Engelskt namn: Special Education
Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare
Kurskod: 6PE009
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-13
I kursen behandlas grundläggande specialpedagogiska frågor. Specialpedagogikens historiska framväxt belyses liksom den samhälleliga målsättningen bakom begreppet en skola för alla och särskolan som skolform. Barn/elever i behov av särskilt stöd och deras rätt utifrån gällande internationella, nationella och lokala styrdokument studeras. Kursen innehåller även en orientering om olika funktionshinder. Vidare behandlas pedagogiska insatser och skolans ansvar i samband med mobbning, barn i kris och konflikter.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för innebörden av begreppet en skola för alla och relatera detta till läraruppdraget samt redogöra för särskolans uppdrag - redogöra för specialpedagogikens historiska framväxt - beskriva och reflektera över pedagogiska insatser utifrån barns/elevers olika förutsättningar och behov - reflektera över betydelsen av lärarens förhållningssätt i mötet med barn/elever med funktionshinder - redogöra för och diskutera skolans ansvar att hanera konflikter samt förebygga och arbeta med mobbning - reflektera över och diskutera hur skolan kan möta barn i kris.
Univ: Grundläggande behörighet för högskolestudier samt godkända kurser inom AUO (Det allmänna utbildningsområdet), minst 30 hp eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska moment är godkända. För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att kritiskt problematisera, värdera och dra slutsatser om pedagogiska insatser i förhållande till barns/elevers olika förutsättningar och behov. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande finns på www.umu.se/blankett/SA
Asp-Onsjö Lisa
Dokumentation, styrning och kontroll i den svenska skolan
Educare, nr. 2 : 2011 :
http://www.skolporten.se/forskning/vetenskapligatidsskrifter/dokumentation-styrning-och-kontroll-i-den-svenska-skolan/
Obligatorisk
Börjesson Mats
Barn i behov av särskild korrigering
i Att arbeta med särskilt stöd - några perspektiv. Stockholm, Skolverket : 2003 :
http://www.skolverket.se
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.skolverket.se
Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
Hjörne Eva, Säljö Roger
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. :
ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Specialpedagogik och funktionshinder. Att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
Natur & Kultur. (300 s, kommer aug 2011) : 2011 :
Obligatorisk
Lindmark Ulrika
Skolornas krisberedskap och arbete med krishantering efter naturkatastrofen i Sydostasien
[Stockholm] : Skolverket : 2006 : 1 PDF-fil (13 s.) :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1547z Fulltext
Obligatorisk
Lundström Agneta
Mobbning - eller antidemokratiska handlingar?
Tidskrift för lärarutbildning och forskning, nr. 1-2, s. 97-110 : 2004 :
Obligatorisk
Att läsa och skriva : forskning och beprövad erfarenhet
Myndigheten för skolutveckling , Liberg Caroline, Hyltenstam Kenneth, Myrberg Mats, Frykholm Clas-Uno, Hjort Madeleine, Nordström Gert Z, Wiklund Ulla, Persson Magnus
[reviderad upplaga] : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 119 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887
ISBN: 978-91-85589-36-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Inkludering av elever : vad betyder det och vad vet vi?
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2006 : 1 PDF-fil (57 s.) :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1824
Obligatorisk
Skolverket
Handikapp i skolan : det offentliga skolväsendets möte med funktionshinder från folkskolan till nutid
Stockholm : Skolverket : 2005 : 100 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1530
Obligatorisk
Skolverket
Särskilt stöd i grundskolan. En sammanställning av senare års forskning och utvärdering. Stockholm: Skolverket 2008. Hämtas på: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1787
Obligatorisk
SOU 1998:66
FUNKIS - funktionshindrade elever i skolan
Stockholm : Fritzes :
Obligatorisk
Läsanvisning: (kapitel 3 samt sidorna 429-432)
Ytterligare artiklar kan tillkomma.
Hammarberg Thomas
Mänskliga rättigheter : konventionen om barnets rättigheter
Ny, rev. uppl. : Stockholm : Utrikesdepartementet : 2006 : 80 s. :
http://www.regeringen.se/download/b8de24c7.pdf?major=1&minor=40998&cn=attachmentPublDuplicator_0_attachment
ISBN: 91-7496-358-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Vad alla bör veta om läs- och skrivsvårigheter
Lundgren Torbjörn, Ohlis Karin, Lundgren Ulf
Stockholm : Förbundet Funktionshindrade med läs- och skrivsvårigheter ;a Härnösand :b Specialpedagogiska institutet : cop. 2003 : 71 s. :
ISBN: 91-974600-0-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 16 s. :
Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
ISBN: 978-91-38-32586-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Salamancadeklarationen och Salamanca +10
[Stockholm] : Svenska Unescorådet : [2006] : 1 PDF-fil (62 s.) :
http://www.unesco-sweden.org/shared/pdf/material/Salamanca%2007.pdf
Sandberg Anette (red.)
