"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Jämställdhet i skolan, skolpraktik och forskningsperspektiv, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Gender equality in education - school Practice and Research Perspectives

Denna kursplan gäller: 2009-09-07 och tillsvidare

Kurskod: 6ÖÄ018

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: IML, 2009-06-10

Reviderad av: Tillämpad utbildningsvetenskap, 2011-09-15

Innehåll

Kursens övergripande syfte är att kritiskt granska föreställningar och normer kring genus och jämställdhet. Kursen behandlar olika teoretiska utgångspunkter samt olika konsekvenser av jämställdhetsarbete i verksamheten för exempelvis didaktiska val, förhållningssätt och bemötande. Kursdeltagarens yrkeskunskap ligger till grund för kursen och under kursens gång ges deltagare tillfälle att granska den egna yrkesrollen och verksamheten ur ett jämställdhetsperspektiv. För deltagare från förskolan: Kursen behandlar hur jämställdhet kan integreras i den dagliga verksamheten. Lärares förväntningar och bemötande av barnen i olika situationer samt olika förhållningssätt för att främja barns möjligheter att utvecklas oavsett kön behandlas. För deltagare från grund- och gymnasieskolan samt vuxenutbildningen: Kursen behandlar såväl hur jämställdhet kan integreras i olika ämnen utifrån kurs- och ämnesplaner som hur skolan och arbetslaget kan arbeta ämnesövergripande i verksamheten i enlighet med läroplanerna. Kursen innefattar även lärares förväntningar och bemötande av elever för att främja alla elevers möjligheter att uppnå målen oavsett bakgrund.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska kursdeltagaren kunna: - Problematisera begreppen jämställdhet, queer, kön och genus. - Ha kännedom om olika synsätt, perspektiv och grundläggande teorier kring genus. - Granska egna värderingar och föreställningar ur ett normkritiskt perspektiv samt kunna omsätta begreppet hållbar jämställdhetsintegrering i praktiken. - Problematisera, granska och analysera den egna verksamheten och undervisningen ur ett jämställdhetsperspektiv. - Relatera aktuell lagstiftning och gällande styrdokument för jämställdhet.

Behörighetskrav

Kursen är en fortbildningskurs för lärare från förskolan till och med högskolan samt studie- och yrkesvägledare. Kursdeltagarna ska ha tillgång till dator med Internetuppkoppling och ha en vana vid Internet. Att delta i kursen innebär en kontinuerlig reflektion och diskussion kring de frågor som behandlas och kontakt med andra kursdeltagare och lärare via Internet. Rektor ska godkänna ansökan till kursen.

Undervisningens upplägg

Kursen är kostnadsfri, omfattar 7,5 hp och ges på heldistans med 25 procent studietakt utan fysiska träffar. Undervisningen omfattar nyckelföreläsningar samt litteratur- och examinerande seminarier via nätet. Under kursen arbetar kursdeltagarna med arbetsuppgifter, läser artiklar och böcker samt kommunicerar via Internet. Arbetsuppgifterna utgår från innehållet i kursen samt från förhållandena i den egna verksamheten.

Examination

Examinationsuppgifter som redovisas enskilt och i grupp: - Litteraturseminarium med redovisning av kurslitteratur - Analysera någon del av den egna verksamheten relaterat till de förväntade stu-dieresultaten med stöd av kurslitteraturen samt föreslå vägar till fortsatt hållbar jämställdhetsutveckling Som betyg på kursen används Underkänt (U) och Godkänt (G). De deltagare som får godkänt resultat på examinationer erhåller kursbevis.

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 40

Obligatorisk litteratur

Ca 1000 sidor. Finns utrymme för böcker, artiklar, film och skönlitterär litteratur. Umeå universitet anger exakta läshänvisningar.

Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
Bromseth Janne C. H., Darj Frida
Uppsala : Centrum för genusvetenskap : 2010 : 290 s. :
ISBN: 978-91-978186-5-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Connell Raewyn
Om genus
2., utvidgade och omarb. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2009 : 220 s. :
ISBN: 978-91-7173-296-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hedlin Maria
Lilla genushäftet 2.0 : om genus och skolans jämställdhetsmål
Uppdaterad och omarb. version : Växjö : Instutitutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet : 2010 : 44 s. :
URL full text
ISBN: 978-91-86491-56-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Inget slår en skicklig lärare: En dokumentation av sex konferenser 2010 - tio föreläsares perspektiv
Stockholm: Skolverket : 2010 :
http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.87526!Menu/article/attachment/Inget%2520sl%25E5r%2520en%2520skicklig%2520l%25E4rare.pdf
Obligatorisk

För deltagare från förskolan:

Eidevald Christian
"Anna bråkar!" : att göra jämställdhet i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 222 s. :
ISBN: 978-91-47-09952-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jämställdhet i förskolan : om betydelsen av jämställdhet och genus i förskolans pedagogiska arbete : slutbetänkande
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2006 : 325, [5] s. :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/72/88/1a5ba502.pdf
ISBN: 91-38-22617-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

För deltagare från grund- och gymnasieskolan samt vuxenutbildningen:

Skola i normer"
Martinsson Lena, Reimers Eva
Malmö : Gleerups : 2008 :
Obligatorisk

Flickor och pojkar i skolan : hur jämställt är det? : delbetänkande
Stockholm : Fritze : 2009 : 263, [4] s. :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/12/94/34/1994d30d.pdfz Fulltext
ISBN: 978-91-38-23245-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

DEJA - Delegationen för jämställdhet i skolan
Flickor, pojkar, individer. Om betydelsen av jämställdhet för kunskap och utveckling i skolan: slutbetänkande.
Stockholm : Offentliga förlaget, Publit AB, 271 s. : 2011 :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/15/84/27/7f4c3197.pdf
Obligatorisk

Lagar

Lagar
Diskrimineringslag (2008:567) : Svensk författningssamling (SFS)

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2008:567
Obligatorisk

Skollagen
(SFS 2010:800) Svensk författningssamling (SFS) : 2010 :
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3911&bet=2010:800
Obligatorisk

Skönlitteratur och film

En valbar skönlitteratär bok enligt seminareledarens anvisningar. Till exempel: Gerd Brantenberg - Egalias döttrar Christina Herrström - Tusen gånger starkare Stefan Mendel Enk - Med uppenbar känsla för stil Maria Svedland - Bitterfittan En valbar film enligt seminarieledarens anvisningar. Till exempel: Jobba jämt 8: Hjällnässkolan, SVT Bäst i Sverige Fucking Åmål Hip hip hora Mitt liv i rosa Billy Elliot Tusen gånger starkare

Referenslitteratur och valbar litteratur (400 sidor)

Axelsson Cecilia
En meningsfull historia? : didaktiska perspektiv på historieförmedlande museiutställningar om migration och kulturmöten
Växjö : Växjö University Press : 2009 : 317 s. :
urn:nbn:se:vxu:diva-2559
ISBN: 978-91-7636-648-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Ambjörnsson Fanny
I en klass för sig : genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer.
Stockholm : Ordfront : 2004 : 361 s. :
ISBN: 91-7037-027-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Björnsson Mats
Kön och skolframgång : tolkningar och perspektiv
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2005 : 80 s. :

Bodén Linnea
Förändringens hegemoni - föreställningar om jämställdhet, kön och genus i Delegationen för jämställdhet i förskolans utvärderingsfrågor och svar
Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet, Masterprogrammet, Stockholm : 2009 :

Brottsbalk (1962:700) 6 kap. : Om sexualbrott

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1962:700

Dolk Klara
Troubling Gender in Pre-school. From Compensatory Towards Complicat-ing Pedagogy.
Skickat in för publicering till Conetmporary Issues in Early Childhood : 2010 :

Jämställdhet i förskolan : om betydelsen av jämställdhet och genus i förskolans pedagogiska arbete : slutbetänkande
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2006 : 325, [5] s. :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/72/88/1a5ba502.pdf
ISBN: 91-38-22617-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Ohlander Ann-Sofie
Kvinnor, män och jämställdhet i läromedel i historia : en granskning på uppdrag av Delegationen för jämställdhet i skolan
Stockholm : Fritze : 2010 : 73 s. :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/13/98/33/ff1050e3.pdf
Läsanvisning: Rapport I.

Ohlander Ann-Sofie
Kvinnor, män och jämställdhet i läromedel i samhällskunskap : en granskning på uppdrag av Delegationen för jämställdhet i skolan
Stockholm : Fritze : 2010 : 73 s. :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/14/52/08/d80cbdcb.pdf
Läsanvisning: Rapport II.

