"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Det specialpedagogiska forskningsfältet 3, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: The Field of Special Education Research 3

Denna kursplan gäller: 2007-08-20 och tillsvidare

Kurskod: 6PE012

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-12-04

Innehåll

I kursen behandlas vetenskaplig teori och metod med inriktning mot det specialpedagogiska området. Kursen ägnas också åt utvärdering på olika nivåer inom utbildningsområdet.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - analysera och jämföra olika vetenskapsteorier - förstå och motivera olika vetenskapliga metoder i förhållande till forskningsobjektet - samla in, bearbeta och analysera kvalitativa och kvantitativa data - kritiskt granska och tillämpa modeller för utvärdering

Behörighetskrav

Univ: Specialpedagogexamen 60 p (90 hp) vari ingår examensarbete om 10 p (15 hp)

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Delar av undervisning och uppgifter genomförs över internet, vilket innebär vissa krav på teknisk utrustning och kompetens (modem/bredband). Muntliga redovisningar av uppgifter är obligatoriska. En forskningsplan där den studerande integrerar forskningsmetodiska kunskaper och förbereder examensarbetet avslutar kursen.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen och/eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För godkänd kurs krävs att samtliga obligatoriska inslag och uppgifter är godkända. För betyget Väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tillämpa forskningsmetodiska kunskaper och därvid problematisera metodval, samt självständigt analysera och värdera vetenskapsteoretiska inriktningar och olika modeller för utvärdering. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Studerande som underkänts två gånger på kurs, har hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning, rätt att begära att annan lärare utses till examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbldning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande finns på www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 34

Asplund Johan
Avhandlingens språkdräkt
Göteborg : Korpen : 2002 : 137, [1] s. :
ISBN: 91-7374-401-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Rudberg Birgitta
Statistik : att beskriva och analysera statistiska data
Lund : Studentlitteratur : 1993 : 229, [3] s. :
ISBN: 91-44-37701-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar.)

Yates Lyn
What does good education research look like? Situating a field and its practices
Maidenhead : Open University Press : 2004. : x, 232 s. :
ISBN: 0-335-21247-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1, s 15-36 samt kap 7, s 157-174.

House, Earnie & Howe, Kenneth (2000). Deliberative Democratic Evaluation. New Directions for Evaluation, 85, s 3-12. Nevöy, Anne (2003). Special education: an academic discipline in an impass? International Journal of Inclusive Education, vol 7, nr 4, s 357-374. Segerholm, Christina (2001). National Evaluation as Goverening Instrument: How Do They Govern? Evaluation, 7,4, s 427-438. Åsberg, Rodney (2001). Det finns inga kvalitativa metoder och inga kvantitativa heller för den delen. Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik. Pedagogisk Forskning i Sverige. Årgång 6, nr 4, s 270-292. http://www.ped.gu.se/pedfo/v6/n4.html