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
ISBN: 978-91-44-05119-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling
Stockholm : Skolverket : [2012] : 57 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen : för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan
Stockholm : Skolverket : 2012 : 21 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-36-3 (print)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn med behov av särskilt stöd : grundbok i specialpedagogik.
Asmervik Sverre, Ogden Terje, Rygvold Anne-Lise
3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 382 s. ; 23 cm :
ISBN: 91-44-01561-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Övriga lärarstudenter, ej för lärarstuderande med inriktning förskola)
Börjesson Mats
Barn i behov av särskild korrigering
i Att arbeta med särskilt stöd - några perspektiv. Stockholm, Skolverket : 2003 :
http://www.skolverket.se
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.skolverket.se
Lindmark Ulrika
Skolornas krisberedskap och arbete med krishantering efter naturkatastrofen i Sydostasien
[Stockholm] : Skolverket : 2006 : 1 PDF-fil (13 s.) :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1547z Fulltext
Obligatorisk
Lundström Agneta
Mobbning - eller antidemokratiska handlingar?
Tidskrift för lärarutbildning och forskning, nr. 1-2, s. 97-110 : 2004 :
Obligatorisk
Att läsa och skriva : forskning och beprövad erfarenhet
Myndigheten för skolutveckling , Liberg Caroline, Hyltenstam Kenneth, Myrberg Mats, Frykholm Clas-Uno, Hjort Madeleine, Nordström Gert Z, Wiklund Ulla, Persson Magnus
[reviderad upplaga] : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 119 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887
ISBN: 978-91-85589-36-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Inkludering av elever : vad betyder det och vad vet vi?
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2006 : 1 PDF-fil (57 s.) :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1824
Obligatorisk
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
ISBN: 91-47-05109-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sandberg Anette (red.)
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
ISBN: 978-91-44-05119-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (För lärarstuderande med inriktning förskola)
Skolverket
Handikapp i skolan : det offentliga skolväsendets möte med funktionshinder från folkskolan till nutid
Stockholm : Skolverket : 2005 : 100 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1530
Obligatorisk
Skolverket
Särskilt stöd i grundskolan. En sammanställning av senare års forskning och utvärdering. Stockholm: Skolverket 2008. Hämtas på: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1787
Obligatorisk
SOU 1998:66
FUNKIS - funktionshindrade elever i skolan
Stockholm : Fritzes :
Obligatorisk
Läsanvisning: (kapitel 3 samt sidorna 429-432)
Ytterligare artiklar kan tillkomma.
1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94. p Gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, den kommunala vuxenutbildningen, statens skolor för vuxna och vuxenutbildningen för utvecklingsstörda
Stockholm : Utbildningsdep. : b Fritze : 2000 : 18 s. :
http://www.skolverket.se/
ISBN: 91-38-31737-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Förebygga diskriminering & främja likabehandling i skolan : (handledning för arbetet med likabehandlingsplan)
Stockholm : JämO : 2008 : 31, [1] s. :
http://www.do.se/upload/Ladda%20ner/Handledning_likabehandlingsplan08.pdfz Fulltext
Hammarberg Thomas
Mänskliga rättigheter : konventionen om barnets rättigheter
Ny, rev. uppl. : Stockholm : Utrikesdepartementet : 2006 : 80 s. :
http://www.regeringen.se/download/b8de24c7.pdf?major=1&minor=40998&cn=attachmentPublDuplicator_0_attachment
ISBN: 91-7496-358-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Vad alla bör veta om läs- och skrivsvårigheter
Lundgren Torbjörn, Ohlis Karin, Lundgren Ulf
Stockholm : Förbundet Funktionshindrade med läs- och skrivsvårigheter ;a Härnösand :b Specialpedagogiska institutet : cop. 2003 : 71 s. :
ISBN: 91-974600-0-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
ISBN: 978-91-38-32538-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Salamancadeklarationen och Salamanca +10
[Stockholm] : Svenska Unescorådet : [2006] : 1 PDF-fil (62 s.) :
http://www.unesco-sweden.org/shared/pdf/material/Salamanca%2007.pdf
Barn med behov av särskilt stöd : grundbok i specialpedagogik.