Wernersson Inga
Könsskillnader i skolprestationer - idéer om orsaker?
Stockholm : Fritze : 2010 : 70, [4] s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-38-23422-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Rapport V.

Andersson Kjerstin
Barns perspektiv på jämställdhet i skola : en kunskapsöversikt
Stockholm : Fritze : 2010 : 57 s. :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 978-91-38-23446-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Rapport VIII.

Westling Allodi Mara
Pojkars och flickors psykiska hälsa i skolan : en kunskapsöversikt
Stockholm : Fritze : 2010 : 118 s. :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 978-91-38-23467-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Rapport IV.

Ahrén Jennie C.
Skolan och ungdomars psykosociala hälsa
Stockholm : Fritze : 2010 : 55 s. :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 978-91-38-23468-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Rapport X.

Frånberg Gun-Marie
Att bli medveten och förändra sitt förhållningssätt : jämställdhetsarbete i skolan
Stockholm : Fritze : 2010 : 82 s. :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 978-91-38-23473-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Rapport XI.

Hedersrelaterad problematik i skolan : en kunskaps- och forskningsöversikt
Darvishpour Mehrdad, Lahdenperä Pirjo, Lorentz Hans
Stockholm : Fritze : 2010 : 84 s. :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 978-91-38-23474-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Rapport XII.

Resultatuppföljning, läskvalitet och skolutveckling : tre bidrag till diskussionen om jämställdhet i skolan
Linde Göran, Naeslund Lars, Sundblad Bo
Stockholm : Fritze : 2010 : 219 s. :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 978-91-38-23499-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Rapport XIII.

Due Karin
Fysik, lärande samtal och genus : en studie av gymnasieelevers gruppdiskussioner i fysik
Umeå : Institutionen för fysik, Umeå universitet : 2009 : 294 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-19792
ISBN: 978-91-7264-734-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Eidevald Christian
Det finns inga tjejbestämmare : att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation : 2009 : 214 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hj:diva-7732z Fulltext
ISBN: 978-91-628-7692-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Orienten i Sverige : samtida möten och gränssnitt
Ekström Simon, Gerholm Lena
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 329 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32609-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-01612-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: "Fadime Sahindal och misstankens hermeneutik", s 273-316 (34s)

Engström Lars Einar
En sexists bekännelser
1. uppl. : Uppsala : Konsultförlaget/Uppsala Publishing House ;a [Stockholm :b eLib [distributör]] : 2005 :
http://www.elib.se/library/ebook_detail.asp?id=9170053111&id_type=ISBN&lib=Lz Omslag och förlagets beskrivning
ISBN: 91-7005-311-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Att göra kön : om vårt våldsamma behov av att vara kvinnor och män.
Elvin-Nowak Ylva, Thomsson Heléne
Stockholm : Bonnier : 2003 : 269, [1]s. :
ISBN: 91-0-057852-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Young masculinities : understanding boys in contemporary society
Frosh Stephen, Phoenix Ann, Pattman Rob
Basingstoke : Palgrave : 2002 : viii, 291 s. :
ISBN: 0-333-77922-3 (inb.) och 0333779231 (e-bok)
Se Umeå UB:s söktjänst

Davies Bronwyn
Hur flickor och pojkar gör kön
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 228, [3] s. :
ISBN: 91-47-05208-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Franck Olof
Genusperspektiv i skolan : om kön, kärlek och makt
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 140 s :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32289-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04547-4
Se Umeå UB:s söktjänst

En bok om flickor och flickforskning
Frih Anna-Karin, Söderberg Eva
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 184 s. :
ISBN: 978-91-44-05735-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Förskolans och skolans värdegrund : förhållningssätt, verktyg och metoder
Stockholm : Skolverket : 2011 : 126 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-86529-27-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Gannerud Eva
Lärares liv och arbete i ett genusperspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 191 s. :
ISBN: 91-47-05050-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Genus: om kunskap och kön
Temanummer i Pedagogiska magasinet : 2003 nr 4 :
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=63qknc34&gInitPage=1

