"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Förändringsarbete, ledarskap och utvärdering, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Developmental Work, Leadership and Evaluation

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6PE015

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-02-06

Innehåll

Kursen behandlar olika teoretiska perspektiv och teoretiska begrepp vilka ska användas som verktyg för beskrivning och analys inom det specialpedagogiska kunskapsområdet. Kursen är inriktad på förändringsarbete på olika plan med tonvikt på ledarskap och utvärdering. Särskilt uppmärksammas individ- och verksamhetsutveckling. Kursen omfattar även intervju som underlag för vetenskaplig rapportering.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna - identifiera, redogöra för samt kritiskt granska olika teoretiska perspektiv - använda teoretiska begrepp som verktyg för beskrivning och analys - granska och relatera till styrdokument - planera, genomföra och rapportera en intervjustudie enligt vetenskaplig praxis

Behörighetskrav

Univ: Godkända kurser på termin 1; Specialpedagogikens kunskapsområden, 15 hp, Specialpedagogik i samhället, 7,5 hp, och Det specialpedagogiska forskningsfältet 1, 7,5 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt handledning. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Vissa undervisningsinslag är obligatoriska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen sker fortlöpande under kursen och i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att använda teoretiska perspektiv och begrepp i beskrivning, analys och kritisk granskning av såväl specialpedagogisk verksamhet som eget lärande. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment eller del av kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Ahl Astrid
Läraren och läsundervisningen: en studie av åldersintegrerad pedagogisk praktik med sju- och åttaåringar. Doktorsavhandling. Pedagogiska institutionen, Umeå.
1998 : 110 s. :
Läsanvisning: http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/index.html

Det goda förändringsarbetet : om individ och organisation i förändring
Angelöw Bosse, Rydh Tomas
Lund : Studentlitteratur : 1991 : 170 s. :
ISBN: 91-44-33761-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Björk Gunilla O.
Mobbning : en fråga om makt?.
Lund : Studentlitteratur, 1999 ; Lund : 176 s. :
ISBN: 91-44-00867-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Blossing Ulf
Skolförbättring i praktiken
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 203 s. :
ISBN: 91-44-02817-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Dysthe Olga
Dialog, samspel och lärande
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 344 s. :
ISBN: 91-44-04195-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Forsberg Ulla
Jämställdhetspedagogik : en sammanställning av aktionsforskningsprojekt
Stockholm : Statens skolverk : b Liber distribution : 1998 : 80, [1] s. :
ISBN: 91-88373-61-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Frykholm Clas-Uno
Att utvärdera kunskapslyftet : ett servicematerial
Stockholm : Delegationen för kunskapslyftet : [1997] : 28 s. :
http://www.ucer.umu.se/PDF/arbetsrapporter/FrykholmKunskapslyftet.pdf

Helldin Rolf
Kommunerna och den specialpedagogiska verksamheten : nutid och framtid
Stockholm : HLS : 1998 : 229, [2] s. :
ISBN: 91-7656-437-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Kvale Steinar
Den kvalitativa forskningsintervjun
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 306 s. :
ISBN: 91-44-00185-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)

Lundberg Leif
Görandets lov - lov att göra : om den nya tidens rektor
Umeå : Univ. : 2000 : 178 s. :
ISBN: 91-7191-902-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Stensmo Christer
Ledarstilar i klassrummet.
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 246 s. :
ISBN: 91-44-01575-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Strandberg Leif
Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och fusklappar
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2006 : 212 s. :
ISBN: 91-7227-463-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Utbildningsdepartementet
Lärande ledare : ledarskap för dagens och framtidens skola
Stockholm : Utbildningsdep. : 2001 : 52 s. :
http://utbildning.regeringen.se/publikationerinfo/pdfskriftserie/skrifts_01_4.pdf

Connolly, Paul (1997). Racism and young girls peer-group relations: An etnographic study of an English primary school. Paper vid EERA-konferensen i Frankfurt 1997. http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/index.html (19 sid.) Skolverket (1999). Att upptäcka språket. En rapport om 44 skolors arbete med läs- och skrivutveckling. (127 sid.)