Engelskt namn: Special Education in Society
Denna kursplan gäller: 2007-08-20 och tillsvidare
Kurskod: 6PE016
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-27
I kursen belyses funktionshinder och det specialpedagogiska verksamhetsområdet i ett historiskt och samhälleligt perspektiv. Olika synsätt på normalitet och styrningsmekanismer som lagar och förordningar och politiska och ekonomiska beslut bearbetas i relation till specialpedagogisk verksamhet på individ-, grupp-, organisations- och samhällsnivå. I kursen berörs också vetenskaplig teori och enkät som underlag för vetenskaplig rapportering.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för huvuddragen i specialpedagogikens framväxt - förstå funktionshinder och det specialpedagogiska verksamhetsområdet ur ett samhällsperspektiv - förklara olika synsätt på normalitet och identifiera faktorer i samhället som kan försvåra individens lärande och utveckling, samt att utifrån dessa perspektiv kunna uttrycka slutsatser om konsekvenser för specialpedagogisk verksamhet på individ-, grupp-, organisations- och samhällsnivå - vara förtrogen med styrdokument och äga fördjupade kunskaper om de styrdokument som rör den studerandes framtida yrkesverksamhet - planera, genomföra och rapportera en enkätstudie i enlighet med vetenskaplig praxis
Univ: SPEB17/6SP000, 15 hp samt Det specialpedagogiska forskningsfältet 1, 7,5 hp eller motsvarande
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen sker fortlöpande samt i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera de teorier och perspektiv som behandlas och uttrycks i argumentationen för olika ståndpunkter och slutsatser. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning efter ansökan. Ansökningsblankett www.umu.se/blankett/SA
Barns och ungdomars välfärd : antologi från Kommittén Välfärdsbokslut.
Jonsson Jan O., Östberg Viveca, Evertsson Marie, Brolin Låftman Sara
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2001 : 343 s. :
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/2757
ISBN: 91-38-21482-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Texten finns gratis att läsa på nätet. http://www.regeringen.se/propositioner/sou/sou2001.htm)
Forskning inom det specialpedagogiska området : en kunskapsöversikt
Emanuelsson Ingemar, Persson Bengt, Rosenqvist Jerry
Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution : 2001 : 162 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=800
ISBN: 91-89314-25-5
Se Umeå UB:s söktjänst
FUNKIS - funktionshindrade elever i skolan : slutbetänkande
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 1998 : 519 s. a (519, [5] s.) :
ISBN: 91-38-20931-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kap 3)
Helldin Rolf
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet.
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 128 s. :
ISBN: 91-44-02114-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Jakobsson Inga-Lill
Diagnos i skolan : en studie av skolsituationer för elever med syndromdiagnos
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2002 : xiii, [1], 227, [33] s. :
ISBN: 91-7346-447-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Perspektiv på specialpedagogik
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 111 s. :
ISBN: 91-44-02939-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Nordström Irene
Samspel på jämlika och ojämlika villkor : om lindrigt utvecklingsstörda skolbarns relationer till kamrater
Stockholm : Pedagogiska institutionen : 2002 : [10], 188, [23] s. :
ISBN: 91-7265-446-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
ISBN: 91-47-05109-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Handikapp i skolan : det offentliga skolväsendets möte med funktionshinder från folkskolan till nutid
Stockholm : Skolverket : 2005 : 100 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1530
Tideman Magnus
Normalisering och kategorisering : om handikappideologi och välfärdspolitik i teori och praktik för personer med utvecklingsstörning
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 358 s. :
ISBN: 91-44-01614-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Apple, Michael W. (2001). Creating profits by creation failures: standards, markets, and inequality in education. International Journal of Inclusive Education, 2001, Vol. 5, No. 2/3, 103-118. Andersson Inger & Nilsson, Ingrid (2002). What is social justice in Swedish education today? The political governing problem. International Journal of Inclusive Education, 2001, Vol 5, No 2/3, 257-263. Brine, Jacky (2001). Education, social exclusion and the supranational state. International Journal of Inclusive Education, 2001, Vol. 5, No. 2/3, 119-131. Broady, Donald (1988). Kulturens fält. Om Pierre Bourdieus sociologi. Web-version av uppsatsen från NORDICOM-Nytt/Sverige, Nr 1-2, 1988. Börjesson, Mats (2002). Barn i behov av särskild korrigering. Artikel i antologin "Att arbeta med särskilt stöd - några perspektiv". Stockholm: Skolverket. Nind, Melanie & Cochrane, Steve (2002). Inclusive curricula? Pupils on the margins of special schools. International Journal of Inclusive Education, 2002, Vol. 6, No.2, 185-198.