"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Yrkesutbildning och arbetsliv, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Vocational Education and Working Life

Denna kursplan gäller: 2008-08-18 och tillsvidare

Kurskod: 6PE003

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-08-15

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. Kursen behandlar förutsättningar för samverkan mellan yrkesutbildning och arbetslivet sett ur ett nationellt, regionalt och lokalt perspektiv. Principiella frågor om yrkesutbildningens organisation och dess samhälleliga dimensionering analyseras. I kursen behandlas frågor om yrkeslärarens specifika roll i samspelet mellan utbildning och arbetslivet liksom den arbetsplatsförlagda utbildningen med den idag framväxande lärlingsutbildningen. Vidare uppmärksammas de skilda villkor och ideologier för lärande och undervisning som förekommer i skolan och arbetslivet och hur de framträder i köns och etnicitetsperspektiv. I kursen ingår att planera, genomföra och dokumentera ett eget relevant yrkespedagogiskt utvecklingsarbete.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: • redogöra för och diskutera olika faktorer som påverkar samspelet mellan yrkesutbildning och arbetslivet. • beskriva olika principiella utgångspunkter som påverkar hur yrkesutbildningen organiseras och dimensioneras. • analysera och förklara förändringar som sker inom och mellan arbetslivet och yrkesutbildningen. • redogöra för yrkeslärarens roll i samspelet mellan yrkesutbildningen och yrkeslivet. • reflektera över kön och etnicitet i relation till yrkesutbildning. • jämföra och värdera olika former för lärande och undervisning som de framträder inom skolan och yrkeslivet. • självständigt söka, bearbeta och dokumentera ett eget valt yrkespedagogiskt fördjupningsområde i en skriftlig rapport.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Delar av kursen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. I kursen ingår fältstudier på enskilda yrkesutbildningar eller arbetsplatser där frågor om lärande och undervisning problematiseras. Data från dessa fältstudier ska utgöra underlag för egen reflektion och värdering kring förhållandet mellan teori och praktik.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt finna lösningar på yrkespedagogiska problem i de olika delarna av kursen, samt att kritiskt analysera och värdera dessa och placera in dem i ett yrkespedagogiskt sammanhang. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande av hel kurs beslutav av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 34

Bjurström Erik
Många vägar in i framtiden : röster om morgondagens arbetsliv
1. uppl. : Stockholm : Arbetslust & utveckling : b [TCO] : 1999 : 176 s. :
ISBN: 91-7168-727-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Carlsson Carl-Gustaf
Ungdomars möte med yrkesutbildning : en jämförelse mellan ungdomar i kommunal och företagsförlagd gymnasieutbildning
Stockholm : HLS förl. : 2001 : 251, [2] s. :
ISBN: 91-7656-515-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Gustavsson Bernt
Vad är kunskap? : en diskussion om praktisk och teoretisk kunskap
Stockholm : Statens skolverk : b Fritze [distributör] : 2002 : 125 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1108
ISBN: 91-85009-19-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Sigurd
Transfer of technical training know-how : a study of consultancy services in aid practice
Umeå : Univ. : 1999 : 213 s. a ([10], 213, [5] s.) :
ISBN: 91-7191-613-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Situated learning : legitimate peripheral participation
Lave Jean, Wenger Etienne
Cambridge : Cambridge Univ. Press : 1991 : 138 s. :
ISBN: 0-521-41308-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindberg Viveca
Yrkesutbildning i omvandling : en studie av lärandepraktiker och kunskapstransformationer
Stockholm : HLS förl. : 2003 : 101 s. :
ISBN: 91-7656-546-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Villkor och vägar för grundläggande yrkesutbildning : några forskarperspektiv
Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution : 2001 : 230 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=913
ISBN: 91-89314-63-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare ett antal artiklar tillkommer.