Engelskt namn: Health, Learning and Confidence
Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare
Kurskod: 6PE020
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-13
I kursen behandlas sambanden mellan värdegrund, hälsa, lärande och trygghet i skolan och förskolan samt hur arbete för att förbättra förhållandena i dessa avseenden för elever, personal och föräldrar kan bedrivas. Kursen är tvärvetenskaplig och behandlar skolans och förskolans inre arbete, samverkan för en miljö för hälsa, lärande och utveckling, bemötande och en god arbetsmiljö för elever och personal, beaktas. Det salutogena perspektivet, dvs fokus på stödjande och främjande relationer och miljöer, ligger till grund för kursen. Hälsans bestämningsfaktorer belyses, dels utifrån sådant som kan vara möjligt för individen att påverka, såsom livsstil, dels med hjälp av faktorer som t ex ålder, kön, arv, etnicitet och socioekonomisk bakgrund. En god hälsa bestäms därutöver av strukturella faktorer och beslut på organisations- och samhällsnivå. Kunskap om vilka faktorer som är främjare av god hälsa och vilka riskfaktorer som finns analyseras. Förhållningssätt och metoder i arbetet med barn i behov av särskilt stöd diskuteras.
För godkänd kurs ska den studerande kunna: - beskriva och förstå sambanden mellan värdegrund, hälsa, lärande och trygghet i skolan och förskolan - dra slutsatser om hur skola och förskola kan samverka för en miljö som befrämjar hälsa, lärande och utveckling - planera, genomföra och redovisa hur man kan arbeta för att förbättra förhållandena i dessa avseenden för elever, personal och föräldrar - granska, särskilja och se samband mellan hälsans bestämningsfaktorer såsom livsstil, ålder, kön, arv, etnicitet och socioekonomisk bakgrund samt strukturella faktorer och beslut på organisations- och samhällsnivå - förstå och kritiskt granska förhållningssätt och metoder i arbetet med barn i behov av särskilt stöd
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid att den studerande tillgodogjort sig en självständig och djup förståelse av kursens innehåll. Studenten ska visa förmåga att kritiskt sätta teorier och begrepp i ett sammanhang, framföra åsikter som är väl underbyggda och trovärdiga samt uttrycka sin kunskap i en språkligt effektiv och klar struktur. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande av moment/del av kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Fakultetsnämnden för lärarutbildning beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. Blankett för denna ansökan: www.umu.se/blankett/SA
Hälsans mysterium
Antonovsky Aaron, Elfstadius Magnus
2. utg. / förord av Lennart Levi : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 271 s. :
ISBN: 91-27-11027-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Hälsa, lärande och trygghet : från proposition till praktik
Backman Lena, Brunnberg Hans, Servais Sven Göran
Stockholm : Centrum för folkhälsa : 2006 : 50 s. :
Läsanvisning: http://www.folkhalsoguiden.se/Rapport.aspx?id=1772&cid=288&ptitem=69&ptpage=0&ptpage=0&saitem=7
Bremberg Sven
Elevhälsa : teori och praktik
2., [helt omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 269 s. :
ISBN: 91-44-04253-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 1-4, 7-10)
Bremberg Sven
Nya verktyg för föräldrar : förslag till nya former av föräldrastöd
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2004 : 380 s. :
http://www.fhi.se/upload/PDF/2004/rapporter/r200449nyaverktygforforaldrar.pdf
ISBN: 91-7257-319-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 1-3, 7 eller 8 samt 12, övrigt vid behov)
Eriksson Nils
The psychosocial work environment and worker health.
Umeå : Univ. : 1996 : 70 s. :
Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
Hjörne Eva, Säljö Roger
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. :
ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Hälsa, lärande och trygghet : regeringens proposition 2001
Stockholmb Utbildningsdep. 2001 : Utbildningsdep. 2001 : 2001 : 79 s. :
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/1650
Människans hälsa : livsåskådning & personlighet
Kallenberg Kjell, Larsson Gerry
2., [rev.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 234 s. :
ISBN: 91-27-09805-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Friskt ledarskap : lönar sig
Ljusenius Tommy, Rydqvist Lars-Göran
2. uppl. : Stockholm : Prevent : 2004 : 149 s. :
ISBN: 91-7522-871-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheten för skolutveckling
Blick för elevens hälsa, lärande och trygghet - med fokus på elevhälsa och skolutveckling. Slutredovisning av regeringsuppdraget om hälsa, lärande och trygghet. Dnr 2003:989.