Grahn Karin
Flickor och pojkar i idrottens läromedel : konstruktioner av genus i ungdomstränarutbildningen
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2008 : 234 s. :
ISBN: 978-91-7346-623-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Hedlin Maria
Konstruktionen av kön i skolpolitiska texter 1948 - 1994, med sär-skilt fokus på naturvetenskap och teknik.
Umeå universitet : 2009 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-1944

Hedlin Maria
Jämställdhet, en del av skolans värdegrund
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 125 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705323o.jpg
ISBN: 91-47-05323-2
Se Umeå UB:s söktjänst

En jämställd förskola : teori och praktik
Henkel Kristina, Joss Marja-Liisa
2. uppl. : Skärholmen : Jämställt.se : 2008 : 87 s. :

Hirdman Yvonne
Genus : om det stabilas föränderliga former.
2., [rev.]uppl. : Malmö : Liber, 2003 (Lund : 216 s. : ill. :
ISBN: 91-47-07294-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Brade Lovise
I normens öga : metoder för en normbrytande undervisning
Stockholm : Friends : 2008 : 212 s. :
ISBN: 978-91-633-3289-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Jackson Carolyn
Lads and ladettes in school : gender and a fear of failure
Maidenhead : Open University Press : 2006 : xxi, 176 s. :
ISBN: 0-335-21770-2 (pb)
Se Umeå UB:s söktjänst

Jackson Carolyn
Motives for "Laddishness" at school: fear of failure and fear of the "feminine"
British Educational Research Journal : 2009 :
Läsanvisning: s 593-598

Jakobsson Ann-Katrin
Motivation och inlärning ur genusperspektiv : en studie av gymnasieelever på teoretiska linjer
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2000 : 242, [32] s. :
ISBN: 91-7346-383-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillgänglig på Internet: http://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/11893

Jonsson Rickard
Blatte betyder kompis : om maskulinitet och språk i en högstadieskola
Stockholm : Ordfront : 2007 : 318, [1] s. :
urn:nbn:se:su:diva-6770
ISBN: 978-91-7037-277-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Eva
Gustaf får visst sitta i tjejsoffan : etik och genus i förskolebarns världar
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 224 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708471o.jpg
ISBN: 91-47-08471-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Lahelma Elina
School grades and other resources : the
Ingår i:
Nora
London : Taylor & Francis : 1998- :

Att spåra och skapa genus i gymnasieskolans program- och kursplanetexter
Larsson Håkan, Ohrlander Kajsa
[Stockholm] : Skolverket : [2005] : 1 PDF-fil (76 s.) :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1448z Fulltext

Lenz Taguchi Hillevi
In på bara benet : en introduktion till feministisk poststrukturalism
Stockholm : HLS förl. : 2004 : 237 s. :
ISBN: 91-7656-574-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation? : om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete
Stockholm : HLS : 1997 : 83 s. :
ISBN: 91-7656-414-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Lenz Taguchi Hillevi
Going beyond the theory
Abingdon, Oxon ;a New York, NY : Routledge : 2010. : xxii, 199 s. :
ISBN: 978-0-415-46444-4 (hardback)
Se Umeå UB:s söktjänst

Lif Jan
Allt du behöver veta innan du börjar arbeta med jämställdhet i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02994-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Molloy Gunilla
Skolämnet svenska : en kritisk ämnesdidaktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 198 s. :
ISBN: 978-91-44-01998-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilsson Agneta
Hedersrelaterat våld och förtryck : skolans ansvar och möjligheter
Stockholm : Skolverket : 2011 : 1 PDF-fil (30 s.) :
Fulltext
ISBN: 978-91-86529-26-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Maskulinitet på schemat : pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola
Nordberg Marie, Frangeur Renée
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 224 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708464o.jpg
ISBN: 978-91-47-08464-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Lika värde, lika villkor? : arbete mot diskriminering i förskola och skola
Nordenmark Love, Rosén Maria
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 138 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708455o.jpg
ISBN: 978-91-47-08455-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Olofsson Britta
Modiga prinsessor och ömsinta killar : genusmedveten pedagogik i praktiken
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 125 s. :
ISBN: 978-91-976598-0-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Ohrlander Kajsa
Revolution in the home corner. Virtual feminism in Swedish Pre-school reform in early 1970s
Skickat för publicering till Contemporary Issues in Early Childhood Education : 2010 :
Läsanvisning: (finns tillgängligt som word-dokument)

