Engelskt namn: Vocational Education and Working Life
Denna kursplan gäller: 2008-08-18
och tillsvidare
Kurskod: 6PE003
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-08-15
Innehåll
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
Kursen behandlar förutsättningar för samverkan mellan yrkesutbildning och arbetslivet sett ur ett nationellt, regionalt och lokalt perspektiv. Principiella frågor om yrkesutbildningens organisation och dess samhälleliga dimensionering analyseras. I kursen behandlas frågor om yrkeslärarens specifika roll i samspelet mellan utbildning och arbetslivet liksom den arbetsplatsförlagda utbildningen med den idag framväxande lärlingsutbildningen. Vidare uppmärksammas de skilda villkor och ideologier för lärande och undervisning som förekommer i skolan och arbetslivet och hur de framträder i köns och etnicitetsperspektiv. I kursen ingår att planera, genomföra och dokumentera ett eget relevant yrkespedagogiskt utvecklingsarbete.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
redogöra för och diskutera olika faktorer som påverkar samspelet mellan yrkesutbildning och arbetslivet.
beskriva olika principiella utgångspunkter som påverkar hur yrkesutbildningen organiseras och dimensioneras.
analysera och förklara förändringar som sker inom och mellan arbetslivet och yrkesutbildningen.
redogöra för yrkeslärarens roll i samspelet mellan yrkesutbildningen och yrkeslivet.
reflektera över kön och etnicitet i relation till yrkesutbildning.
jämföra och värdera olika former för lärande och undervisning som de framträder inom skolan och yrkeslivet.
självständigt söka, bearbeta och dokumentera ett eget valt yrkespedagogiskt fördjupningsområde i en skriftlig rapport.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Delar av kursen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. I kursen ingår fältstudier på enskilda yrkesutbildningar eller arbetsplatser där frågor om lärande och undervisning problematiseras. Data från dessa fältstudier ska utgöra underlag för egen reflektion och värdering kring förhållandet mellan teori och praktik.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt finna lösningar på yrkespedagogiska problem i de olika delarna av kursen, samt att kritiskt analysera och värdera dessa och placera in dem i ett yrkespedagogiskt sammanhang.
TILLGODORÄKNANDE
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande av hel kurs beslutav av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 34
Bjurström Erik Många vägar in i framtiden : röster om morgondagens arbetsliv 1. uppl. : Stockholm : Arbetslust & utveckling : b [TCO] : 1999 : 176 s. : ISBN: 91-7168-727-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Carlsson Carl-Gustaf Ungdomars möte med yrkesutbildning : en jämförelse mellan ungdomar i kommunal och företagsförlagd gymnasieutbildning Stockholm : HLS förl. : 2001 : 251, [2] s. : ISBN: 91-7656-515-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Sigurd Transfer of technical training know-how : a study of consultancy services in aid practice Umeå : Univ. : 1999 : 213 s. a ([10], 213, [5] s.) : ISBN: 91-7191-613-X Se Umeå UB:s söktjänst
Situated learning : legitimate peripheral participation Lave Jean, Wenger Etienne Cambridge : Cambridge Univ. Press : 1991 : 138 s. : ISBN: 0-521-41308-7 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Lindberg Viveca Yrkesutbildning i omvandling : en studie av lärandepraktiker och kunskapstransformationer Stockholm : HLS förl. : 2003 : 101 s. : ISBN: 91-7656-546-7 Se Umeå UB:s söktjänst