Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-27
Innehåll
Kursen behandlar vetenskapsteori och hur forskning inom skolområdet kan bedrivas med olika utgångspunkter, kunskapsintresse och metoder. I kursen ingår att pröva och använda intervju och observation samt analysera kvalitativa data. Kursen innebär också att studenterna övar sig i reflexivt tänkande kring den egna verksamheten. Ett individuellt rbete om 3,5 hp ingår i kursen.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för och jämföra olika vetenskapsteorier
- motivera val av vetenskaplig metod
- samla in, bearbeta och analysera kvalitativa och kvantitativa data
- problematisera sitt eget förhållningssätt i användandet av olika vetenskapliga metoder
Behörighetskrav
Univ: Villkor för didaktisk praktik, 15 hp el motsv kurs inom allmänt utbildningsområde.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Muntliga redovisningar av uppgifter är obligatoriska.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen och/eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tillämpa forskningsmetodiska kunskaper och därvid problematisera metodval, samt att självständigt analysera och värdera olika modeller för utvärdering.
Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning efter ansökan. Blankett se www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 4
Kulturanalyser. Ehn Billy, Löfgren Orvar 2., [omarb.]uppl. : Malmö : Gleerup : 2001 : 180 s. : ISBN: 91-40-63486-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Lundgren Anna Sofia Tre år i g : perspektiv på kropp och kön i skolan Eslöv : B. Östlings bokförl. Symposion : 2000 : 202, [1] s. : ISBN: 91-7139-502-4 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Närhet och distans : kvalitativa metoder i samhällsvetenskap. Repstad Pål, Nilsson Björn 3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1999 ; (Lund : tur) : 153 s. : ISBN: 91-44-01020-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Tiller Tom Aktionslärande : forskande partnerskap i skolan 1. uppl. : Hässelby : Runa : 2002 : 215 s. : ISBN: 91-88298-46-9 Se Umeå UB:s söktjänst
Backman, Jarl (2006). Att berätta med statistik. Studentlitteratur: Lund. From, Jörgen, Holmgren, Carina, Andersson, Håkan & Ahl, Astrid (2003). Are Timetablefree Schools Possible? European Educational Research Journal. Vol 2, nr 4, s 547-558. http://www.wwwords.co.uk/eerj/content/pdfs/2/issue2_4.asp#4 Liliequist, Marianne (1996). I skuggan av Inte utan min dotter . Exiliraniers identitetsarbete. Ladda ned från http://www.umu.se/kultmed/forskning/publikationer.html Vetenskapsrådets anvisningar kring forskningsetiska frågor. http://www.vetenskapsradet.se/publikationer/index.asp