"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Det specialpedagogiska forskningsfältet 2, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: The Field of Special Education Research 2

Denna kursplan gäller: 2007-08-20 och tillsvidare

Kurskod: 6PE011

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-27

Innehåll

I kursen problematiseras vetenskapsteoretiska och metodiska förhållningssätt i relation till valda problemområden inom det specialpedagogiska forskningsfältet. Intervju som vetenskaplig metod behandlas med särskilt fokus på intervjuanalys. Statistisk bearbetning av datamaterial behandlas liksom granskning av vetenskapliga avhandlingar/rapporter.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - använda och motivera val av intervju som vetenskaplig metod - använda statistiskt program för databearbetning - uppvisa färdigheter i att kritiskt granska vetenskapliga avhandlingar / rapporter - självständigt upprätta en forskningsplan i vilken ett forskningsproblem formuleras samt valda datainsamlingsmetoder beskrivs och motiveras - diskutera vetenskapsteoretiska förhållningssätt i relation till eget valt problemområde

Behörighetskrav

Univ: Godkänd på Det specialpedagogiska forskningsfältet 1, 7,5 hp, eller motsvarande och genomgått kurs Förändringsarbete, ledarskap och utvärdering, 15 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik vilket innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vid muntliga redovisningar av uppgifter råder obligatorisk närvaro. Undervisningen i vissa moment kan ges på engelska. I kursen ingår att studenten upprättar en forskningsplan inför det kommande examensarbetet.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera de teorier och perspektiv som behandlas samt utifrån dessa argumentera för olika ståndpunkter och slutsatser. Varje avsnitt kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på avsnitt efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket avsnitt eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett finns på www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 34

Att skriva en bra uppsats.
Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Hedelund Lis, Nordli Harald
1. uppl. : Malmö : Liber : 2002 : 284 s. :
ISBN: 91-47-06217-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Kvale Steinar
Den kvalitativa forskningsintervjun
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 306 s. :
ISBN: 91-44-00185-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Kvalitativ metod och vetenskapsteori
Starrin Bengt, Svensson Per-Gunnar (red.)
Lund : Studentlitteratur : 1994 : 211 s. :
ISBN: 91-44-39861-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Backman, Jarl (2006). Berätta med statistik. Bokmanus. Umeå universitet: Pedagogiska institutionen. En avhandling tillkommer.