Asmervik Sverre, Ogden Terje, Rygvold Anne-Lise
3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 382 s. ; 23 cm :
ISBN: 91-44-01561-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Övriga lärarstudenter, ej för lärarstuderande med inriktning förskola)
Lindmark Ulrika
Skolornas krisberedskap och arbete med krishantering efter naturkatastrofen i Sydostasien
[Stockholm] : Skolverket : 2006 : 1 PDF-fil (13 s.) :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1547z Fulltext
Att läsa och skriva : forskning och beprövad erfarenhet
Myndigheten för skolutveckling , Liberg Caroline, Hyltenstam Kenneth, Myrberg Mats, Frykholm Clas-Uno, Hjort Madeleine, Nordström Gert Z, Wiklund Ulla, Persson Magnus
[reviderad upplaga] : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 119 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887
ISBN: 978-91-85589-36-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Inkludering av elever : vad betyder det och vad vet vi?
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2006 : 1 PDF-fil (57 s.) :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1824
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
ISBN: 91-47-05109-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Sandberg Anette (red.)
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
ISBN: 978-91-44-05119-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (För lärarstuderande med inriktning förskola)
Skolverket
Handikapp i skolan : det offentliga skolväsendets möte med funktionshinder från folkskolan till nutid
Stockholm : Skolverket : 2005 : 100 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1530
Skolverket
Särskilt stöd i grundskolan. En sammanställning av senare års forskning och utvärdering. Stockholm: Skolverket 2008. Hämtas på: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1787
SOU 1998:66
FUNKIS - funktionshindrade elever i skolan
Stockholm : Fritzes :
Läsanvisning: (kapitel 3 samt sidorna 429-432)
Börjesson, Mats (2003). Barn i behov av särskild korrigering. I Skolverket (2003). Att arbeta med särskilt stöd - några perspektiv. Stockholm: Skolverket. URL: http://www.skolverket.se Lundström, Agneta (2004). Mobbning - eller antidemokratiska handlingar? Tidskrift för lärarutbildning och forskning, nr 1-2, 2004, s.97-110. Ytterligare artiklar kan tillkomma.
1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94. p Gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, den kommunala vuxenutbildningen, statens skolor för vuxna och vuxenutbildningen för utvecklingsstörda
Stockholm : Utbildningsdep. : b Fritze : 2000 : 18 s. :
http://www.skolverket.se/
ISBN: 91-38-31737-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Förebygga diskriminering & främja likabehandling i skolan : (handledning för arbetet med likabehandlingsplan)
Stockholm : JämO : 2008 : 31, [1] s. :
http://www.do.se/upload/Ladda%20ner/Handledning_likabehandlingsplan08.pdfz Fulltext
Hammarberg Thomas
Mänskliga rättigheter : konventionen om barnets rättigheter
Ny, rev. uppl. : Stockholm : Utrikesdepartementet : 2006 : 80 s. :
http://www.regeringen.se/download/b8de24c7.pdf?major=1&minor=40998&cn=attachmentPublDuplicator_0_attachment
ISBN: 91-7496-358-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Vad alla bör veta om läs- och skrivsvårigheter
Lundgren Torbjörn, Ohlis Karin, Lundgren Ulf
Stockholm : Förbundet Funktionshindrade med läs- och skrivsvårigheter ;a Härnösand :b Specialpedagogiska institutet : cop. 2003 : 71 s. :
ISBN: 91-974600-0-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan Lpfö 98
Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 12 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1067
ISBN: 91-85545-00-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Salamancadeklarationen och Salamanca +10
[Stockholm] : Svenska Unescorådet : [2006] : 1 PDF-fil (62 s.) :
http://www.unesco-sweden.org/shared/pdf/material/Salamanca%2007.pdf
Utbildningsdepartmentet (2006)
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94 : http://www.escandinavo.com/download/lpo94swe.pdf
Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 17 s. :
ISBN: 91-85545-01-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn med behov av särskilt stöd : grundbok i specialpedagogik.
Asmervik Sverre, Ogden Terje, Rygvold Anne-Lise
3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 382 s. ; 23 cm :
ISBN: 91-44-01561-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindmark Ulrika
Skolornas krisberedskap och arbete med krishantering efter naturkatastrofen i Sydostasien
[Stockholm] : Skolverket : 2006 : 1 PDF-fil (13 s.) :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1547z Fulltext
Att läsa och skriva : forskning och beprövad erfarenhet
Myndigheten för skolutveckling , Liberg Caroline, Hyltenstam Kenneth, Myrberg Mats, Frykholm Clas-Uno, Hjort Madeleine, Nordström Gert Z, Wiklund Ulla, Persson Magnus
[reviderad upplaga] : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 119 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887
ISBN: 978-91-85589-36-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Inkludering av elever : vad betyder det och vad vet vi?
