"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Yrkesämnenas didaktik 1, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Vocational Education and Training 1

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6PE000

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-11-27

Innehåll

Kursen behandlar grundläggande yrkespedagogiska frågor omkring yrkesutbildningens framväxt, samhälleliga funktion och nuvarande organisation. Styrdokument för den förberedande yrkesutbildningen analyseras och behandlas. I kursen belyses och problematiseras sociala, kulturella och könsmässiga frågor som kan relateras till det yrkespedagogiska arbetet inom utbildningen. Under kursen behandlas frågor om värdegrund, jämställdhet och mångfald inom yrkesutbildning. Inom kursens ram behandlas yrkesdidaktiska frågor inom yrkesförberedande utbildning. Sex veckors verksamhetsförlagd utbildning (VFU) ingår i kursen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: • redovisa hur den förberedande yrkesutbildningen har utvecklats historiskt • redovisa och problematisera grundläggande yrkespedagogiska begrepp • redogöra för och diskutera den förberedande yrkesutbildningens struktur och samhälleliga funktion • analysera och kritiskt granska yrkesutbildningens form och innehåll inom det egna yrkesområdet och relatera dessa till aktuella styrdokument • reflektera över frågor om kön, etnicitet och sociala aspekter samt relatera dessa till förberedande yrkesutbildning • ha visat prov på att kunna förmedla samhällets och demokratins värdegrund • med stöd av handledare planera, genomföra och utvärdera egen undervisning inom det egna yrkespedagogiska området såväl i klassrum som i skolverkstad • beskriva och tillämpa olika yrkesdidaktiska modeller som förekommer inom den yrkesförberedande utbildningen.

Behörighetskrav

Univ: Allmänt utbildningsområde 15 högskolepoäng el motsv

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Delar av kursen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Av kursens 15 högskolepoäng utgör nio högskolepoäng verksamhetsförlagd utbildning.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Den i kursen ingående verksamhetsförlagda utbildningen examineras av lärare vid besök på de enskilda skolorna och genom konsultationer med lokal lärarutbildare. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt finna lösningar på yrkesdidaktiska problem i de olika delarna av kursen, samt att kritiskt analysera och värdera dessa och placera in dem i ett yrkespedagogiskt sammanhang. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 34

1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94. Gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, den kommunala vuxenutbildningen, statens skolor för vuxna och vuxenutbildningen för utvecklingsstörda.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 2000 : 18 s. :
ISBN: 91-38-30307-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Carlsson Carl-Gustaf
Ungdomars möte med yrkesutbildning : en jämförelse mellan ungdomar i kommunal och företagsförlagd gymnasieutbildning
Stockholm : HLS förl. : 2001 : 251, [2] s. :
ISBN: 91-7656-515-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar.)

Hedman Anders
I nationens och det praktiska livets tjänst : det svenska yrkesskolesystemets tillkomst och utveckling 1918 till 1940
Umeå : Univ. : 2001 : [16], 303 s. :
ISBN: 91-7191-958-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar, 50 sid.)

Yrkesutbildningen i går och i dag : om tillväxt, välfärd och kön
Olofsson Jonas, Schånberg Ingela
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 260 s. :
ISBN: 91-44-01392-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Villkor och vägar för grundläggande yrkesutbildning : några forskarperspektiv
Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution : 2001 : 230 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=913
ISBN: 91-89314-63-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Vägar till lärande : exempel på arbetssätt inom den grundläggande yrkesutbildningen
Stockholm : Statens skolverk : b Liber publikationstjänst [distributör] : 2002 : 171 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1014
ISBN: 91-85009-05-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Stockholms Hantverksförening
Vem väver kejsarens nya kläder? : en antologi om det praktiska lärandets konst.
Stockholm : Stockholms hantverksfören. cop. 2003 (Västra Aros : 2003 : 126 s. : ill. (huvudsakligen i färg) :
ISBN: 91-631-4047-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Säljö Roger,
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
Stockholm : Prisma : 2000 : 279 s. :
ISBN: 91-518-3728-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Dahl, Aino & Lundgren, Marcus (2006). Sunt förnuft: en fokusgruppsstudie om lärares syn på värdegrundsarbete (s 275-345). I SOU 2006:40 (2006) Utbildningens dilemma - Demokratiska ideal och andrafierande praxis. Justitiedepartementet. http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/17/98/1fb66fa9.pdf Hedman, Anders, Johansson, Sigurd & Lemar, Signhild (2007). Vocational Didactic a useful concept. Paper presented at ECER conference. Gent, Belgien. (10 sid) Hällgren, Camilla, Granstedt Lena & Weiner, Gaby(2006). Etnisk mångfald i utbildningen: en översikt över politik, forskning och projekt (s 311-347). I SOU 2006:40 (2006). Utbildningens dilemma - Demokratiska ideal och andrafierande praxis. Justitiedepartementet. http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/17/98/1fb66fa9.pdf Johansson, Sigurd (2001). Vilka koder styr oss? Ett möjligt alternativ vid verksamhetsanalyser. Pedagogiska institutionen. http://alfa.ped.umu.se/projekt/vet-tt/ Programmål för relevant yrkesförberedande program. Ett antal artiklar tillkommer.