Paechter Carrie
Being boys, being girls : learning masculinities and feminitiesc Carrie Paechter
Maidenhead : Open University Press : 2007 : 179 s. :
ISBN: 0-335-21974-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Palmer Anna
Matematik i förändring, Diskursanalyser med fokus på matematik och kunskapsteori med ett genusperspektiv.
Lärarhögskolan i Stockholm, D-uppsats : 2005 :

Petersson Monica
Att genuszappa på säker eller minerad mark : hem- och konsumentkunskap ur ett könsperspektiv
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2007 : 223, [17] s. :
http://hdl.handle.net/2077/9473
ISBN: 978-91-7346-577-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Phoenix Ann
Using informal pedagogy to oppress themselves and others
Nordisk Pedagogik, 24(1) :
Läsanvisning: s 19-38.

På tal om kvinnor och män : lathund om jämställdhet.
Stockholm : Statistiska centralbyrån : 2010 : 95 s. :
http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0201_2010A01_BR_X10BR1001.pdf

Rosenberg Tiina
Inledning till Butler, Judith: Genus ogjort : kropp, begär och möjlig existens
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2006 : 15 s. :
ISBN: 91-7227-457-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Regeringen
Regeringens faktablad: : En ny sexualbrottslagstiftning
Stockholm : 2005 :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/15/38/80b12cc7.pdf

Sandell Anna
Utbildningssegregation och självsortering : om gymnasieval, genus och lokala praktiker
Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : [6] s., s. 9-233, [7] s. :
ISBN: 978-91-976537-3-2
Se Umeå UB:s söktjänst

I enlighet med skolans värdegrund? : en granskning av hur etnisk tillhörighet, funktionshinder, kön, religion och sexuell läggning framställs i ett urval av läroböcker
Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 64 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1659

Könsskillnader i måluppfyllelse och utbildningsval
Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 116 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1653
Läsanvisning: Med bilaga: Forskarrapporter 162 s.

Wahlgren Victoria C.
Den långa vägen till en jämställd gymnasieskola : en studie om genuspedagogers förståelse av gymnasieskolans jämställdhetsarbete
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation : 2009 : 221 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hj:diva-7949z Fulltext
ISBN: 978-91-628-7696-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Working on the inside: discourses, dilemmas and decisions
Warrington Molly, Younger Mike
Gender & Education, 18(3) :
Läsanvisning: s. 265-280.

Raising boys' achievement in primary schools[Elektronisk resurs]b towards an holistic approach
Warrington Molly J., Younger Mike, Bearne Eve
Maidenhead ;a New York : Open University Press : 2005. : x, 209 p. :
http://miman.bib.bth.se/login?url=http://site.ebrary.com/lib/bthbib/Doc?id=10175275z Online access for BTH
Läsanvisning: Tillgänglig på Internet: http://www.dcsf.gov.uk/research/data/uploadfiles/RR636.pdf

Wehner-Godée Christina
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier.
Stockholm : Liber, 2000 : 120 s. : ill. :
ISBN: 91-47-04942-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Wennstam Katarina
Flickan och skulden : en bok om samhällets syn på våldtäkt
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier : 2004 : 212 s. :
ISBN: 91-0-010351-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Wahlgren Victoria C
Genuspedagogiskt arbete i praktiken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 158 s. :
ISBN: 978-91-44-05833-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Wedin Eva-Karin
Jämställdhetsarbete i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2009 : 207 s. :
ISBN: 978-91-39-11033-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Wernersson Inga
Genusperspektiv på pedagogik
Stockholm : Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning : 2006 : 68 s. :
http://hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800079367/isbn_91-85027-44-8.pdf
ISBN: 91-85027-44-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Åberg Magnus
Lärardrömmar : om makt, mångfald och konstruktioner av lärarsubjekt
Göteborg : Mara : 2008 : 246 s. :
ISBN: 978-91-974674-2-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Könsmönster i förändring? : en kunskapsöversikt om unga i skolan.
Öhrn Elisabet, Skolverket
101 s. :
ISBN: 91-89314-73-5
Se Umeå UB:s söktjänst

The sound of silence! Reflections on inclusion and exclusion in the field of gender and education
Öhrn Elisabeth, Weiner Gaby
Gender & Education 21(4) :
Läsanvisning: s 423-430