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2006 : 1 PDF-fil (57 s.) :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1824
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
ISBN: 91-47-05109-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Handikapp i skolan : det offentliga skolväsendets möte med funktionshinder från folkskolan till nutid
Stockholm : Skolverket : 2005 : 100 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1530
Skolverket
Särskilt stöd i grundskolan. En sammanställning av senare års forskning och utvärdering. Stockholm: Skolverket 2008. Hämtas på: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1787
SOU 1998:66
FUNKIS - funktionshindrade elever i skolan
Stockholm : Fritzes :
Läsanvisning: (kapitel 3 samt sidorna 429-432)
Börjesson, Mats (2003). Barn i behov av särskild korrigering. I Skolverket (2003). Att arbeta med särskilt stöd - några perspektiv. Stockholm: Skolverket. URL: http://www.skolverket.se Lundström, Agneta (2004). Mobbning - eller antidemokratiska handlingar? Tidskrift för lärarutbildning och forskning, nr 1-2, 2004, s.97-110. Ytterligare artiklar kan tillkomma.
1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94. p Gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, den kommunala vuxenutbildningen, statens skolor för vuxna och vuxenutbildningen för utvecklingsstörda
Stockholm : Utbildningsdep. : b Fritze : 2000 : 18 s. :
http://www.skolverket.se/
ISBN: 91-38-31737-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Förebygga diskriminering & främja likabehandling i skolan : (handledning för arbetet med likabehandlingsplan)
Stockholm : JämO : 2008 : 31, [1] s. :
http://www.do.se/upload/Ladda%20ner/Handledning_likabehandlingsplan08.pdfz Fulltext
Hammarberg Thomas
Mänskliga rättigheter : konventionen om barnets rättigheter
Ny, rev. uppl. : Stockholm : Utrikesdepartementet : 2006 : 80 s. :
http://www.regeringen.se/download/b8de24c7.pdf?major=1&minor=40998&cn=attachmentPublDuplicator_0_attachment
ISBN: 91-7496-358-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Vad alla bör veta om läs- och skrivsvårigheter
Lundgren Torbjörn, Ohlis Karin, Lundgren Ulf
Stockholm : Förbundet Funktionshindrade med läs- och skrivsvårigheter ;a Härnösand :b Specialpedagogiska institutet : cop. 2003 : 71 s. :
ISBN: 91-974600-0-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan Lpfö 98
Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 12 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1067
ISBN: 91-85545-00-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Salamancadeklarationen och Salamanca +10
[Stockholm] : Svenska Unescorådet : [2006] : 1 PDF-fil (62 s.) :
http://www.unesco-sweden.org/shared/pdf/material/Salamanca%2007.pdf
Utbildningsdepartmentet (2006)
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94 : http://www.escandinavo.com/download/lpo94swe.pdf
Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 17 s. :
ISBN: 91-85545-01-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn med behov av särskilt stöd : grundbok i specialpedagogik
Asmervik Sverre, Ogden Terje, Rygvold Anne-Lise, Nilsson Björn
Lund : Studentlitteratur : 1993 : 343 s. :
ISBN: 91-44-35591-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Kadesjö Björn
Barn med koncentrationssvårigheter
1. uppl. / b 2. [tr.] : Stockholm : Liber utbildning : 1993 : [6], 218 s. :
ISBN: 91-634-0233-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundgren, Torbjörn & Ohlis, Karin (1995). Vad alla bör veta om läs- och skrivsvårigheter. FMLS, Enskede Gård. (adr: FMLS Lindevägen 39, 12048 Enskede Gård). (64 sid.) Lundström, Agneta (2004). Mobbning eller antidemokratiska handlingar? Tidskrift för lärarutbildning och forskning, nr 1-2, 2004, s.97-110. Persson, Bengt (1998). Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap. Stockholm: Liber. (148 sid.) Skolverket (1998). Elever i behov av särskilt stöd. Stockholm: Liber. (61 sid.) Skolverket (2005). Handikapp i skolan. Det offentliga skolväsendets möte med funktionshinder från folkskolan till nutid. Rapport, nr 270. Stockholm: Skolverket. (100 sid.) Finns tillgänglig på: www.skolverket.se/ Skolverket (2006). Skolornas krisberedskap och arbete med krishantering efter naturkatastrofen i Sydostasien. Rapport, Dnr 2005 414. Stockholm: Skolverket. (13 sid.) Finns tillgänglig på: www.skolverket.se/ SOU 1998:66. FUNKIS funktionshindrade elever i skolan. (Kap. 3 samt sidorna 429-432). Stockholm: FRITZES. (30 sid.)