"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik med tonvikt på förberedande och grundläggande läsundervisning, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Specialeducation with Focus on Teaching and Reading in Preschool and Early School Years

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6PE018

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-13

Innehåll

Kursen belyser barns språk-, läs- och skrivutveckling genom förskola, förskoleklass och de tidigare åren i grundskolan. Relationen mellan tal, språk, läsning och skrivning är ett centralt innehåll i kursen liksom teorier om läsprocessen. Förberedande och grundläggande läs- och skrivundervisning samt olika tillvägagångssätt i undervisningen med elever på skilda läsutvecklingsnivåer ventileras. Vikten av kontinuitet och samverkan mellan förskoleåren och de tidiga skolåren behandlas.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - förklara hur barns/elevers tal- och språkförmåga kan inverka på läs- och skrivutvecklingen - redogöra för olika teorier om läsprocessen - värdera olika tillvägagångssätt i läs- och skrivundervisningen i förhållande till elever på olika läsutvecklingsnivåer - förklara varför kontinuitet mellan förberedande och grundläggande undervisning under förskoleåren och de tidiga skolåren är betydelsefull

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska moment är godkända. För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att kritiskt analysera olika teorier om läsprocessen samt att problematisera, värdera och dra slutsatser om läsundervisning i förhållande till barns/elevers olika läsutvecklingsnivåer. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett finns på www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 4

    Ahl Astrid
    Läraren och läsundervisningen: en studie av åldersintegrerad pedagogisk praktik med sju- och åttaåringar. Doktorsavhandling. Pedagogiska institutionen, Umeå.
    1998 : 110 s. :
    Läsanvisning: www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/ (valda delar)

    Skriftspråksutveckling genom lek : hur skriftspråket kan stimuleras i förskoleåldern
    Eriksen Hagtvet Bente, Degerman Jane
    1. uppl., b 5. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 158 s. :
    ISBN: 91-27-72293-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fridolfsson Inger
    Grunderna i läs- och skrivinlärning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 284 s. :
    ISBN: 978-91-44-00891-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Frost Jørgen
    Läsundervisning : praktik och teorier
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 256 s. :
    ISBN: 91-27-72272-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    God läsutveckling : kartläggning och övningar
    Lundberg Ingvar, Herrlin Katarina
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 72 s. :
    ISBN: 91-27-72306-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tunmer, W.E. & Chapman, J.W. (2003). The reading recovery approach to preventive early intervention:as good as it gets?, Reading Psykology, 24:337-360, 2003. Ladda ner från http://www.region10.org/specialeducation/documents/ReadingRecovery.pdf

    Valbar litteratur

    Druid-Glentow Birgit
    Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 287 s. :
    ISBN: 91-27-72297-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elbro Carsten
    Läsning och läsundervisning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05180-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hagtvet Bente Eriksen
    Språkstimulering, del 1; Tal och skrift i förskoleåldern
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 224 s. :
    ISBN: 91-27-72270-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hagtvet Bente Eriksen
    Språkstimulering, del 2; Aktiviteter och åtgärder i förskoleåldern
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 272 s. :
    ISBN: 91-27-72281-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Taube Karin
    Barns tidiga läsning
    Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 159 s. :
    ISBN: 9789172275034
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Samt valbar litteratur på val av fördjupning.

  • Giltig från: 2008 vecka 4

    Ahl Astrid
    Läraren och läsundervisningen: en studie av åldersintegrerad pedagogisk praktik med sju- och åttaåringar. Doktorsavhandling. Pedagogiska institutionen, Umeå.
    1998 : 110 s. :
    Läsanvisning: www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/ (valda delar)

    Skriftspråksutveckling genom lek : hur skriftspråket kan stimuleras i förskoleåldern
    Eriksen Hagtvet Bente, Degerman Jane
    1. uppl., b 5. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 158 s. :
    ISBN: 91-27-72293-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Frost Jørgen
    Läsundervisning : praktik och teorier
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 256 s. :
    ISBN: 91-27-72272-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    God läsutveckling : kartläggning och övningar
    Lundberg Ingvar, Herrlin Katarina
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 72 s. :
    ISBN: 91-27-72306-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stadler Ester
    Läs- och skrivinlärning
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 104 s. :
    ISBN: 91-44-00476-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tornéus Margit
    På tal om språk : språklig medvetenhet hos barn
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2000 : 69 s. :
    ISBN: 91-47-04980-4 (korr.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myrberg, Mats (2001). Konsten att skapa goda läsare. I: Locus - tidskrift för forskning om barn och ungdomar. Nr 2/01. Sid 25-41. Myrberg, Mats (2003). Konsensus om skolans insatser för att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter. www.sit.se Stencilmaterial motsvarande ca 250 sidor tillkommer.

    Referenslitteratur:

    Elbro Carsten
    Läsning och läsundervisning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05180-9
    Se Umeå UB:s söktjänst