Engelskt namn: Branch Studies aiming at Vocational Education Training
Denna kursplan gäller: 2008-08-18 och tillsvidare
Kurskod: 6PE002
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-08-15
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. Kursen fokuserar på ett specifikt verksamhetsområde inom de studerandes egen yrkesprofession. Inom detta område studeras kunskaps- och organisationsutveckling, kompetens- och kvalifikationskrav och yrkespedagogiska lärandeprocesser. Vidare ska historiska och könsteoretiska aspekter inom det aktuella verksamhetsområdet behandlas. I kursen ingår att planera, genomföra och dokumentera ett eget yrkespedagogiskt utvecklingsarbete med anknytning till utbildnings- och utvecklingsfrågor inom den egna branschen.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - kritiskt analysera och reflektera över yrkespedagogiska frågor som sammanhänger med den egna branschens utveckling - analysera och värdera historiska, tekniska och organisatoriska förändringar inom den egna branschen - reflektera över frågor om kön och etnicitet relaterade till den egna yrkesprofessionen - självständigt formulera och genomföra ett valt fördjupningsområde inom den egna professionen och dokumentera detta i en skriftlig rapport
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Delar av kursen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. I kursen ingår fältstudier på enskilda yrkesutbildningar eller arbetsplatser där frågor om lärande och undervisning problematiseras. Data från dessa fältstudier ska utgöra underlag för egen reflektion och värdering kring förhållandet mellan teori och praktik.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt finna lösningar på yrkesdidaktiska problem i de olika delarna av kursen, samt att kritiskt analysera och värdera dessa och placera in dem i ett yrkespedagogiskt sammanhang. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.
Abrahamsson Kenneth (red.)
Utbildning, kompetens och arbete. Kap 8, 11, 15-18, 20
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 473 s. :
ISBN: 91-44-04136-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Livslångt lärande
Ellström Per-Erik, Gustavsson Bernt, Larsson Staffan (red.)
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 309 s. :
ISBN: 91-44-61751-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundmark Annika
Utbildning i arbetslivet : utgångspunkter och principer för planering och genomförande av personalutbildning
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 176 s. :
ISBN: 91-44-00439-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Yrkesutbildningen i går och i dag : om tillväxt, välfärd och kön
Olofsson Jonas, Schånberg Ingela
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 260 s. :
ISBN: 91-44-01392-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Almevik, Gunnar (2003). Förståelsen av hantverk som kunskap. I Vem väver kejsarens nya kläder. Winblad, Anna och Bengtsson, Cecilia (reds.) Stockholm: Stockholms hantverksförening. (10 sid) Johansson, Sigurd (2001). Vilka koder styr oss? Ett möjligt alternativ vid verksamhetsanalyser. Pedagogiska institutionen. Molander, Bengt (2003). Hela människans kunskap. I Vem väver kejsarens nya kläder. Winblad, Anna och Bengtsson, Cecilia (reds.) Stockholm: Stockholms hantverksförening. (10 sid) Nielsen, Klaus & Kvale, Steinar (2003). Mästarlära som lärandeform idag. I Vem väver kejsarens nya kläder. Winblad, Anna och Bengtsson, Cecilia (reds.) Stockholm: Stockholms hantverksförening. (15 sid) Ytterligare artiklar och litteratur till valt problemområde tillkommer.
Abrahamsson Kenneth (red.)
Utbildning, kompetens och arbete. Kap 8, 11, 15-18, 20
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 473 s. :
ISBN: 91-44-04136-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman J.
Rapporter och uppsatser.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
ISBN: 91-44-00417-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Livslångt lärande
Ellström Per-Erik, Gustavsson Bernt, Larsson Staffan (red.)
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 309 s. :
ISBN: 91-44-61751-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundmark Annika
Utbildning i arbetslivet : utgångspunkter och principer för planering och genomförande av personalutbildning
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 176 s. :
ISBN: 91-44-00439-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Yrkesutbildningen i går och i dag : om tillväxt, välfärd och kön
Olofsson Jonas, Schånberg Ingela
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 260 s. :
ISBN: 91-44-01392-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Almevik, Gunnar (2003). Förståelsen av hantverk som kunskap. I Vem väver kejsarens nya kläder. Winblad, Anna och Bengtsson, Cecilia (reds.) Stockholm: Stockholms hantverksförening. (10 sid) Johansson, Sigurd (2001). Vilka koder styr oss? Ett möjligt alternativ vid verksamhetsanalyser. Pedagogiska institutionen. Molander, Bengt (2003). Hela människans kunskap. I Vem väver kejsarens nya kläder. Winblad, Anna och Bengtsson, Cecilia (reds.) Stockholm: Stockholms hantverksförening. (10 sid) Nielsen, Klaus & Kvale, Steinar (2003). Mästarlära som lärandeform idag. I Vem väver kejsarens nya kläder. Winblad, Anna och Bengtsson, Cecilia (reds.) Stockholm: Stockholms hantverksförening. (15 sid) Ytterligare artiklar och litteratur till valt problemområde tillkommer.