specialundervisning.
Stockholm : Statens skolverk : 1998 : 71 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=471
ISBN: 91-88373-93-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Nihlfors Elisabet
Kunskap vidgar världen : globaliseringens inverkan på skola och lärande
Stockholm : Globaliseringsrådet : 2008 : 119 s. :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/11/76/05/e595a251.pdfz Fulltext
ISBN: 978-91-85935-25-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Agneta (red.)
Vi lämnar till skolan det käraste vi har - : om samarbete med föräldrar - en relation som utmanar
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling: Liber distribution : 2008 : 187 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2070z Fulltext
ISBN: 978-91-85589-59-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Ingrid
Fristående skolor : internationell forskning 1985-2000
Stockholm : Statens skolverk : b Fritze [distributör] : 2002 : 86 s. :
http://www.skolverket.se/sb/d/150;jsessionid=3915824933EB0142ED8EE412FB44D38A
ISBN: 91-85009-15-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Andersson Inger & Nilsson Ingrid (2001). What is social justice in Swedish education today? The political governing problem. International Journal of Inclusive Education, 5, 2/3, 257- 263. European Agency for Development of Special Needs Education (2003). Specialpedagogiskt stöd i Europeiska skolor en tematisk sammanställning. Laddas ner från: http://www.european-agency.org/site/info/publications/agency/ereports/08.html Salonen, Tapio (2008). Barnfattigdomen i Sverige: årsrapport 2008. Stockholm, Rädda barnen. (elektronisk resurs) http://shop.rb.se/Product/Product.aspx?ItemId=5089593
Haug Peder
Pedagogiskt dilemma : specialundervisning.
Stockholm : Statens skolverk : 1998 : 71 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=471
ISBN: 91-88373-93-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Kärrby Gunni (red.)
Skolan möter förskolan och fritidshemmet.
Lund : Studentlitteratur, 2000 ; (Lund : 163 s. :
ISBN: 91-44-01337-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Educational restructuring : international perspectives on traveling policies
Lindblad Sverker, Popkewitz Thomas S.
Greenwich, Conn. : Information Age Pub. : 2004 : xxxi, 220 s. :
ISBN: 1-59311-180-0 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Lindblad, Sverker & Popkewitz, Thomas S. Education Restructuring Governance in the Narratives of Progress and Denails.
Nilsson Ingrid
Fristående skolor : internationell forskning 1985-2000
Stockholm : Statens skolverk : b Fritze [distributör] : 2002 : 86 s. :
http://www.skolverket.se/sb/d/150;jsessionid=3915824933EB0142ED8EE412FB44D38A
ISBN: 91-85009-15-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Salonen Tapio
Barnfattigdomen i Sverige : årsrapport 2004
Stockholm : Rädda barnen : cop. 2004 : 145 s. :
http://se-web-01.rb.se/Shop/Archive/Documents/Barnfattigdom%202004%20lnga%20version%20050202.pdf
ISBN: 91-7321-149-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Artikel. Nr.3169
Laddas ner som PDF- fil från www.rb.se/bokhandel
Andersson Inger & Nilsson Ingrid (2001). What is social justice in Swedish education today? The political governing problem. International Journal of Inclusive Education, 5, 2/3, 257- 263. European Agency for Development of Special Needs Education (2003). Specialpedagogiskt stöd i Europeiska skolor en tematisk sammanställning. Laddas ner från: http://www.european-agency.org/site/info/publications/agency/ereports/08.html