2003 :
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/sb/d/2266;jsessionid=84D9FD7E9A333E5E76A17FFFF79D85D4
Social kompetens och problembeteende i skolan : kompetensutvecklande och problemlösande arbete.
Ogden Terje, Wallgren Gunnel A.
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 304 s. :
ISBN: 91-47-05136-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Grundläggande folkhälsovetenskap
Pellmer Kristina, Wramner Bengt
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 256 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708447o.jpg
ISBN: 978-91-47-08447-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 1, 2, 6, 9, 10, 12, 13)
Pedagogik i hälsofrämjande arbete
Svederberg Eva, Svensson Lennart, Kindeberg Tina (red)
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 292 s. :
ISBN: 91-44-01542-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Servais Sven Göran
Arbetsmiljökvalitet i skolan : utvärdering av en arbetsmiljöintervention baserad på samverkan
Solna : Arbetslivsinstitutet : cop. 2002 : 83 s. :
ISBN: 91-7045-644-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Förebyggandets konst : insatser för att stärka den alkoholskadeförebyggande verksamheten i skolan
Stockholm : Gothia : cop. 2002 : 48 s. :
Hälsa på lika villkor : nationella mål för folkhälsan : slutbetänkande
[Ny utg.] : Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2000 : 251 s.a (251, [5] s.) :
ISBN: 91-38-31856-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Långtidsfrisk : så skapas hälsa, effektivitet och lönsamhet
Johnsson Johnny, Lugn Anders, Rexed Birger, Arvidson Lasse
Stockholm : Ekerlid : 2003 : 248 s. :
ISBN: 91-89617-68-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolk : sund protest eller riskbeteende?
Karlberg Martin, Sundell Knut
Stockholm : Socialtjänstförvaltningen : [2004] :
http://www.stockholm.se/files/67500-67599/file_67516.pdf
Kimber Birgitta
Att främja barns och ungdomars utveckling av social och emotionell kompetens : [teori och praktisk tillämpning för pedagoger]
Solna : Ekelund : 2004 : 187, [1] s. :
ISBN: 91-646-2050-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Socialstyrelsen
Folkhälsorapport 2005
Stockholm : Socialstyrelsen : 2005 : 395 s. :
http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2005/8707/2005-111-2.htm
ISBN: 91-7201-940-9
Se Umeå UB:s söktjänst
SOU 1997:108
Att lämna skolan med rak rygg : om rätten till skriftspråket och om förskolans och skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter : slutbetänkande
[Ny tr.] : Stockholm : Fritze : 1997 : [2], 517, [5] s. :
ISBN: 91-38-31429-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Utveckla barns emotionella och sociala kompetens
Webster-Stratton Carolyn, Björn Gíslason
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2004 : 320 s. :
ISBN: 91-7205-369-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer Skolans läroplaner samt aktuellt material från Skolverket och Myndigheten för skolutveckling.
Hälsa, lärande och trygghet : från proposition till praktik
Backman Lena, Brunnberg Hans, Servais Sven Göran
Stockholm : Centrum för folkhälsa : 2006 : 50 s. :
Läsanvisning: http://www.folkhalsoguiden.se/Rapport.aspx?id=1772&cid=288&ptitem=69&ptpage=0&ptpage=0&saitem=7
Bremberg Sven
Elevhälsa : teori och praktik
2., [helt omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 269 s. :
ISBN: 91-44-04253-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 1-4, 7-10)
Bremberg Sven
Nya verktyg för föräldrar : förslag till nya former av föräldrastöd
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2004 : 380 s. :
http://www.fhi.se/upload/PDF/2004/rapporter/r200449nyaverktygforforaldrar.pdf
ISBN: 91-7257-319-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 1-3, 7 eller 8 samt 12, övrigt vid behov)
Eriksson Nils
The psychosocial work environment and worker health.
Umeå : Univ. : 1996 : 70 s. :
Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
Hjörne Eva, Säljö Roger
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. :
ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Hälsa, lärande och trygghet : regeringens proposition 2001
Stockholmb Utbildningsdep. 2001 : Utbildningsdep. 2001 : 2001 : 79 s. :
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/1650
Kumlin Tomas (red.)
Känsla av sammanhang i teori, empiri och kritik
Stockholm : Forskningsrådsnämnden (FRN) : 1998 : 91 s. :
Friskt ledarskap : ledarskap ur ett hälsoperspektiv
Ljusenius Tommy, Rydqvist Lars-Göran
1. uppl. /b 3. tr. : Stockholm : Prevent : 2001 : 135 s. :
ISBN: (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheten för skolutveckling
Blick för elevens hälsa, lärande och trygghet - med fokus på elevhälsa och skolutveckling. Slutredovisning av regeringsuppdraget om hälsa, lärande och trygghet. Dnr 2003:989.
