Engelskt namn: Learning in Collaboration between School and Working Life
Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare
Kurskod: 6PE019
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-13
I kursen behandlas hur samarbete skola och arbetsliv formuleras i aktuella styrdokument. I kursen problematiseras lärande i arbetslivet utifrån aktuella begrepp såsom Livslångt lärande, Situerat lärande och Lärlingsutbildning. Frågor om klass, kön och etnicitet i relation till arbetsliv och yrkesval uppmärksammas. Samarbete mellan karaktärs- och kärnämneslärare poängteras vid infärgning av skolämnen under elevers arbetsplatsförlagda lärande (APL) eller i deras lärlingsutbildning. Lärarens roll vid handledning av Gymnasiearbete och möjlighet till samverkan med arbetslivet behandlas. Inom kursens ram ska de studerande självständigt genomföra och redovisa ett eget vetenskapligt arbete som ska vara av problemlösande karaktär. Underlag insamlas genom fältstudier på en arbetsplats.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för innehållet i aktuella styrdokument kring samverkan skola arbetsliv - redogöra för och problematisera aktuella begrepp som förknippas med lärande i arbetslivet - reflektera över frågor om klass, kön och etnicitet samt relatera dessa till arbetslivet - beskriva lärarens roll och ansvar i ett arbetsplatsförlagt lärande. - beskriva handledarrollen vid gymnasiearbeten - planera och genomföra ett självständigt vetenskapligt arbete
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. I kursen ingår fältstudier på enskilda arbetsplatser där frågor om samverkan mellan skola och arbetsliv problematiseras. Data från dessa fältstudier ska utgöra underlag för ett eget arbete av vetenskaplig karaktär som kritiskt ska granskas vid ett avslutande seminarium.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt redogöra för och reflektera över de didaktiska problem som behandlas i kursen, samt förmågan att kritiskt analysera och värdera dessa ur ett pedagogiskt perspektiv. Efter två underkända omprovstillfällen har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för denna ansökan: www.umu.se/blankett/SA
Arbetslivet.
Hansen Lars H., Orbán Pál, Berglund Tomas
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 475 s. ; 23 cm :
ISBN: 91-44-02321-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Berglund, Tomas, och Schedin, Stefan (2002). Social klass och arbete. (Sid 327 - 366)
Soidre, Tiuu (2002). Kvinnor och män i arbete differentiering och stratifiering. (Sid 367 - 399)
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Villkor och vägar för grundläggande yrkesutbildning : några forskarperspektiv
Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution : 2001 : 230 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=913
ISBN: 91-89314-63-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Ellström, Per-Erik & Davidsson, Bo (2001). Chans till livslångt lärande? Yrkesutbildningens och arbetsplatsens betydelse för utvecklande lärande. (15 sidor)
Scherp, Hans-Åke & Uhnoo, Sara (2002). Lärande och skolutveckling, Parallellprocesser för elever och lärande. (15 sidor)
Utbildningsdepartementet
Läroplan för det frivilliga skolformerna, Lpf94
Stockholm : 1994 :
Ellström, Per-Erik (2005). Arbetsplatslärandets janusansikte. I Pedagogisk Forskning i Sverige. Årg 10 Nr. 3-4 2005. (Sid 132 194) Aktuella programmål för gymnasieskolan eller motsvarande tillkommer. I anslutning till det vetenskapliga arbetet tillkommer relevant litteratur.
Arbetslivet.
Hansen Lars H., Orbán Pál, Berglund Tomas
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 475 s. ; 23 cm :
ISBN: 91-44-02321-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Berglund, Tomas, och Schedin, Stefan (2002). Social klass och arbete. (Sid 327 - 366)
Soidre, Tiuu (2002). Kvinnor och män i arbete, differentiering och stratifiering. (Sid 367 - 399)
Backman J.
Rapporter och uppsatser.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
ISBN: 91-44-00417-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Villkor och vägar för grundläggande yrkesutbildning : några forskarperspektiv
Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution : 2001 : 230 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=913
ISBN: 91-89314-63-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Ellström, Per-Erik & Davidsson, Bo (2001). Chans till livslångt lärande? Yrkesutbildningens och arbetsplatsens betydelse för utvecklande lärande. (15 sidor)
Scherp, Hans-Åke & Uhnoo, Sara (2002). Lärande och skolutveckling, Parallellprocesser för elever och lärande. (15 sidor)
Utbildningsdepartementet
Läroplan för det frivilliga skolformerna, Lpf94
Stockholm : 1994 :
Ellström, Per-Erik (2005). Arbetsplatslärandets janusansikte. I Pedagogisk Forskning i Sverige. Årg 10 Nr. 3-4 2005. (Sid 132 194) Aktuella programmål för gymnasieskolan eller motsvarande tillkommer. I anslutning till det vetenskapliga arbetet tillkommer relevant litteratur.