"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Yrkesstudier med inriktning mot grundläggande yrkesutbildning, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Branch Studies aiming at Vocational Education Training

Denna kursplan gäller: 2008-08-18 och tillsvidare

Kurskod: 6PE002

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-08-15

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. Kursen fokuserar på ett specifikt verksamhetsområde inom de studerandes egen yrkesprofession. Inom detta område studeras kunskaps- och organisationsutveckling, kompetens- och kvalifikationskrav och yrkespedagogiska lärandeprocesser. Vidare ska historiska och könsteoretiska aspekter inom det aktuella verksamhetsområdet behandlas. I kursen ingår att planera, genomföra och dokumentera ett eget yrkespedagogiskt utvecklingsarbete med anknytning till utbildnings- och utvecklingsfrågor inom den egna branschen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - kritiskt analysera och reflektera över yrkespedagogiska frågor som sammanhänger med den egna branschens utveckling - analysera och värdera historiska, tekniska och organisatoriska förändringar inom den egna branschen - reflektera över frågor om kön och etnicitet relaterade till den egna yrkesprofessionen - självständigt formulera och genomföra ett valt fördjupningsområde inom den egna professionen och dokumentera detta i en skriftlig rapport

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Delar av kursen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. I kursen ingår fältstudier på enskilda yrkesutbildningar eller arbetsplatser där frågor om lärande och undervisning problematiseras. Data från dessa fältstudier ska utgöra underlag för egen reflektion och värdering kring förhållandet mellan teori och praktik.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt finna lösningar på yrkesdidaktiska problem i de olika delarna av kursen, samt att kritiskt analysera och värdera dessa och placera in dem i ett yrkespedagogiskt sammanhang. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

  • Giltig från: 2008 vecka 44

    Abrahamsson Kenneth (red.)
    Utbildning, kompetens och arbete. Kap 8, 11, 15-18, 20
    Lund : Studentlitteratur : 2002 : 473 s. :
    ISBN: 91-44-04136-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Livslångt lärande
    Ellström Per-Erik, Gustavsson Bernt, Larsson Staffan (red.)
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 309 s. :
    ISBN: 91-44-61751-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundmark Annika
    Utbildning i arbetslivet : utgångspunkter och principer för planering och genomförande av personalutbildning
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 176 s. :
    ISBN: 91-44-00439-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Yrkesutbildningen i går och i dag : om tillväxt, välfärd och kön
    Olofsson Jonas, Schånberg Ingela
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 260 s. :
    ISBN: 91-44-01392-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Almevik, Gunnar (2003). Förståelsen av hantverk som kunskap. I Vem väver kejsarens nya kläder. Winblad, Anna och Bengtsson, Cecilia (reds.) Stockholm: Stockholms hantverksförening. (10 sid) Johansson, Sigurd (2001). Vilka koder styr oss? Ett möjligt alternativ vid verksamhetsanalyser. Pedagogiska institutionen. Molander, Bengt (2003). Hela människans kunskap. I Vem väver kejsarens nya kläder. Winblad, Anna och Bengtsson, Cecilia (reds.) Stockholm: Stockholms hantverksförening. (10 sid) Nielsen, Klaus & Kvale, Steinar (2003). Mästarlära som lärandeform idag. I Vem väver kejsarens nya kläder. Winblad, Anna och Bengtsson, Cecilia (reds.) Stockholm: Stockholms hantverksförening. (15 sid) Ytterligare artiklar och litteratur till valt problemområde tillkommer.

  • Giltig från: 2008 vecka 34

    Abrahamsson Kenneth (red.)
    Utbildning, kompetens och arbete. Kap 8, 11, 15-18, 20
    Lund : Studentlitteratur : 2002 : 473 s. :
    ISBN: 91-44-04136-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Livslångt lärande
    Ellström Per-Erik, Gustavsson Bernt, Larsson Staffan (red.)
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 309 s. :
    ISBN: 91-44-61751-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundmark Annika
    Utbildning i arbetslivet : utgångspunkter och principer för planering och genomförande av personalutbildning
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 176 s. :
    ISBN: 91-44-00439-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Yrkesutbildningen i går och i dag : om tillväxt, välfärd och kön
    Olofsson Jonas, Schånberg Ingela
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 260 s. :
    ISBN: 91-44-01392-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Almevik, Gunnar (2003). Förståelsen av hantverk som kunskap. I Vem väver kejsarens nya kläder. Winblad, Anna och Bengtsson, Cecilia (reds.) Stockholm: Stockholms hantverksförening. (10 sid) Johansson, Sigurd (2001). Vilka koder styr oss? Ett möjligt alternativ vid verksamhetsanalyser. Pedagogiska institutionen. Molander, Bengt (2003). Hela människans kunskap. I Vem väver kejsarens nya kläder. Winblad, Anna och Bengtsson, Cecilia (reds.) Stockholm: Stockholms hantverksförening. (10 sid) Nielsen, Klaus & Kvale, Steinar (2003). Mästarlära som lärandeform idag. I Vem väver kejsarens nya kläder. Winblad, Anna och Bengtsson, Cecilia (reds.) Stockholm: Stockholms hantverksförening. (15 sid) Ytterligare artiklar och litteratur till valt problemområde tillkommer.