"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Examensarbete Specialpedagogprogrammet, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Degree Project Special Education Programme

Denna kursplan gäller: 2007-08-20 och tillsvidare

Kurskod: 6PE013

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-06-10

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. Under kursen genomför de studerande ett självständigt examensarbete relevant för den specialpedagogiska verksamheten. De olika delarna i forskningsprocessen ventileras och granskas kritiskt. Detta sker vid enskild handledning och vid seminarietillfällen. Vid samtliga seminarietillfällen tar de studerande aktivt del av och ger synpunkter på övriga gruppdeltagares examensarbeten.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - formulera en relevant frågeställning för specialpedagogens yrkesroll - ge problemområdet en allsidig belysning, vilket innebär teoretisk granskning och empirisk undersökning - välja, motivera och tillämpa relevant vetenskaplig metod i förhållande till forskningsproblemet - bearbeta och tolka insamlad data - dra slutsatser grundade i tidigare forskning och/eller teorier - sammanställa en logiskt sammanhållen rapport med god språkbehandling och formell utformning enligt pedagogisk praxis - kritiskt och konstruktivt granska eget och andras examensarbete

Behörighetskrav

Univ: Specialpedagogiska kunskapsområden, 15 hp, Förändringsarbete, ledarskap och utvärdering, 15 hp, Det specialpedagogiska forskningsfältet 1, 7,5 hp, samt Det specialpedagogiska forskningsfältet 2, 7,5 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Examensarbetet genomförs enskilt eller i par. Undervisningen består av handledning enskilt eller i grupp. Den studerande skall kontinuerligt hålla handledaren informerad om arbetets fortskridande. Tre obligatoriska seminarier ingår i kursen då forskningsplanen presenteras och examensarbetena ventileras. Vid samtliga seminarietillfällen skall den studerande aktivt ta del av och ge synpunkter på övriga deltagares arbeten. Vid det avslutande seminariet genomför de studerande opposition på varandras arbeten.

Examination

För godkänd kurs krävs att den studerande deltagit aktivt vid de obligatoriska seminarierna, presenterat ett godkänt examensarbete samt genomfört opposition på ett annat arbete och försvarat det egna arbetet. För betyget Väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att finna lösningar på vetenskapliga problem i de olika delarna av forskningsprocessen, samt att i en kritisk analys och värdering av de egna resultaten, placera in dem i ett vetenskapligt sammanhang. Studerande som underkänts två gånger på kurs, har hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning rätt att begära att annan lärare utses till examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande prövas alltid individuellt.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 34

Examensarbetet i lärarutbildningen : undersökningsmetoder och språklig utformning.
Johansson Bo, Svedner Per Olov
3. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2001 : 104 s. ; 23 cm :
ISBN: 91-89040-36-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet. http://www.vetenskapsradet.se/humsam/index.asp?id=24&dok_id=838 Dessutom tillkommer litteratur inom det specifika problemområdet för examensarbetet.