"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Det specialpedagogiska forskningsfältet 1, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: The Field of Special Education Research 1

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6PE010

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-22

Innehåll

Inom kursen behandlas hur specialpedagogisk forskning bedrivs varvid metoder för konstruktion av kvalitativa respektive kvantitativa data presenteras, tillämpas och problematiseras. Särskilt behandlas observations- och enkätmetod samt vetenskapsteoretiska frågeställningar. Grunderna i rapportskrivande introduceras och hur vetenskapliga metoder kan användas i den pedagogiska praktiken aktualiseras med exempel från aktionsforskning.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna - använda och motivera val av enkät som metod för en vetenskaplig analys av specialpedagogiska praktiker - planera och genomföra en mindre enkätundersökning, bearbeta och analysera dess data samt redovisa undersökningen i en rapport - genomföra, motivera och analysera observationer i pedagogisk praktik - använda och förstå grundläggande statistiska begrepp och metoder - uppvisa färdigheter i kritisk granskning av vetenskapliga artiklar

Behörighetskrav

Univ: Specialpedagogikens kunskapsområden 1, 15 hp, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik vilket innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vid muntliga redovisningar av uppgifter råder obligatorisk närvaro. Delar av undervisningen kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska avsnitt är godkända. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera de teorier och perspektiv som behandlas samt utifrån dessa argumentera för olika ståndpunkter och slutsatser. Varje avsnitt kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/avsnittet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på avsnitt efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket avsnitt som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett finns på www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2008 vecka 44

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Berge Britt-Marie
    Kunskap bryter könsmönster : aktionsforskning är verktyget : rapport från projektet Vidgade vyer i Jämtlands län
    Umeå : Umeå univ. : [2001] : 91 s. :

    Enkäten i praktiken : en handbok i enkätmetodik
    Ejlertsson Göran, Axelsson Jonas
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 134 s. :
    ISBN: 91-44-00052-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kullberg Birgitta
    Etnografi i klassrummet.
    2., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 243 s. :
    ISBN: 91-44-03090-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05102-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman, Jarl (2006). Berätta med statistik. Bokmanus. Umeå universitet: Pedagogiska institutionen. Därutöver tillkommer vetenskapliga artiklar som introduceras i anslutning till kurstillfället.

  • Giltig från: 2007 vecka 34

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Berge Britt-Marie
    Kunskap bryter könsmönster : aktionsforskning är verktyget : rapport från projektet Vidgade vyer i Jämtlands län
    Umeå : Umeå univ. : [2001] : 91 s. :

    Enkäten i praktiken : en handbok i enkätmetodik
    Ejlertsson Göran, Axelsson Jonas
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 134 s. :
    ISBN: 91-44-00052-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kullberg Birgitta
    Etnografi i klassrummet.
    2., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 243 s. :
    ISBN: 91-44-03090-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05102-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman, Jarl (2006). Berätta med statistik. Bokmanus. Umeå universitet: Pedagogiska institutionen. Därutöver tillkommer vetenskapliga artiklar som introduceras i anslutning till kurstillfället.