Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-27
Innehåll
I kursen behandlas vetenskapsteoretiska och metodiska förhållningssätt. Metoder för datainsamling intervju, observation och enkät presenteras, tillämpas och problematiseras i mindre övningsuppgifter. Litteratur- och informationssökning behandlas liksom granskning av vetenskapliga arbeten.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- använda olika verktyg för litteratur- och informationssökning
- använda intervju, observation och enkät som datainsamlingsmetod
- diskutera vetenskapsteoretiska förhållningssätt i relation till eget valt problemområde
- uppvisa färdigheter i att kritiskt granska vetenskapliga arbeten
- självständigt upprätta en forskningsplan i vilken ett forskningsproblem formuleras samt valda datainsamlingsmetoder beskrivs och motiveras
Behörighetskrav
Univ: Den studerande ska ha avklarat minst 75 hp på Studie- och yrkesvägledarprogrammet eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik vilket innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vid muntliga redovisningar av uppgifter råder obligatorisk närvaro. Undervisningen i vissa avsnitt kan ges på engelska. I kursen ingår att studenten upprättar en forskningsplan inför det kommande examensarbetet.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera de teorier och perspektiv som behandlas samt utifrån dessa argumentera för olika ståndpunkter och slutsatser.
Varje avsnitt kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett finns på www.umu.se/blankett/SA
Backman Jarl Rapporter och uppsatser 2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. : ISBN: 978-91-44-04826-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till forskningsmetodik Bell Judith, Nilsson Björn 4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. : ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Enkäten i praktiken : en handbok i enkätmetodik Ejlertsson Göran, Axelsson Jonas Lund : Studentlitteratur : 1996 : 134 s. : ISBN: 91-44-00052-9 Se Umeå UB:s söktjänst
Kvale Steinar Den kvalitativa forskningsintervjun Lund : Studentlitteratur : 1997 : 306 s. : ISBN: 91-44-00185-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod. Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. : ISBN: 91-47-05102-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Backman J. Rapporter och uppsatser. Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. : ISBN: 91-44-00417-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Bell Judith Introduktion till forskningsmetodik 3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 201 s. :
Enkäten i praktiken : en handbok i enkätmetodik Ejlertsson Göran, Axelsson Jonas Lund : Studentlitteratur : 1996 : 134 s. : ISBN: 91-44-00052-9 Se Umeå UB:s söktjänst
Kvale Steinar Den kvalitativa forskningsintervjun Lund : Studentlitteratur : 1997 : 306 s. : ISBN: 91-44-00185-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod. Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. : ISBN: 91-47-05102-7 Se Umeå UB:s söktjänst