"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Special Education

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6PE009

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-13

Innehåll

I kursen behandlas grundläggande specialpedagogiska frågor. Specialpedagogikens historiska framväxt belyses liksom den samhälleliga målsättningen bakom begreppet ”en skola för alla” och särskolan som skolform. Barn/elever i behov av särskilt stöd och deras rätt utifrån gällande internationella, nationella och lokala styrdokument studeras. Kursen innehåller även en orientering om olika funktionshinder. Vidare behandlas pedagogiska insatser och skolans ansvar i samband med mobbning, barn i kris och konflikter.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för innebörden av begreppet ”en skola för alla” och relatera detta till läraruppdraget samt redogöra för särskolans uppdrag - redogöra för specialpedagogikens historiska framväxt - beskriva och reflektera över pedagogiska insatser utifrån barns/elevers olika förutsättningar och behov - reflektera över betydelsen av lärarens förhållningssätt i mötet med barn/elever med funktionshinder - redogöra för och diskutera skolans ansvar att hanera konflikter samt förebygga och arbeta med mobbning - reflektera över och diskutera hur skolan kan möta barn i kris.

Behörighetskrav

Univ: Grundläggande behörighet för högskolestudier samt godkända kurser inom AUO (Det allmänna utbildningsområdet), minst 30 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska moment är godkända. För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att kritiskt problematisera, värdera och dra slutsatser om pedagogiska insatser i förhållande till barns/elevers olika förutsättningar och behov. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande finns på www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2012 vecka 32

    Asp-Onsjö Lisa
    Dokumentation, styrning och kontroll i den svenska skolan
    Educare, nr. 2 : 2011 :
    http://www.skolporten.se/forskning/vetenskapligatidsskrifter/dokumentation-styrning-och-kontroll-i-den-svenska-skolan/
    Obligatorisk

    Börjesson Mats
    Barn i behov av särskild korrigering
    i Att arbeta med särskilt stöd - några perspektiv. Stockholm, Skolverket : 2003 :
    http://www.skolverket.se
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.skolverket.se

    Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
    Hjörne Eva, Säljö Roger
    1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. :
    ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Specialpedagogik och funktionshinder. Att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
    Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
    Natur & Kultur. (300 s, kommer aug 2011) : 2011 :
    Obligatorisk

    Lindmark Ulrika
    Skolornas krisberedskap och arbete med krishantering efter naturkatastrofen i Sydostasien
    [Stockholm] : Skolverket : 2006 : 1 PDF-fil (13 s.) :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1547z Fulltext
    Obligatorisk

    Lundström Agneta
    Mobbning - eller antidemokratiska handlingar?
    Tidskrift för lärarutbildning och forskning, nr. 1-2, s. 97-110 : 2004 :
    Obligatorisk

    Att läsa och skriva : forskning och beprövad erfarenhet
    Myndigheten för skolutveckling , Liberg Caroline, Hyltenstam Kenneth, Myrberg Mats, Frykholm Clas-Uno, Hjort Madeleine, Nordström Gert Z, Wiklund Ulla, Persson Magnus
    [reviderad upplaga] : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 119 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887
    ISBN: 978-91-85589-36-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    Inkludering av elever : vad betyder det och vad vet vi?
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2006 : 1 PDF-fil (57 s.) :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1824
    Obligatorisk

    Skolverket
    Handikapp i skolan : det offentliga skolväsendets möte med funktionshinder från folkskolan till nutid
    Stockholm : Skolverket : 2005 : 100 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1530
    Obligatorisk

    Skolverket
    Särskilt stöd i grundskolan. En sammanställning av senare års forskning och utvärdering. Stockholm: Skolverket 2008. Hämtas på: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1787

    Obligatorisk

    SOU 1998:66
    FUNKIS - funktionshindrade elever i skolan
    Stockholm : Fritzes :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: (kapitel 3 samt sidorna 429-432)

    Ytterligare artiklar kan tillkomma.

    Referenslitteratur

    Hammarberg Thomas
    Mänskliga rättigheter : konventionen om barnets rättigheter
    Ny, rev. uppl. : Stockholm : Utrikesdepartementet : 2006 : 80 s. :
    http://www.regeringen.se/download/b8de24c7.pdf?major=1&minor=40998&cn=attachmentPublDuplicator_0_attachment
    ISBN: 91-7496-358-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vad alla bör veta om läs- och skrivsvårigheter
    Lundgren Torbjörn, Ohlis Karin, Lundgren Ulf
    Stockholm : Förbundet Funktionshindrade med läs- och skrivsvårigheter ;a Härnösand :b Specialpedagogiska institutet : cop. 2003 : 71 s. :
    ISBN: 91-974600-0-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98
    2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 16 s. :
    Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
    ISBN: 978-91-38-32586-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Salamancadeklarationen och Salamanca +10
    [Stockholm] : Svenska Unescorådet : [2006] : 1 PDF-fil (62 s.) :
    http://www.unesco-sweden.org/shared/pdf/material/Salamanca%2007.pdf

