Engelskt namn: Vocational Education and Training 2
Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare
Kurskod: 6PE001
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-11-27
Kursen behandlar förutsättningar för samverkan mellan yrkesutbildning och arbetslivet där förändringar inom och mellan yrkesutbildning och arbetsliv fokuseras, speciellt uppmärksammas lärande inom arbetsförlagd utbildning och lärlingsutbildning. Vidare behandlas olika kunskapsteoretiska perspektiv inom yrkespedagogikens område där förhållandet mellan teori och praktik inom yrkesutbildningen analyseras. I kursen ingår att studera yrkesutbildning ur ett internationellt perspektiv. Inom kursens ram fördjupas och problematiseras yrkesdidaktiska frågor som är relaterade till undervisning och lärande inom yrkesutbildning med speciellt fokus mot att bedöma och betygssätta elevers lärande, utvärdering och specialpedagogiska frågor. Sex veckors verksamhetsförlagd utbildning (VFU) ingår i kursen.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: redogöra för och diskutera frågor om kön, etnicitet och sociala aspekter samt relatera dessa till olika yrkespedagogiska faktorer som påverkar samspelet mellan yrkesutbildning och arbetslivet självständigt planera, genomföra och utvärdera egen undervisning inom yrkespedagogikens område analysera och värdera förändringar som sker inom och mellan arbetslivet och yrkesutbildning reflektera och värdera kring förhållandet mellan begreppen teori och praktik och hur de framträder inom skolan och arbetslivet jämföra och värdera olika former för lärande och undervisning som tillämpas inom skolan och arbetslivet beskriva och reflektera om de olika modellerna för yrkesutbildning som finns i andra länder känna till hur specialpedagogiska insatser kan organiseras inom yrkesutbildning beskriva och granska olika former för utvärdering och bedömning av elevers lärande.
Univ: Yrkesämnenas didaktik 2 el motsv.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Delar av kursen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Av kursens 15 högskolepoäng utgör nio högskolepoäng verksamhetsförlagd utbildning.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den i kursen ingående verksamhetsförlagda utbildningen examineras av lärare vid besök på de enskilda skolorna och genom konsultationer med lokal lärarutbildare. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt finna lösningar på yrkesdidaktiska problem i de olika delarna av kursen, samt att kritiskt analysera och värdera dessa och placera in dem i ett yrkespedagogiskt sammanhang. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Teachers and trainers in vocational training. n Vol. 4, p Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden
CEDEFOP , Harrebye Jette, Petersson Bengt
1. ed., 1997 : Thessaloniki : European Centre for the Development of Vocational Training (CEDEFOP) ; a Luxembourg : b Office for Official Publications of the European Communities : 1998 : 216 s. :
http://www2.trainingvillage.gr/download/publication/panorama/1406/index_en.html
ISBN: 92-828-2304-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Livslångt lärande
Ellström Per-Erik, Gustavsson Bernt, Larsson Staffan (red.)
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 309 s. :
ISBN: 91-44-61751-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Ellström, Per-Erik (1996). Rutin och Reflektion. Förutsättningar och hinder för lärande i dagligt arbete. (Valda delar 34 sid.)
Gustavsson Bernt
Vad är kunskap? : en diskussion om praktisk och teoretisk kunskap
Stockholm : Statens skolverk : b Fritze [distributör] : 2002 : 125 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1108
ISBN: 91-85009-19-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Helldin Rolf
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet.
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 128 s. :
ISBN: 91-44-02114-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Sigurd
Transfer of technical training know-how : a study of consultancy services in aid practice
Umeå : Univ. : 1999 : 213 s. a ([10], 213, [5] s.) :
ISBN: 91-7191-613-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar 50 sid.)
http://alfa.ped.umu.se/projekt/vet-tt/material/pdf/Abstrakt_Metod_Delt.pdf
Mästarlära : lärande som social praxis
Nielsen Klaus, Kvale Steinar (red).
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 294 s. :
ISBN: 91-44-01033-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Samverkan skola - arbetsliv : arbetsplatsförlagd utbildning i gymnasieskolan : sammanfattande rapport
Stockholm : Statens skolverk : b Liber distribution : 1998 : 37 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=374
Skolverket
Utsikt till insikt : nio skolors utvecklingsarbete inom den grundläggande yrkesutbildnigen : en forskarantologi
Stockholm : Statens skolverk : b Fritze [distributör] : 2002 : 244 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1115
ISBN: 91-85009-20-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Säljö Roger,
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
Stockholm : Prisma : 2000 : 279 s. :
ISBN: 91-518-3728-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Andersson Håkan (2002) Att bedöma eller döma. Skolverket: Stockholm. (165 sid) http://www2.skolverket.se/BASIS/skolbok/webext/trycksak/DDD/933.pdf Hedman, Anders och Johansson, Sigurd (2006). VET and VET-TT in two corners of Europe. Paper presented at ATEE conference in Ljubljana, Slovenien. (10 sid) http://www.pedag.umu.se/personal/johansson_s/ATEE%20paper.pdf