"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogisk beteendevetenskap, 10,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Pedagogy and Behavioural Sciences

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6PE004

Högskolepoäng: 10,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-27

Innehåll

Under kursen problematiseras olika teorier om barns och ungdomars utveckling, ur samhällets, skolans och elevens perspektiv. I kursen behandlas också samhällsutvecklingens påverkan på relationen mellan barn –tonåringar –vuxna, liksom grupper och grupprocessers inverkan på undervisningssituationer, varvid frågor som klass, kön och etnicitet uppmärksammas.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: • redogöra för olika teoriers uppfattning om barns och ungdomars utveckling och relatera dessa teorier till lärandesituationer eller inlärning/inlärningssituationer • beskriva olika teoretiska modeller som behandlar gruppsykologi och med hjälp av dessa belysa vad som sker i olika undervisningssituationer eller undervisningsprocesser • redogöra för och reflektera över hur olika elevers sociala och kulturella bakgrund och kön påverkar deras utveckling, möjligheter och framtid • förklara och analysera hur samhällets utveckling kan påverka eller påverkar relationer mellan barn, tonåringar och vuxna

Behörighetskrav

Univ: Antagen till Studie- och yrkesvägledarprogrammet.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt gruppövningar. Obligatoriska moment är seminarier och gruppundervisning.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid att den studerande har tillgodogjort sig en självständig förståelse av litteraturen, visat förmåga att kritiskt sätta teorier och begrepp i ett sammanhang, framfört åsikter som är väl underbyggda och trovärdiga samt uttryckt sin kunskap i en språkligt effektiv och klar struktur. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande av kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett finns på www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Historien om flickor och pojkar : [könssocialisation i ett utvecklingspsykologiskt perspektiv]
Bjerrum Nielsen Harriet, Rudberg Monica
Lund : Studentlitteratur : 1991 : 366, [2] s. :
ISBN: 91-44-30601-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Den mångkulturella skolan
Hultinger Eva-Stina, Wallentin Christer
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 306 s. :
ISBN: 91-44-00208-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Maltén Arne
Grupputveckling inom skola och andra arbetsplatser
Lund : Studentlitteratur : 1992 : 229 s. :
ISBN: 91-44-35281-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Norberg Katarina
The school as a moral arena : constitutive values and deliberation in Swedish curriculum practice
Umeå : Pedagogiska institutionen : 2004 : 27 s. :
http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_umu_diva-273-1__fulltext.pdf

Skolverket
Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna : Lpo 94 : Lpf 94.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1994 : 37 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1069 ; http://www.skolverket.se/publikationer?id=1071
ISBN: 91-38-30246-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Spowe Bengt
Röster från den mångkulturella skolan : om undervisning och lärande i förskola och skola : en idébok
Uppsala : Kunskapsföretaget : 2003 : 78 s. :
ISBN: 91-89040-45-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Tallberg Broman Ingegerd
Pedagogiskt arbete och kön : med historiska och nutida exempel.
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 194 s. :
ISBN: 91-44-01805-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Trondman Mats
Kultursociologi i praktiken
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 471 s. :
ISBN: 91-44-00935-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Utvecklingspsykologiska teorier : en introduktion.
Jerlang Espen, Egeberg Sonja, Kärre Marianne, Junker Miranda Ulrika (red.)
3., [utök.]uppl. : Stockholm : Liber : 1999 : 391, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-47-04945-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Wrangsjö Björn
Tampas med tonåringar : ungdomsutveckling i familjeperspektiv
Stockholm : Natur och kultur : 1995 : 162, [1] s. :
ISBN: 91-27-05591-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

From, Jörgen & Holmgren, Carina (2004). Life in timetable free classrooms. Paper presenterat vid ECER konferensen på Kreta 2004. Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet. Broady, Donald (1998). Kulturens fält- om Pierre Bourdieus sociologi i Masskommunikation och kultur NORDICUM- nytt /Sverige, Nr 1-2. www.dsv.su.se/palme/socitey/pierre.pdf