    Sandberg Anette (red.)
    Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
    ISBN: 978-91-44-05119-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling
    Stockholm : Skolverket : [2012] : 57 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats

    Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen : för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan
    Stockholm : Skolverket : 2012 : 21 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-87115-36-3 (print)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32594-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2011 vecka 34

    Barn med behov av särskilt stöd : grundbok i specialpedagogik.
    Asmervik Sverre, Ogden Terje, Rygvold Anne-Lise
    3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 382 s. ; 23 cm :
    ISBN: 91-44-01561-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Övriga lärarstudenter, ej för lärarstuderande med inriktning förskola)

    Börjesson Mats
    Barn i behov av särskild korrigering
    i Att arbeta med särskilt stöd - några perspektiv. Stockholm, Skolverket : 2003 :
    http://www.skolverket.se
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.skolverket.se

    Lindmark Ulrika
    Skolornas krisberedskap och arbete med krishantering efter naturkatastrofen i Sydostasien
    [Stockholm] : Skolverket : 2006 : 1 PDF-fil (13 s.) :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1547z Fulltext
    Obligatorisk

    Lundström Agneta
    Mobbning - eller antidemokratiska handlingar?
    Tidskrift för lärarutbildning och forskning, nr. 1-2, s. 97-110 : 2004 :
    Obligatorisk

    Att läsa och skriva : forskning och beprövad erfarenhet
    Myndigheten för skolutveckling , Liberg Caroline, Hyltenstam Kenneth, Myrberg Mats, Frykholm Clas-Uno, Hjort Madeleine, Nordström Gert Z, Wiklund Ulla, Persson Magnus
    [reviderad upplaga] : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 119 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887
    ISBN: 978-91-85589-36-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    Inkludering av elever : vad betyder det och vad vet vi?
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2006 : 1 PDF-fil (57 s.) :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1824
    Obligatorisk

    Persson Bengt
    Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
    Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
    ISBN: 91-47-05109-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sandberg Anette (red.)
    Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
    ISBN: 978-91-44-05119-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (För lärarstuderande med inriktning förskola)

    Skolverket
    Handikapp i skolan : det offentliga skolväsendets möte med funktionshinder från folkskolan till nutid
    Stockholm : Skolverket : 2005 : 100 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1530
    Obligatorisk

    Skolverket
    Särskilt stöd i grundskolan. En sammanställning av senare års forskning och utvärdering. Stockholm: Skolverket 2008. Hämtas på: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1787

    Obligatorisk

    SOU 1998:66
    FUNKIS - funktionshindrade elever i skolan
    Stockholm : Fritzes :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: (kapitel 3 samt sidorna 429-432)

    Ytterligare artiklar kan tillkomma.

    Referenslitteratur

    1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94. p Gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, den kommunala vuxenutbildningen, statens skolor för vuxna och vuxenutbildningen för utvecklingsstörda
    Stockholm : Utbildningsdep. : b Fritze : 2000 : 18 s. :
    http://www.skolverket.se/
    ISBN: 91-38-31737-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förebygga diskriminering & främja likabehandling i skolan : (handledning för arbetet med likabehandlingsplan)
    Stockholm : JämO : 2008 : 31, [1] s. :
    http://www.do.se/upload/Ladda%20ner/Handledning_likabehandlingsplan08.pdfz Fulltext

    Hammarberg Thomas
    Mänskliga rättigheter : konventionen om barnets rättigheter
    Ny, rev. uppl. : Stockholm : Utrikesdepartementet : 2006 : 80 s. :
    http://www.regeringen.se/download/b8de24c7.pdf?major=1&minor=40998&cn=attachmentPublDuplicator_0_attachment
    ISBN: 91-7496-358-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vad alla bör veta om läs- och skrivsvårigheter
    Lundgren Torbjörn, Ohlis Karin, Lundgren Ulf
    Stockholm : Förbundet Funktionshindrade med läs- och skrivsvårigheter ;a Härnösand :b Specialpedagogiska institutet : cop. 2003 : 71 s. :
    ISBN: 91-974600-0-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Salamancadeklarationen och Salamanca +10
    [Stockholm] : Svenska Unescorådet : [2006] : 1 PDF-fil (62 s.) :
    http://www.unesco-sweden.org/shared/pdf/material/Salamanca%2007.pdf

  • Giltig från: 2009 vecka 42

    Barn med behov av särskilt stöd : grundbok i specialpedagogik.
    Asmervik Sverre, Ogden Terje, Rygvold Anne-Lise
    3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 382 s. ; 23 cm :
    ISBN: 91-44-01561-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Övriga lärarstudenter, ej för lärarstuderande med inriktning förskola)

