Engelskt namn: Parental Involvement
Denna kursplan gäller: 2007-08-20 och tillsvidare
Kurskod: 6PE008
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-27
Kursen behandlar teorier och olika modeller för föräldrainflytande och samverkan inom förskola, förskoleklass/grundskola/fritidshem och gymnasieskola samt belyser detsamma utifrån ett historiskt och internationellt perspektiv. Föräldrainflytande och samverkan bearbetas utifrån perspektiven; klass, kön och etnicitet.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - beskriva utvecklingen av föräldrars/vårdnadshavares inflytande inom förskola, förskoleklass/grundskola/fritidshem och gymnasieskola utifrån historiskt och internationellt perspektiv - förklara och diskutera olika förutsättningar samt lärarprofessionens ansvar för inflytande/samverkan ur klass, kön och etniskt perspektiv - identifiera olika modeller för samverkan mellan föräldrar/vårdnadshavare och respektive pedagogiska praktik samt analysera och formulera frågor inom detta fält - självständigt söka, bearbeta, värdera, och dokumentera valt fördjupningsområde inom kursens ram
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar och seminarier och handledning där några av dessa är obligatoriska.
Examinationen består av skriftliga och muntliga redovisningar samt en skriftlig rapport som framställs enskilt eller i par. Redovisning sker i seminarium med opponentskap. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att kritiskt analysera och värdera vald fördjupningsuppgift och relatera den till lärarprofessionens pedagogiska uppgift. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Skola, språk och storstad : en antologi om språkutveckling och skolans villkor i det mångkulturella urbana rummet
Axelsson Monica, Bunar Nihad
Stockholm : Pocky : 2006 : 204, [3] s. :
http://www.fsys.se/gfxliborg/9185011304.jpg
ISBN: 91-85011-30-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Bouakaz , Laid (2006). Vem äger nyckeln till skolan? I Axelsson, Monica och Bunar, Nihad. Skola, språk och storstad. s.53-69. Pocky bokförlag.
Erikson Lars
Föräldrar och skola
Örebro : Örebro universitetsbibliotek : 2004 : 399 s. :
urn:nbn:se:oru:diva-87
ISBN: 91-7668-416-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Eurydice
Föräldrarnas roll inom skolsystemet i Europeiska unionen
Bryssel : EURYDICE : 1999 : 112 s. :
Jarl Maria
En skola i demokrati? : föräldrarna, kommunen och dialogen
Göteborg : Statsvetenskapliga institutionen : 2004 : 337 s. :
ISBN: 91-89246-11-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
ISBN: 91-38-31413-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna : Lpo 94 : Lpf 94.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1994 : 37 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1069 ; http://www.skolverket.se/publikationer?id=1071
ISBN: 91-38-30246-2
Se Umeå UB:s söktjänst
David, Miriam (2003). Minding the Gaps Between Family, Home and School: pushy or pressurised mummies? In Castelli, Stefano; Mendel, Maria & Ravn, Birte. School, Family and Community Partnership in a World of Differences and Changes. s. 75-87. Gdansk: Ernape report. Kristoffersson, Margaretha (2005). Parental Involvement: Parents´ new role in swedish schools. In G. Weiner (ed.), Social Inclusion and Exclusion, and Social Justice in Education (Vol. 29) s.163-176. Linz: Universitätsverlag Rudolf Trauner. Ravn, Birte (2005). An ambiguous relationship. Challenges and contradictions in the field of Family School-Community Partenership. Ouestioning the discourse of partnership. Web-artikel, https://www.ltu.se/web/nornape Valfri litteratur i samband med fördjupningsarbete om 200-300 sidor.
Samtal mellan hem och skola.
Adelswärd Viveka, Evaldsson Ann-Carita, Reimers Eva
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 135 s. :
ISBN: 91-44-00360-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Crozier Gill
Parents and schools : partners or protagonists?
Stoke-on-Trent : Trentham : 2000 : xviii, 160 s. :
ISBN: 1-85856-145-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Gars Christina
Delad vårdnad? : föräldraskap och förskolläraruppgift i den offentliga barndomen
Stockholm : HLS förl. : 2002 : 211, [2] s. :
ISBN: 91-7656-521-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Kristoffersson Margaretha
Föräldrainflytande i grundskolan : en undersökning av nio lokala styrelser med föräldramajoritet i grundskolan
Umeå : Univ. : 2002 : 170 s. :
ISBN: 91-7305-189-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Vincent Carol
Including parents? : education, citizenship and parental agency
Buckingham : Open University Press : 2000 : 156 s. :
ISBN: 0-335-20443-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Zetterholm-Ankarstrand Ingegerd
Föräldramakt på riktigt eller på låtsas? : lokala styrelser med föräldramajoritet i grundskolan
Linköping : Univ. : 2002 : 120 s. :
ISBN: 91-7373-261-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Vincent, Carol & Martin, Jane (2002). Class, culture and agency: researching parental voice. Disourse, Studies in the Cultural politics of education, 23(1), s 109-128.