Engelskt namn: The Field of Special Education Research 3
Denna kursplan gäller: 2007-08-20
och tillsvidare
Kurskod: 6PE012
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-12-04
Innehåll
I kursen behandlas vetenskaplig teori och metod med inriktning mot det specialpedagogiska området. Kursen ägnas också åt utvärdering på olika nivåer inom utbildningsområdet.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- analysera och jämföra olika vetenskapsteorier
- förstå och motivera olika vetenskapliga metoder i förhållande till forskningsobjektet
- samla in, bearbeta och analysera kvalitativa och kvantitativa data
- kritiskt granska och tillämpa modeller för utvärdering
Behörighetskrav
Univ: Specialpedagogexamen 60 p (90 hp) vari ingår examensarbete om 10 p (15 hp)
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Delar av undervisning och uppgifter genomförs över internet, vilket innebär vissa krav på teknisk utrustning och kompetens (modem/bredband). Muntliga redovisningar av uppgifter är obligatoriska. En forskningsplan där den studerande integrerar forskningsmetodiska kunskaper och förbereder examensarbetet avslutar kursen.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen och/eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För godkänd kurs krävs att samtliga obligatoriska inslag och uppgifter är godkända. För betyget Väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tillämpa forskningsmetodiska kunskaper och därvid problematisera metodval, samt självständigt analysera och värdera vetenskapsteoretiska inriktningar och olika modeller för utvärdering.
Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Studerande som underkänts två gånger på kurs, har hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning, rätt att begära att annan lärare utses till examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbldning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande finns på www.umu.se/blankett/SA.
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 34
Asplund Johan Avhandlingens språkdräkt Göteborg : Korpen : 2002 : 137, [1] s. : ISBN: 91-7374-401-8 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Rudberg Birgitta Statistik : att beskriva och analysera statistiska data Lund : Studentlitteratur : 1993 : 229, [3] s. : ISBN: 91-44-37701-0 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: (Valda delar.)
Yates Lyn What does good education research look like? Situating a field and its practices Maidenhead : Open University Press : 2004. : x, 232 s. : ISBN: 0-335-21247-6 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Kap 1, s 15-36 samt kap 7, s 157-174.
House, Earnie & Howe, Kenneth (2000). Deliberative Democratic Evaluation. New Directions for Evaluation, 85, s 3-12.
Nevöy, Anne (2003). Special education: an academic discipline in an impass? International Journal of Inclusive Education, vol 7, nr 4, s 357-374.
Segerholm, Christina (2001). National Evaluation as Goverening Instrument: How Do They Govern? Evaluation, 7,4, s 427-438.
Åsberg, Rodney (2001). Det finns inga kvalitativa metoder och inga kvantitativa heller för den delen. Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik. Pedagogisk Forskning i Sverige. Årgång 6, nr 4, s 270-292. http://www.ped.gu.se/pedfo/v6/n4.html