    Lindmark Ulrika
    Skolornas krisberedskap och arbete med krishantering efter naturkatastrofen i Sydostasien
    [Stockholm] : Skolverket : 2006 : 1 PDF-fil (13 s.) :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1547z Fulltext

    Att läsa och skriva : forskning och beprövad erfarenhet
    Myndigheten för skolutveckling , Liberg Caroline, Hyltenstam Kenneth, Myrberg Mats, Frykholm Clas-Uno, Hjort Madeleine, Nordström Gert Z, Wiklund Ulla, Persson Magnus
    [reviderad upplaga] : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 119 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887
    ISBN: 978-91-85589-36-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    Inkludering av elever : vad betyder det och vad vet vi?
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2006 : 1 PDF-fil (57 s.) :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1824

    Persson Bengt
    Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
    Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
    ISBN: 91-47-05109-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sandberg Anette (red.)
    Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
    ISBN: 978-91-44-05119-2
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (För lärarstuderande med inriktning förskola)

    Skolverket
    Handikapp i skolan : det offentliga skolväsendets möte med funktionshinder från folkskolan till nutid
    Stockholm : Skolverket : 2005 : 100 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1530

    Skolverket
    Särskilt stöd i grundskolan. En sammanställning av senare års forskning och utvärdering. Stockholm: Skolverket 2008. Hämtas på: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1787

    SOU 1998:66
    FUNKIS - funktionshindrade elever i skolan
    Stockholm : Fritzes :
    Läsanvisning: (kapitel 3 samt sidorna 429-432)

    Börjesson, Mats (2003). Barn i behov av särskild korrigering. I Skolverket (2003). Att arbeta med särskilt stöd - några perspektiv. Stockholm: Skolverket. URL: http://www.skolverket.se Lundström, Agneta (2004). Mobbning - eller antidemokratiska handlingar? Tidskrift för lärarutbildning och forskning, nr 1-2, 2004, s.97-110. Ytterligare artiklar kan tillkomma.

    Referenslitteratur

    1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94. p Gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, den kommunala vuxenutbildningen, statens skolor för vuxna och vuxenutbildningen för utvecklingsstörda
    Stockholm : Utbildningsdep. : b Fritze : 2000 : 18 s. :
    http://www.skolverket.se/
    ISBN: 91-38-31737-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förebygga diskriminering & främja likabehandling i skolan : (handledning för arbetet med likabehandlingsplan)
    Stockholm : JämO : 2008 : 31, [1] s. :
    http://www.do.se/upload/Ladda%20ner/Handledning_likabehandlingsplan08.pdfz Fulltext

    Hammarberg Thomas
    Mänskliga rättigheter : konventionen om barnets rättigheter
    Ny, rev. uppl. : Stockholm : Utrikesdepartementet : 2006 : 80 s. :
    http://www.regeringen.se/download/b8de24c7.pdf?major=1&minor=40998&cn=attachmentPublDuplicator_0_attachment
    ISBN: 91-7496-358-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vad alla bör veta om läs- och skrivsvårigheter
    Lundgren Torbjörn, Ohlis Karin, Lundgren Ulf
    Stockholm : Förbundet Funktionshindrade med läs- och skrivsvårigheter ;a Härnösand :b Specialpedagogiska institutet : cop. 2003 : 71 s. :
    ISBN: 91-974600-0-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98
    Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 12 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1067
    ISBN: 91-85545-00-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Salamancadeklarationen och Salamanca +10
    [Stockholm] : Svenska Unescorådet : [2006] : 1 PDF-fil (62 s.) :
    http://www.unesco-sweden.org/shared/pdf/material/Salamanca%2007.pdf

    Utbildningsdepartmentet (2006)
    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94 : http://www.escandinavo.com/download/lpo94swe.pdf
    Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 17 s. :
    ISBN: 91-85545-01-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2009 vecka 4

    Barn med behov av särskilt stöd : grundbok i specialpedagogik.
    Asmervik Sverre, Ogden Terje, Rygvold Anne-Lise
    3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 382 s. ; 23 cm :
    ISBN: 91-44-01561-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindmark Ulrika
    Skolornas krisberedskap och arbete med krishantering efter naturkatastrofen i Sydostasien
    [Stockholm] : Skolverket : 2006 : 1 PDF-fil (13 s.) :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1547z Fulltext

    Att läsa och skriva : forskning och beprövad erfarenhet
    Myndigheten för skolutveckling , Liberg Caroline, Hyltenstam Kenneth, Myrberg Mats, Frykholm Clas-Uno, Hjort Madeleine, Nordström Gert Z, Wiklund Ulla, Persson Magnus
    [reviderad upplaga] : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 119 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887
    ISBN: 978-91-85589-36-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    Inkludering av elever : vad betyder det och vad vet vi?
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2006 : 1 PDF-fil (57 s.) :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1824

