Engelskt namn: Specialeducation with Focus on Teaching and Reading in Preschool and Early School Years
Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare
Kurskod: 6PE018
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-13
Kursen belyser barns språk-, läs- och skrivutveckling genom förskola, förskoleklass och de tidigare åren i grundskolan. Relationen mellan tal, språk, läsning och skrivning är ett centralt innehåll i kursen liksom teorier om läsprocessen. Förberedande och grundläggande läs- och skrivundervisning samt olika tillvägagångssätt i undervisningen med elever på skilda läsutvecklingsnivåer ventileras. Vikten av kontinuitet och samverkan mellan förskoleåren och de tidiga skolåren behandlas.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - förklara hur barns/elevers tal- och språkförmåga kan inverka på läs- och skrivutvecklingen - redogöra för olika teorier om läsprocessen - värdera olika tillvägagångssätt i läs- och skrivundervisningen i förhållande till elever på olika läsutvecklingsnivåer - förklara varför kontinuitet mellan förberedande och grundläggande undervisning under förskoleåren och de tidiga skolåren är betydelsefull
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska moment är godkända. För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att kritiskt analysera olika teorier om läsprocessen samt att problematisera, värdera och dra slutsatser om läsundervisning i förhållande till barns/elevers olika läsutvecklingsnivåer. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett finns på www.umu.se/blankett/SA
Ahl Astrid
Läraren och läsundervisningen: en studie av åldersintegrerad pedagogisk praktik med sju- och åttaåringar. Doktorsavhandling. Pedagogiska institutionen, Umeå.
1998 : 110 s. :
Läsanvisning: www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/
(valda delar)
Skriftspråksutveckling genom lek : hur skriftspråket kan stimuleras i förskoleåldern
Eriksen Hagtvet Bente, Degerman Jane
1. uppl., b 5. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 158 s. :
ISBN: 91-27-72293-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Fridolfsson Inger
Grunderna i läs- och skrivinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 284 s. :
ISBN: 978-91-44-00891-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Frost Jørgen
Läsundervisning : praktik och teorier
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 256 s. :
ISBN: 91-27-72272-4
Se Umeå UB:s söktjänst
God läsutveckling : kartläggning och övningar
Lundberg Ingvar, Herrlin Katarina
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 72 s. :
ISBN: 91-27-72306-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Tunmer, W.E. & Chapman, J.W. (2003). The reading recovery approach to preventive early intervention:as good as it gets?, Reading Psykology, 24:337-360, 2003. Ladda ner från http://www.region10.org/specialeducation/documents/ReadingRecovery.pdf
Druid-Glentow Birgit
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 287 s. :
ISBN: 91-27-72297-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Elbro Carsten
Läsning och läsundervisning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
ISBN: 91-47-05180-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Hagtvet Bente Eriksen
Språkstimulering, del 1; Tal och skrift i förskoleåldern
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 224 s. :
ISBN: 91-27-72270-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Hagtvet Bente Eriksen
Språkstimulering, del 2; Aktiviteter och åtgärder i förskoleåldern
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 272 s. :
ISBN: 91-27-72281-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Taube Karin
Barns tidiga läsning
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 159 s. :
ISBN: 9789172275034
Se Umeå UB:s söktjänst
Samt valbar litteratur på val av fördjupning.
Ahl Astrid
Läraren och läsundervisningen: en studie av åldersintegrerad pedagogisk praktik med sju- och åttaåringar. Doktorsavhandling. Pedagogiska institutionen, Umeå.
1998 : 110 s. :
Läsanvisning: www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/
(valda delar)
Skriftspråksutveckling genom lek : hur skriftspråket kan stimuleras i förskoleåldern
Eriksen Hagtvet Bente, Degerman Jane
1. uppl., b 5. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 158 s. :
ISBN: 91-27-72293-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Frost Jørgen
Läsundervisning : praktik och teorier
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 256 s. :
ISBN: 91-27-72272-4
Se Umeå UB:s söktjänst
God läsutveckling : kartläggning och övningar
Lundberg Ingvar, Herrlin Katarina
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 72 s. :
ISBN: 91-27-72306-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Stadler Ester
Läs- och skrivinlärning
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 104 s. :
ISBN: 91-44-00476-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Tornéus Margit
På tal om språk : språklig medvetenhet hos barn
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2000 : 69 s. :
ISBN: 91-47-04980-4 (korr.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Myrberg, Mats (2001). Konsten att skapa goda läsare. I: Locus - tidskrift för forskning om barn och ungdomar. Nr 2/01. Sid 25-41. Myrberg, Mats (2003). Konsensus om skolans insatser för att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter. www.sit.se Stencilmaterial motsvarande ca 250 sidor tillkommer.
Elbro Carsten
Läsning och läsundervisning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
ISBN: 91-47-05180-9
Se Umeå UB:s söktjänst