2003 :
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/sb/d/2266;jsessionid=84D9FD7E9A333E5E76A17FFFF79D85D4
Social kompetens och problembeteende i skolan : kompetensutvecklande och problemlösande arbete.
Ogden Terje, Wallgren Gunnel A.
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 304 s. :
ISBN: 91-47-05136-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogik i hälsofrämjande arbete
Svederberg Eva, Svensson Lennart, Kindeberg Tina (red)
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 292 s. :
ISBN: 91-44-01542-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Hälsans mysterium
Antonovsky Aaron, Elfstadius Magnus
2. utg. / förord av Lennart Levi : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 271 s. :
ISBN: 91-27-11027-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Förebyggandets konst : insatser för att stärka den alkoholskadeförebyggande verksamheten i skolan
Stockholm : Gothia : cop. 2002 : 48 s. :
Hälsa på lika villkor : nationella mål för folkhälsan : slutbetänkande
[Ny utg.] : Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2000 : 251 s.a (251, [5] s.) :
ISBN: 91-38-31856-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolk : sund protest eller riskbeteende?
Karlberg Martin, Sundell Knut
Stockholm : Socialtjänstförvaltningen : [2004] :
http://www.stockholm.se/files/67500-67599/file_67516.pdf
Socialstyrelsen
Folkhälsorapport 2005
Stockholm : Socialstyrelsen : 2005 : 395 s. :
http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2005/8707/2005-111-2.htm
ISBN: 91-7201-940-9
Se Umeå UB:s söktjänst
SOU 1997:108
Att lämna skolan med rak rygg : om rätten till skriftspråket och om förskolans och skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter : slutbetänkande
[Ny tr.] : Stockholm : Fritze : 1997 : [2], 517, [5] s. :
ISBN: 91-38-31429-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Bremberg Sven
Elevhälsa : teori och praktik
2., [helt omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 269 s. :
ISBN: 91-44-04253-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 1-4, 7-10, övrigt vid behov)
Bremberg, Sven (Red.) (2004). Nya verktyg för föräldrar - förslag till nya former av föräldrastöd. Statens folkhälsoinstitut R 2004:49. (Kapitel 1-3, 7 eller 8 samt 12, övrigt vid behov) Eriksson, Nils (1996). Psychosocial work environment and health. Sociologiska institutionen, Umeå universitet. Hälsa, lärande och trygghet. Prop 2001/02:14). Johnsson, Johnny, Lugn, Anders & Rexed, Birger (2003). Långtidsfrisk. Så skapas hälsa, effektivitet och lönsamhet. Lund: Ekerlids förlag. Kumlin, Thomas (Red.). (1998). Känsla av sammanhang i teori, empiri och kritik. Uppsala: Forskningsrådsnämnden Rapport 98:9. Källa, Nr 52 (2002). Jäktad, pressad utbränd? Forskare diskuterar strategier mot skadlig stress.Uppsala: Vetenskapsrådet. Ljusenius, Tommy & Rydqvist, Lars-Göran (1999). Friskt ledarskap ledarskap ur ett hälsoperspektiv. Stockholm: Arbetarskyddsnämnden. Svederberg, Eva, Svensson, Lennart & Kindeberg, Tina (2001). Pedagogik i hälsofrämjande arbete. Lund: Studentlitteratur. Ogden, Terje (2003). Social kompetens och problembeteende i skolan kompetensutvecklande och problemlösande arbete. Stockholm: Liber. Annan litteratur som kan komma till användning i kursen beroende på vad man väljer att fördjupa sig i: (referenslitteratur) Antonovsky, Aaron (1991 eller senare upplaga). Hälsans mysterium. Finland: Natur och Kultur. Att lämna skolan med rak rygg. SOU 1997:108. Folkhälsorapport 2005. Socialstyrelsen. Folkhälsoinstitutet har gett ut en rapport vid namn Förebyggandets konst insatser för att stärka den alkoholförebyggande verksamheten i skolan. Hälsa på lika villkor nationella mål för folkhälsan. Nationella Folkhälsokommittén (2002). Stockholm: Fritzes. Karlberg, Martin & Sundell, Knut (2004). Skolk sund protest eller riskbeteende. FOU-rapport 2004:1