    Persson Bengt
    Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
    Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
    ISBN: 91-47-05109-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Handikapp i skolan : det offentliga skolväsendets möte med funktionshinder från folkskolan till nutid
    Stockholm : Skolverket : 2005 : 100 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1530

    Skolverket
    Särskilt stöd i grundskolan. En sammanställning av senare års forskning och utvärdering. Stockholm: Skolverket 2008. Hämtas på: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1787

    SOU 1998:66
    FUNKIS - funktionshindrade elever i skolan
    Stockholm : Fritzes :
    Läsanvisning: (kapitel 3 samt sidorna 429-432)

    Börjesson, Mats (2003). Barn i behov av särskild korrigering. I Skolverket (2003). Att arbeta med särskilt stöd - några perspektiv. Stockholm: Skolverket. URL: http://www.skolverket.se Lundström, Agneta (2004). Mobbning - eller antidemokratiska handlingar? Tidskrift för lärarutbildning och forskning, nr 1-2, 2004, s.97-110. Ytterligare artiklar kan tillkomma.

    Referenslitteratur

    1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94. p Gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, den kommunala vuxenutbildningen, statens skolor för vuxna och vuxenutbildningen för utvecklingsstörda
    Stockholm : Utbildningsdep. : b Fritze : 2000 : 18 s. :
    http://www.skolverket.se/
    ISBN: 91-38-31737-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förebygga diskriminering & främja likabehandling i skolan : (handledning för arbetet med likabehandlingsplan)
    Stockholm : JämO : 2008 : 31, [1] s. :
    http://www.do.se/upload/Ladda%20ner/Handledning_likabehandlingsplan08.pdfz Fulltext

    Hammarberg Thomas
    Mänskliga rättigheter : konventionen om barnets rättigheter
    Ny, rev. uppl. : Stockholm : Utrikesdepartementet : 2006 : 80 s. :
    http://www.regeringen.se/download/b8de24c7.pdf?major=1&minor=40998&cn=attachmentPublDuplicator_0_attachment
    ISBN: 91-7496-358-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vad alla bör veta om läs- och skrivsvårigheter
    Lundgren Torbjörn, Ohlis Karin, Lundgren Ulf
    Stockholm : Förbundet Funktionshindrade med läs- och skrivsvårigheter ;a Härnösand :b Specialpedagogiska institutet : cop. 2003 : 71 s. :
    ISBN: 91-974600-0-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98
    Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 12 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1067
    ISBN: 91-85545-00-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Salamancadeklarationen och Salamanca +10
    [Stockholm] : Svenska Unescorådet : [2006] : 1 PDF-fil (62 s.) :
    http://www.unesco-sweden.org/shared/pdf/material/Salamanca%2007.pdf

    Utbildningsdepartmentet (2006)
    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94 : http://www.escandinavo.com/download/lpo94swe.pdf
    Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 17 s. :
    ISBN: 91-85545-01-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2007 vecka 36

    Barn med behov av särskilt stöd : grundbok i specialpedagogik
    Asmervik Sverre, Ogden Terje, Rygvold Anne-Lise, Nilsson Björn
    Lund : Studentlitteratur : 1993 : 343 s. :
    ISBN: 91-44-35591-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kadesjö Björn
    Barn med koncentrationssvårigheter
    1. uppl. / b 2. [tr.] : Stockholm : Liber utbildning : 1993 : [6], 218 s. :
    ISBN: 91-634-0233-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundgren, Torbjörn & Ohlis, Karin (1995). Vad alla bör veta om läs- och skrivsvårigheter. FMLS, Enskede Gård. (adr: FMLS Lindevägen 39, 12048 Enskede Gård). (64 sid.) Lundström, Agneta (2004). Mobbning eller antidemokratiska handlingar? Tidskrift för lärarutbildning och forskning, nr 1-2, 2004, s.97-110. Persson, Bengt (1998). Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap. Stockholm: Liber. (148 sid.) Skolverket (1998). Elever i behov av särskilt stöd. Stockholm: Liber. (61 sid.) Skolverket (2005). Handikapp i skolan. Det offentliga skolväsendets möte med funktionshinder från folkskolan till nutid. Rapport, nr 270. Stockholm: Skolverket. (100 sid.) Finns tillgänglig på: www.skolverket.se/ Skolverket (2006). Skolornas krisberedskap och arbete med krishantering efter naturkatastrofen i Sydostasien. Rapport, Dnr 2005 414. Stockholm: Skolverket. (13 sid.) Finns tillgänglig på: www.skolverket.se/ SOU 1998:66. FUNKIS funktionshindrade elever i skolan. (Kap. 3 samt sidorna 429-432). Stockholm: FRITZES. (30 sid.)