Förändringsarbete, ledarskap och utvärdering, 15 hp
Kursen är nedlagd
Engelskt namn: Developmental Work, Leadership and Evaluation
Denna kursplan gäller: 2008-01-21
och tillsvidare
Kurskod: 6PE015
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-02-06
Innehåll
Kursen behandlar olika teoretiska perspektiv och teoretiska begrepp vilka ska användas som verktyg för beskrivning och analys inom det specialpedagogiska kunskapsområdet. Kursen är inriktad på förändringsarbete på olika plan med tonvikt på ledarskap och utvärdering. Särskilt uppmärksammas individ- och verksamhetsutveckling. Kursen omfattar även intervju som underlag för vetenskaplig rapportering.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna
- identifiera, redogöra för samt kritiskt granska olika teoretiska perspektiv
- använda teoretiska begrepp som verktyg för beskrivning och analys
- granska och relatera till styrdokument
- planera, genomföra och rapportera en intervjustudie enligt vetenskaplig praxis
Behörighetskrav
Univ: Godkända kurser på termin 1; Specialpedagogikens kunskapsområden, 15 hp, Specialpedagogik i samhället, 7,5 hp, och Det specialpedagogiska forskningsfältet 1, 7,5 hp, eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt handledning. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Vissa undervisningsinslag är obligatoriska.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen sker fortlöpande under kursen och i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att använda teoretiska perspektiv och begrepp i beskrivning, analys och kritisk granskning av såväl specialpedagogisk verksamhet som eget lärande.
Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment eller del av kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning.
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 4
Ahl Astrid Läraren och läsundervisningen: en studie av åldersintegrerad pedagogisk praktik med sju- och åttaåringar. Doktorsavhandling. Pedagogiska institutionen, Umeå. 1998 : 110 s. : Läsanvisning: http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/index.html
Det goda förändringsarbetet : om individ och organisation i förändring Angelöw Bosse, Rydh Tomas Lund : Studentlitteratur : 1991 : 170 s. : ISBN: 91-44-33761-2 Se Umeå UB:s söktjänst
Björk Gunilla O. Mobbning : en fråga om makt?. Lund : Studentlitteratur, 1999 ; Lund : 176 s. : ISBN: 91-44-00867-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Blossing Ulf Skolförbättring i praktiken Lund : Studentlitteratur : 2003 : 203 s. : ISBN: 91-44-02817-2 Se Umeå UB:s söktjänst
Dysthe Olga Dialog, samspel och lärande Lund : Studentlitteratur : 2003 : 344 s. : ISBN: 91-44-04195-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Forsberg Ulla Jämställdhetspedagogik : en sammanställning av aktionsforskningsprojekt Stockholm : Statens skolverk : b Liber distribution : 1998 : 80, [1] s. : ISBN: 91-88373-61-4 Se Umeå UB:s söktjänst
Helldin Rolf Kommunerna och den specialpedagogiska verksamheten : nutid och framtid Stockholm : HLS : 1998 : 229, [2] s. : ISBN: 91-7656-437-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Kvale Steinar Den kvalitativa forskningsintervjun Lund : Studentlitteratur : 1997 : 306 s. : ISBN: 91-44-00185-1 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: (Valda delar)
Lundberg Leif Görandets lov - lov att göra : om den nya tidens rektor Umeå : Univ. : 2000 : 178 s. : ISBN: 91-7191-902-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Stensmo Christer Ledarstilar i klassrummet. Lund : Studentlitteratur : 2000 : 246 s. : ISBN: 91-44-01575-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Strandberg Leif Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och fusklappar Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2006 : 212 s. : ISBN: 91-7227-463-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Connolly, Paul (1997). Racism and young girls peer-group relations: An etnographic study of an English primary school. Paper vid EERA-konferensen i Frankfurt 1997. http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/index.html (19 sid.)
Skolverket (1999). Att upptäcka språket. En rapport om 44 skolors arbete med läs- och skrivutveckling. (127 sid.)