"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Verksamhetsutveckling för skola och lärarutbildning med inriktning mot bedömningsprocesser, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Institutional Development for School and Teacher Education towards Assessment of Quality

Denna kursplan gäller: 2008-01-28 och tillsvidare

Kurskod: 6PE017

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25

Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25

Innehåll

Kursen behandlar forskning om skolutveckling och verksamhetsnära skolforskning kopplat till kvalitetsarbete. Olika sätt att arbeta med skolutveckling och/eller utveckling av lärarutbildning problematiseras. Vidare skall deltagarna planera, initiera och genomföra ett processinriktat utvecklingsarbete, som innebär en utveckling av den egna praktiken. I kursen betonas ett problem- och processorienterat arbetssätt som ett redskap för förändring. Kursens innehåll fokuserar på bedömningsprocesser. Kursen är mot denna bakgrund indelad i två moment. Moment 1 Skolutveckling 4,5 högskolepoäng. (School-development) I detta moment bearbetas teorier, forskningsresultat och beprövad erfarenhet inom skolutvecklingsområdet, praxisnära forskning och kvalitetsarbete. Dessutom analyseras styrdokumenten som utgångspunkt för olika former av verksamhetsnära forskning. Olika perspektiv på bedömning diskuteras och problematiseras i förhållande till att kommunicera bedömning i lärande samtal, portfolio, pedagogisk dokumentation, individuella utvecklingsplaner och examinationsformer. Dessutom diskuteras bedömningens effekter på undervisningsformerna liksom undervisningsformernas effekter på bedömning. Deltagarnas erfarenheter av bedömning relateras till de teorier och metoder som kursen innefattar. Kursen förbereder också för rollen som lärledare, d v s utvecklingsledare vid den egna undervisningsenheten inom området bedömningsprocesser. Innehållet i momentet stöder deltagarna att arbeta utvecklingsinriktat inom ramen för moment två. Moment 2 Utvecklingsarbete 10,5 högskolepoäng (Development Work) Momentet innebär att deltagarna planerar, genomför och redovisar ett eget utvecklingsarbete. Arbetet innebär att deltagarna fördjupar sig i ett eget valt problemområde som är förankrat i verksamheten. I utvecklingsarbetet ingår att beskriva, analysera och utveckla modeller och metoder för bedömning.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för och analysera olika perspektiv på bedömningar - kritiskt granska och värdera olika typer av bedömningar - beskriva och värdera bedömning och betygssättning utifrån egen praktik - beskriva, analysera och reflektera över sitt eget sätt att kommunicera bedömning - belysa verksamhetsnära skolforskning och skolutveckling samt kunna problematisera det egna utvecklingsarbetet i relation till styrdokument och skola/lärarutbildning - planera, genomföra, dokumentera och utvärdera ett utvecklingsarbete i egen verksamhet - fungera som lärledare i skolutveckling med inriktning mot bedömningsprocesser vid den egna undervisningsenheten

Behörighetskrav

Univ: Lärarexamen om 120 p (180 hp) samt dokumenterad erfarenhet av pedagogisk yrkesverksamhet i minst tre år.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid att den studerande tillgodogjort sig en självständig och djup förståelse av kurslitteraturen, visat en förmåga att kritiskt sätta teorier och begrepp i ett sammanhang, framfört åsikter som är väl underbyggda och trovärdiga samt uttryckt sin kunskap i en språklig och klar struktur. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 5

Moment 1: Skolutveckling (4,5 högskolepoäng)

Skolutvecklingens många ansikten
Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
ISBN: 91-85128-15-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Organisera för utveckling och lärande : om skolprojekt i nätverksform
Björn Christina, Ekman Philips Marianne, Svensson Lennart
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 228 s. :
ISBN: 91-44-02185-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundahl Lisbeth
"Styrning och kvalitet" I Kerstin Holmlund (red.) (2004). Vad har kvalitet med skolan att göra?
Lund : Studentlitteratur : 2004 :
Läsanvisning: (30 s)

Tiller Tom
Aktionslärande : forskande partnerskap i skolan
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2002 : 215 s. :
ISBN: 91-88298-46-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapsrådets anvisningar för forskningsetiska frågor. http://www.vetenskapsradet.se/publikationer/index.asp

Moment 2: Utvecklingsarbete (10,5 högskolepoäng)

Andersson Håkan
Man söker med ljus och lykta : lärares bedömnings- och betygssättningsproblematik i en timplanelös grundskola
Umeå : Umeå universitet : 2003 : 42 s. :
ISBN: 91-7305-566-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Andersson Håkan
Nationell kvalitetsgranskning av betyg : en beskrivning och analys
Umeå : Umeå universitet : 2001 : [6], 53 s. :
ISBN: 91-7191-963-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Lärare av i morgon.
Carlgren Ingrid, Marton Ference, Lärarförbundet
Stockholm : Lärarförb : tr.) : 238 s. :
ISBN: 91-85096-77-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Egan Gerard
The skilled helper : a problem-management and opportunity-development approach to helping
7. ed. : Pacific Grove, Cal. : Brooks/Cole : Grove, Cal. : b Brooks/Cole, c 2002 : xii, valda delar :
ISBN: 0-534-50902-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Liliequist Bengt
Ludwik Flecks jämförande kunskapsteori
Umeå : Univ. : b Institutionen för filosofi och lingvistik : 2003 : xi, [1], 265, [2] s. :
ISBN: 91-7305-427-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Att bedöma eller döma : tio artiklar om bedömning och betygssättning
Skolverket , Henriksson Thomas
Stockholm : Statens skolverk : b Liber distribution : 2002 : 172 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=933
ISBN: 91-89314-89-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Bedömning av kunskap och kompetens
Svingby Gunilla, Svingby Sofia (red.)
Stockholm : Lärarhögskolan : 2001 : 171 s. :

Pedagogiska magasinet. (2000). Är du lönsam lille vän? Temanummer. Lärarförbundet. (40 s)

Referenslitteratur

Från lärandets loopar till lärande organisationer
Granberg Otto, Ohlsson Jon
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 148 s. :
ISBN: 91-44-03410-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Dialog i verkligheten : på jakt efter röda trådar
Myndigheten för skolutveckling , Hellman Kenneth
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : b Liber distribution : 2004 : 46 s. :
http://www.skolutveckling.se/publikationer/publ/main?uri=scam%3A%2F%2Fpubl%2F149&cmd=download
ISBN: 91-85128-29-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Alexandersson, Mikael (2004). Läraryrket kräver egen forskningsarena. I Pedagogiska magasinet 2004 nr 1 (7 s) Aktuella styrdokument och rapporter från Skolverket.